Ελπιδοφόρες τεχνικές μετατρέπουν κύτταρα του δέρματος σε κύτταρα του ήπατος και της καρδιάς

Αμερικανοί ερευνητές, εφαρμόζοντας νέες τεχνικές κυτταρικού αναπρογραμματισμού, κατάφεραν να μετατρέψουν ανθρώπινα δερματικά κύτταρα σε ώριμα πλήρως λειτουργικά ηπατικά κύτταρα, καθώς επίσης σε κύτταρα του καρδιακού μυ. Και οι δύο αυτές περιπτώσεις στο πεδίο της αναγεννητικής ιατρικής ανοίγουν νέους θεραπευτικούς δρόμους για τις ηπατικές νόσους και τις καρδιοπάθειες στο μέλλον.

Δύο ομάδες ερευνητών του πανεπιστημίου της Καλιφόρνια - Σαν Φρανσίσκο και των βιοϊατρικών Ινστιτούτων Gladstone, με επικεφαλής τον καθηγητή φαρμακευτικής χημείας Σενγκ Ντινγκ, έκαναν τις σχετικές δημοσιεύσεις στα περιοδικά «Nature» (για τα ηπατικά κύτταρα) και «Cell Reports» (για τα καρδιακά).

«Αντί να αναπρογραμματίσουμε τα δερματικά κύτταρα, ώστε να επιστρέψουν στην αρχική κατάστασή τους (βλαστική πολυδύναμη), επιλέξαμε μια ενδιάμεση λύση και δημιουργήσαμε κύτταρα σαν αυτά του ενδοδέρματος, πράγμα που μας επέτρεψε να τα μετατρέψουμε μετά πιο εύκολα σε ηπατικά», δήλωσε ο Σενγκ Ντινγκ.

Για την οριστική δημιουργία των ηπατικών κυττάρων χρειάστηκαν λίγες εβδομάδες. Η μεταμόσχευσή τους στο ήπαρ ποντικιών έδειξε ότι μετά από μερικούς μήνες λειτουργούσαν κανονικά, αναγεννώντας τον ηπατικό ιστό. Όμως θα χρειαστούν χρόνια εως ότου η μέθοδος δοκιμαστεί και εφαρμοστεί σε ανθρώπους.