Ολυμπιακοί Αγώνες 1896: Οι ιστορικές φωτογραφίες του Άλμπερτ Μάγιερ στο αεροδρόμιο

Με αφορμή τη φετινή χρονιά Ολυμπιακών Αγώνων και τα 120 χρόνια από τους πρώτους Αγώνες της σύγχρονης εποχής, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, το Μουσείο Μπενάκη και η Costa Navarino παρουσιάζουν μια ξεχωριστή έκθεση με τίτλο: «Ολυμπιακοί Αγώνες 1896: Οι ιστορικές φωτογραφίες του Άλμπερτ Μάγιερ από τις Συλλογές του Μουσείου Μπενάκη, με το βλέμμα της Εύας Νάθενα».

Στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο «Τέχνη και Περιβάλλον» του αεροδρομίου, ο επισκέπτης μπαίνει και περπατά «στο εσωτερικό ενός αεροσκάφους». Εικοσιπέντε λιτές φωτογραφίες με «ζωντανή κίνηση», τοποθετημένες στα φινιστρίνια και στο «πιλοτήριο», ταξιδεύουν τους «επιβάτες» στους πρώτους Ολυμπιακούς Αγώνες, στο χρονικό τους και στην Αθήνα του 1896.

Ξεκινώντας από τη Διεθνή Επιτροπή και τον Έλληνα δωρητή και εθνικό ευεργέτη Γεώργιο Αβέρωφ που φρόντισε για την αναστήλωση του αρχαίου Σταδίου της πόλης με δική του δαπάνη, μέχρι τον Σπύρο Λούη, που ποζάρει στον επίσημο φωτογράφο των αγώνων, Άλμπερτ Μάγιερ, φορώντας τη χιονάτη φουστανέλα του μετά τη νίκη του στο αγώνισμα του Μαραθωνίου Δρόμου, οι φωτογραφίες «ζωντανεύουν» μέσα από μια ειδική επεξεργασία που δημιουργεί την εντύπωση της ψηφιακής κίνησης των πρωταγωνιστών.

Το φωτογραφικό υλικό του λευκώματος του Μάγερ φυλάσσεται στα Ιστορικά Αρχεία του Μουσείου Μπενάκη, ενώ τις ιστορικές αυτές στιγμές αναβίωσε με μοναδικό τρόπο η εικαστικός Εύα Νάθενα και οι συνεργάτες της.

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 1896 αποτέλεσαν τομή στην ιστορία των αθλητικών εκδηλώσεων. Η αναβίωση των Αγώνων στην κοιτίδα τους συνέδεσε το κλασικό παρελθόν με την ιδέα του σύγχρονου αθλητισμού. Οι νέοι Ολυμπιακοί Αγώνες  αποτέλεσαν το εφαλτήριο για τη διοργάνωση διεθνών συναντήσεων με τη μορφή πλέον παγκόσμιου αθλητικού γεγονότος ως απόρροια του «ευ αγωνίζεσθαι» που επιβάλλει το Ολυμπιακό πνεύμα.

Το γεγονός της αναβίωσης των γνωστότερων Αγώνων της αρχαιότητας απέκτησε παγκόσμια προβολή και αίγλη, γοητεύοντας ανθρώπους του πνεύματος, της τέχνης και της οικονομίας της Ευρώπης. Η  συμμετοχή τους στις επιτροπές της διοργάνωσης και η φυσική τους παρουσία στην Αθήνα ενίσχυσε το κύρος των Αγώνων σε παγκόσμιο επίπεδο και έντυσε την αναβίωση με την αίγλη όσων πρωταγωνιστούσαν στη διεθνή σκηνή.

Στο πλευρό των Αγώνων βρέθηκε και η νέα τέχνη της εποχής: η φωτογραφία. Ξεχωριστός εκπρόσωπος των διάσημων φωτογράφων που κάλυψαν τους Αγώνες είναι ο Γερμανός Άλμπερτ Μάγιερ (Δρέσδη 1857- 1924 ), ο οποίος ήδη από το 1895 είχε αναλάβει τη θέση του επίσημου φωτογράφου της  γερμανικής αθλητικής αποστολής που θα ταξίδευε στην Αθήνα.

Το φωτογραφικό λεύκωμα που αποτέλεσε την αφετηρία της έκθεσης, αναγγέλθηκε από τον Τύπο της εποχής πριν από τη δημιουργία του, αφού η ελληνική εφημερίδα της Τεργέστης «Ημέρα» αλλά και η αθηναϊκή «Ακρόπολις» το παρουσίασε ως τη δημιουργία που θα αποτελούσε το ενθύμιο των Αγώνων για τις βασιλικές Αυλές της εποχής και για τα μέλη της  Επιτροπής των Ολυμπιακών Αγώνων.

Η έκθεση θα παρουσιάζεται στον χώρο «Τέχνη & Περιβάλλον», Επίπεδο Αναχωρήσεων του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (είσοδος 3/χώρος προσβάσιμος σε όλη τη διάρκεια του 24ώρου), έως και τις 16 Σεπτεμβρίου, ενώ παράλληλα θα βρίσκεται και στη Μεσσηνία, στην Costa Navarino, έως και τις 30 Νοεμβρίου.

Πηγή: 
http://molonoti.gr

Δείτε επίσης