Επιταγή ακρίβειας και ενίσχυση στο ρεύμα τα δυο μέτρα στην ΔΕΘ

Η σημαντική αύξηση των φορολογικών εσόδων, και η καλή πορεία του τουρισμού –ουσιαστικά στο εξάμηνο ξεπεράσαμε τα αντίστοιχα έσοδα του 2019– επιτρέπουν στο οικονομικό επιτελείο να αισιοδοξεί ότι μέχρι το τέλος του χρόνου θα δημιουργηθεί πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος, που θα κυμαίνεται από 1,5 έως 2 δισ. ευρώ, όπως αναφέρει ρεπορτάζ της Καθημερινής.

Στο οικονομικό επιτελείο γνωρίζουν ότι είχε προϋπολογιστεί να διατεθεί «καθαρός» δημοσιονομικός χώρος (δηλαδή χρήματα του κρατικού προϋπολογισμού) της τάξεως των 800-850 εκατ. ευρώ για να επιδοτηθεί το ρεύμα σε ολόκληρο το β΄ εξάμηνο της φετινής χρονιάς και τώρα προκύπτει ότι αυτά τα χρήματα μπορεί να φτάσουν για λιγότερο από τρεις μήνες, λόγω της αύξησης των τιμών στην ενέργεια.

Αυτό λοιπόν είναι και το πρώτο ερώτημα που θα πρέπει να απαντηθεί μέσα στις μέρες που μεσολαβούν μέχρι τη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης: ποιος είναι ο δημοσιονομικός χώρος που μπορεί να περισσέψει μετά την εξασφάλιση της επιδότησης του ηλεκτρικού ρεύματος.

Για το 2022, δύο είναι οι βασικές προτεραιότητες για την κυβέρνηση: να καλυφθούν οι πολύ αυξημένες ανάγκες για θέρμανση και να στηριχτούν τα φτωχότερα νοικοκυριά, που θα χτυπηθούν περισσότερο από τις πολύ μεγάλες ανατιμήσεις στα τρόφιμα και στα είδη πρώτης ανάγκης. Εκεί τα σενάρια είναι πολύ συγκεκριμένα:

1. Η στήριξη των φτωχότερων νοικοκυριών καλύπτεται μόνο με άμεσες εισοδηματικές ενισχύσεις, καθώς οι μειώσεις στους έμμεσους φόρους στα τρόφιμα δεν μπορούν να εξασφαλίσουν το επιθυμητό αποτέλεσμα, που είναι η συγκράτηση των τιμών. Ετσι, προτεραιότητα αναμένεται να δοθεί στη λεγόμενη επιταγή ακρίβειας, η οποία μπορεί να καλύψει ευπαθείς κοινωνικές ομάδες (σ.σ. χαμηλοσυνταξιούχους, άτομα με αναπηρία, οικογένειες με χαμηλό εισόδημα και παιδιά) οι οποίες πλήττονται περισσότερο από τον εκρηκτικό πληθωρισμό των τροφίμων, που έχει ήδη εκτοξευθεί στο 13% με πιθανότητα περαιτέρω αύξησης από τον Σεπτέμβριο.

Η χρηματοδότηση μιας επιταγής ακρίβειας απαιτεί δημοσιονομικό χώρο της τάξεως των 200-300 εκατ. ευρώ, ανάλογα με το ποσό που θα δοθεί αλλά και τον αριθμό των δικαιούχων.

2. Η ενίσχυση των νοικοκυριών για την κάλυψη των αναγκών θέρμανσης είναι επίσης ένα πολύ μεγάλο κεφάλαιο για τη φετινή χρονιά. Κατ’ αρχήν απαιτεί επιδότηση της τιμής του φυσικού αερίου, αφού τα περίπου 600.000 νοικοκυριά που θερμαίνονται με φυσικό αέριο θα παραλάβουν εξωφρενικούς λογαριασμούς από τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο εάν παραμείνουν οι τιμές του αερίου στα επίπεδα των 240-250 ευρώ ανά μεγαβατώρα. Με τα σημερινά δεδομένα, το πετρέλαιο θέρμανσης κινείται στα επίπεδα του κλεισίματος της περυσινής χειμερινής περιόδου, ήτοι σε 1,5-1,6 ευρώ ανά λίτρο.

3. Για τα καύσιμα κίνησης, το ενδεχόμενο ενός fuel pass 3 είναι ανοικτό, αλλά όχι δεδομένο, καθώς με την αποκλιμάκωση των τιμών και την πτώση της μέσης πανελλαδικής τιμής της αμόλυβδης στα 2 ευρώ, η επιδότηση των καυσίμων κίνησης δεν αποτελεί μεγαλύτερη προτεραιότητα σε σχέση με τη θέρμανση ή τη διατροφή.

Το πετρέλαιο κίνησης είναι επαγγελματικό καύσιμο και στο οικονομικό επιτελείο θέλουν με κάθε τρόπο να συγκρατήσουν το μεταφορικό κόστος των προϊόντων, το οποίο μετακυλίεται στη λιανική. Επίσης, με το πετρέλαιο κίνησης, το οικονομικό επιτελείο αντιμετωπίζει την εξής δυσκολία: απόσυρση της επιδότησης θα ανεβάσει την τιμή λιανικής κατά 15 λεπτά.

Πηγή: 
http://molonoti.gr

Δείτε επίσης