Κάνει πίσω η κυβέρνηση στην επιδότηση πετρελαίου κίνησης; Φόβοι για νέα πίεση στις Μεταφορές και μπαράζ ανατιμήσεων

Δεν θα υπάρξει τελικά επιδότηση στο πετρέλαιο κίνησης; Σε μια τέτοια περίπτωση, ο κλάδος των Μεταφορών θα υποστεί νέα επιδέινωση ενώ στα ράφια των σούπερ μάρκετ οι τιμές των προίόντων θα ανεβαίνουν.

Oι υπουργοί Οικονομικών συμφώνησαν στο Eurogroup του Σεπτεμβρίου ότι θα ενισχύονται μόνο οι οικονομικά ευάλωτοι και τα μέτρα δεν θα πρέπει να είναι οριζόντια. Η επιδότηση του πετρελαίου κίνησης, αν και είναι μέτρο με μικρό κόστος, αποτελεί ένα οριζόντιο μέτρο, κάτι που αντιτίθεται ουσιαστικά και στο πλαίσιο που έχει θέσει η Ευρώπη για τα μέτρα στήριξης έναντι της ενεργειακής ακρίβειας.

Ακόμη, επιδή η αγορά  πετρελαίου είναι τόσο ασταθής, το οικονομικό επιτελείο θέλει να εξαντλήσει  όλα τα περιθώρια  για να δει έστω κάποια σημάδια σταθεροποίησης ώστε η επιδότηση να μην χαθεί μέσα στην εφοδιαστική αλυσίδα λόγω των διακυμάνσεων. 

Η τιμή του diesel, πάντως, κρατά σταθερά μια διαφορά περίπου των 0,10€ από την αμόλυβδη από τότε που σταμάτησε η οριζόντια επιδότηση του στην αντλία. Η εξέλιξη αυτή  έχει εκτινάξει το μεταφορικό κόστος με ένα ντόμινο ανατιμήσεων να είναι  προ των πυλών και άλλες ήδη να έχουν περάσει σε προϊόντα. 

ΚΡΙΤΗΤΡΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ

Επιπλέον, το οικονομικό επιτελείο φοβάται το τι θα γίνει μέσα στο χειμώνα  με τις τιμές του φυσικού αερίου. Μπορεί η καλοκαιρία ανά την Ευρώπη να έχει μειώσει τη ζήτηση για φυσικό αέριο και να έχει κρατήσει χαμηλά τα επίπεδα του φυσικού αερίου, κοντά στα 100€/MWh, αλλά  το θέμα είναι τι θα γίνει όταν τελικά μπούμε για τα καλά στον χειμώνα.

Τα σημερινά δεδομένα ίσως  να αποτελούν μια παροδική και μαγική εικόνα και η κατανάλωση, όσο και οι τιμές να μην ανταποκρίνονται στις πραγματικές συνθήκες. 

Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, όταν η τιμή του αερίου κινείται κάτω από τα 100 ευρώ, τότε δεν επιβαρύνεται το ΑΕΠ. Αντίθετα, για κάθε 10 ευρώ αύξησης υπάρχει κόστος σχεδόν 500 – 600 εκατ. ευρώ στο ΑΕΠ. 

 

Πηγή: 
http://molonoti.gr

Δείτε επίσης