Εντοπισμός όγκων στον εγκέφαλο με τεστ ούρων

Πρόσφατη μελέτη από ερευνητές του Πανεπιστημίου της Ναγκόγια στην Ιαπωνία αποκάλυψε πως τα microRNA στα ούρα θα μπορούσαν να αποτελέσουν μια πολλά υποσχόμενη «βιοένδειξη» (biomarker) για τη διάγνωση όγκων στον εγκέφαλο.

Τα ευρήματα, τα οποία δημοσιεύονται στο ACS Applied Materials & Interfaces, έχουν υποδείξει πως τα τακτικά τεστ ούρων θα μπορούσαν να βοηθήσουν στον έγκαιρο εντοπισμό και αντιμετώπιση όγκων στον εγκέφαλο, οδηγώντας σε αυξημένα επίπεδα επιβίωσης ασθενών.

Η έγκαιρη διάγνωση όγκων στον εγκέφαλο είναι συχνά δύσκολη, εν μέρει επειδή πολλοί κάνουν εξετάσεις (MRI κ.α.) μόνο μετά την εμφάνιση νευρολογικών προβλημάτων, για παράδειγμα προβλήματα κίνησης άκρων, δυσκολίες στην ομιλία κ.α. Όταν εντοπίζονται, σε πολλές περιπτώσεις είναι ήδη πολύ αργά για να αφαιρεθούν πλήρως.

Ως διαγνωστική βιοένδειξη καρκινικών όγκων, τα microRNA (μικροσκοπικά μόρια νουκλεϊκού οξέος) έχουν προσελκύσει έντονο ενδιαφέρον: Εκκρίνονται από διάφορα κύτταρα και υπάρχουν σε σταθερή κατάσταση, χωρίς βλάβες, εντός εξωκυτταρικών κυστιδίων σε βιολογικά υγρά όπως το αίμα και τα ούρα. Οι επιστήμονες εδώ εστίασαν στα microRNA στα ούρα.

Η νέα συσκευή που ανέπτυξαν διαθέτει 100 εκατομμύρια νανοκαλώδια οξειδίου του ψευδαργύρου, που μπορούν να αποστειρώνονται και να παράγονται μαζικά.

Η συσκευή αυτή είναι σε θέση να εξάγει πολύ μεγαλύτερη ποικιλία και ποσότητα microRNA από μόλις ένα ml ούρων συγκριτικά με συμβατικές μεθόδους.

Όπως έδειξε η ανάλυση, πολλά microRNA που προκύπτουν από όγκους στον εγκέφαλο συναντώνται στα ούρα, σε σταθερή κατάσταση.

Οι ερευνητές επίσης εξέτασαν εάν αυτά τα microRNA μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως βιοενδείξεις όγκων. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το μοντέλο που χρησιμοποίησαν μπορεί να διακρίνει τους καρκινοπαθείς από τους μη καρκινοπαθείς με εξαιρετικά υψηλά επίπεδα ευαισθησίας και ακριβείας, ανεξαρτήτως μεγέθους και κακοήθειας.