Ανακαλύφθηκε ο πρώτος Τρωικός εξωπλανήτης

Στην αστρονομία ο όρος τρωικός αναφέρεται σε  διαστημικά σώματα (πλανητοειδείς, αστεροειδείς, φυσικοί δορυφόροι κ.α) που κινούνται στην ίδια τροχιά με μεγαλύτερου μεγέθους διαστημικά σώματα χωρίς να  τίθεται ζήτημα σύγκρουσης με αυτά. Στο ηλιακό μας σύστημα έχουν εντοπιστεί διαστημικοί βράχοι κυρίως στις περιοχές κοντά στο Δία που ανήκουν στην κατηγορία των Τρωικών.

Οι αστρονόμοι είχαν διατυπώσει την άποψη ότι πρέπει να υπάρχουν και Τρωϊκοί πλανήτες αλλά μέχρι σήμερα δεν υπήρχε κανένα ίχνος της ύπαρξης τους.

Με δημοσίευση της στην επιθεώρηση «Astronomy & Astrophysics» ερευνητική ομάδα παρουσιάζει την ανακάλυψη του πρώτου Τρωικού πλανήτη που είναι φυσικά ένας εξωπλανήτης ένας πλανήτης δηλαδή άλλου αστρικού συστήματος.

Σε απόσταση περίπου 370 ετών φωτός από τη Γη βρίσκεται το νεαρό άστρο PDS 70. Στο δίσκο κοσμικής ύλης που υπάρχει γύρω από το άστρο σχηματίζονται πλανήτες και μέχρι στιγμής έχουν εντοπιστεί δύο πλανήτες, οι PDS 70b και PDS 70c, που είναι γίγαντες αερίου σαν τον Δία.

Τέσσερα χρόνια μετά την ανακάλυψη των δύο πλανητών η ερευνητική ομάδα μελέτησε δεδομένα που έχει συλλέξει από το σύστημα PDS 70 η συστοιχία ραδιοτηλεσκοπίων ALMA στην έρημο Ατακάμα της Χιλής.

Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο μικρότερος από τους δύο εξωπλανήτες ακολουθεί την ίδια τροχιά με αυτή του μεγαλύτερου καθιστώντας τον, σε περίπτωση που η ανακάλυψη επιβεβαιωθεί, τον πρώτο Τρωικό εξωπλανήτη.

«Για πρώτη φορά βρήκαμε στοιχεία απόδειξης της ιδέας της ύπαρξης Τρωικών πλανητών. Ποιος θα φανταζόταν δύο κόσμους να μοιράζονται την ίδια πορεία και πιθανώς τις ίδιες συνθήκες;

Μπορούμε να φανταστούμε ένα πλανήτη να μοιράζεται την τροχιά του με χιλιάδες αστεροειδείς όπως συμβαίνει στον Δία αλλά στο μυαλό μου μοιάζει εκπληκτικό ότι πλανήτες μοιράζονται την ίδια τροχιά» αναφέρει η Όλγα Μπαλσαλόμπρε Ρούθα του Κέντρου Αστροβιολογίας της Μαδρίτης, επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας.

Η επιβεβαίωση της ανακάλυψης θα γίνει το 2026 όταν η ίδια ερευνητική ομάδα θα κάνει εκ νέου παρατηρήσει στο σύστημα PDS 70 με τη συστοιχία ALMA. «Η επιβεβαίωση θα αποτελέσει επανάσταση στον τομέα της εξωπλανητικής εξερεύνησης» λέει η Ρούθα.