Το yachting έρχεται - Η Πάτρα, η Δυτική Ελλάδα και οι ελλιπείς υποδομές

Το γιώτινγκ είναι μια από τις μορφές τουρισμού που εκτιμάται ότι θα επηρεαστεί λιγότερο από την  πανδημία και τις επιπτώσεις του κορωνοϊού που έχει πλήξει βάναυσα τον τουριστικό κλάδο.

Αυτό στην θεωρία. Στην πράξη όλα θα φανούν στην πορεία γιατί στην ουσία είναι σε ισχύ ένα συγκεκριμένο νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο, διαμορφωμένο με βάση τις νέες συνθήκες του κορωνοϊού και τους υγειονομικούς κανόνες για την μη διασπορά του ιού που περιορίζει τις μετακινήσεις των σκαφών, αλλά και την έλευση στη χώρα μας επισκεπτών από συγκεκριμένες χώρες.

Η πλήρης απελευθέρωση ακόμα δεν έχει επέλθει και μέχρι ώρας απαγορεύεται στην χώρα μας η προσέλευση σκαφών από τις χώρες που έχουν πληγεί από  μεγάλο κύμα επιδημίας. Έτσι ο φάκελος με τις 29 χώρες στις οποίες η κυβέρνηση έχει ανάψει το πράσινο φως για την έλευση στην Ελλάδα, ξεκινώντας από το κομμάτι του τουρισμού, επηρεάζει και το χώρο του γιώτινγκ.

 Εκκίνηση με αισιοδοξία

Είναι γεγονός, σύμφωνα με τον Γιάννη Κωστόπουλο της εταιρίας SΑΜΜΥ, ότι η αγορά του γιώτιγκ ξεκινά με σχετική  αισιοδοξία την λειτουργία της καθώς η μετακίνηση σκαφών ήταν ένα από τα πρώτα πράγματα που ελευθερώθηκαν, ύστερα από την άρση της καραντίνας.

«Το γιώτινγκ είναι μία μορφή τουρισμού που, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, θα ευνοηθεί σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα από τις νέες συνθήκες που διαμορφώνει ο κορωνοϊός, με δεδομένο ότι τηρεί το πλαίσιο της κοινωνικής αποστασιοποίησης, καθώς ο αριθμός και οι συναθροίσεις μεταξύ των επιβατών σε ένα σκάφος, είναι ελεγχόμενες» τονίζει ο κ. Κωστόπουλος μιλώντας για το θέμα στις «7 Μ».

Το  γιώτινγκ σε αντίθεση με την κρουαζιέρα που έχει υποστεί καθίζηση στην πανδημία, αναμένεται να προσελκύσει αρκετούς τουρίστες από άλλες συμβατικές μορφές τουρισμού, αφού είναι ένας κλάδος που μπορεί πλήρως να προσαρμοστεί  στις νέες συνθήκες που έφερε στην ζωή μας o covid-19.

Για αυτό και υπάρχουν μέρη στην Ελλάδα που επενδύουν αυτή την περίοδο περισσότερο πάνω στο κομμάτι αυτό και άλλα που ενισχύουν τις επενδύσεις που έχουν ήδη κάνει, γνωρίζοντας ότι υπάρχουν οι προϋποθέσεις πλέον για περαιτέρω ανάπτυξη.

Κορυφαίος προορισμός τα Ιόνια

Στην Αττική για παράδειγμα οι επενδύσεις πάνω στο γιώτινγκ και στις υποδομές των μαρίνων για τα επόμενα χρόνια είναι εκατοντάδων εκατομυρίων ευρώ, ενώ στον Βόλο ή στην Πρέβεζα και ακόμα περισσότερο στα νησιά του Ιονίου (θεωρείται ένα από πιο κορυφαία μέρη στον κόσμο στο είδος), οι εταιρίες που δραστηριοποιούνται στο χώρο, έχουν ξεκινήσει εδώ και καιρό τις προετοιμασίες τους για τη φετινή σεζόν.

«Νομίζω πως μπορούν να διαμορφωθούν οι προϋποθέσεις για το συγκεκριμένο είδος τουρισμού, ώστε όχι μόνο να κατορθώσει να σταθεί όρθιος σαν κλάδος κατά τη διάρκεια της κρίσης του κορωνοϊού, αλλά να μπορέσουν να μπουν οι στέρεες βάσεις για μια ακόμα μεγαλύτερη αναπτυξιακή και δυναμική πορεία τα επόμενα χρόνια» τονίζει ο κ. Κωστόπουλος, προσθέτοντας όμως: «Σίγουρα όμως δεν γίνεται να μην φανούν το φετινό καλοκαίρι κάποιες αρνητικές επιπτώσεις από την νέα αυτή κατάσταση που ζούμε».

Μέχρι ώρας πάντως στοιχεία που να μπορέσουμε να εκτιμήσουμε με ακρίβεια τις επιπτώσεις της ύφεσης, δεν υπάρχουν. «Είναι ακόμα αρκετά νωρίς για μιλήσουμε με αριθμούς.

Το μόνο που μπορούμε να πούμε είναι ότι έχει αρχίσει σταδιακά  να υπάρχει ένα ενδιαφέρον σε επίπεδο κρατήσεων,  που αφήνει θετικά μηνύματα για τη συνέχεια, με δεδομένο ότι μόλις πριν δύο εβδομάδες δόθηκε το πράσινο φως για τη μετακίνηση των σκαφών».

Δεν εξαιρείται η Πάτρα

Το αρνητικό είναι ότι χώρες όπως η Ιταλία, μία από τις βασικές χώρες που τροφοδοτούσε με σκάφη τους τουριστικούς λιμένες της Ελλάδας τα περασμένα καλοκαίρια, έχουν πληγεί από τον κορωνοϊό και δεν βρίσκονται μέσα στη λίστα των «29» από όπου δεχόμαστε σε πρώτη φάση τουρίστες.

Από την άλλη βέβαια, το θετικό, σε τοπικό επίπεδο είναι ότι από το ενδιαφέρον του γιώτινγκ  δεν εξαιρείται η Πάτρα, παρόλο που τα προβλήματα με τις υποδομές της είναι γνωστά.

«Υπάρχει και για την Πάτρα, ένα ενδιαφέρον, όμως ακόμα δεν μπορούμε να πούμε περισσότερα πράγματα, για το αν δηλαδή συνεχιστεί η ανοδική πορεία που είχαμε διαγράψει τα προηγούμενα χρόνια» αναφέρει ο κ. Κωστόπουλος.

Μιλάμε βέβαια για το κομμάτι του παλαιού λιμανιού που διαχειρίζεται ο ΟΛΠΑ για τα mega yacht, σε συνεργασία με τη SaMMΥ.

Διότι σε ό,τι αφορά την Μαρίνα της Πάτρας που διαχειρίζεται ο Δήμος, η κατάσταση παραμένει η ίδια, δεν υπάρχει καμία βελτίωση,  αλλά ούτε και φαίνεται καμία πρόθεση στον ορίζοντα  για να προχωρήσει σε ενέργειες αναμόρφωσής της.

Οι υποδομές της είναι υποτυπώδεις και ελλειμματικές, ενώ το συγκεκριμένο τμήμα της Μαρίνας, δεν περιλαμβάνεται στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό που ήδη προκηρύχθηκε για την ανάπλαση της παραλιακής ζώνης.

Υστέρηση σε υποδομές στη Δυτική Ελλάδα

Οι προβληματικές υποδομές βέβαια δεν είναι μόνο υπόθεση της Πάτρας. Σε όλη τη Δυτική Ελλάδα παρατηρείται υστέρηση. «Δεν υπάρχουν σε κανένα μέρος της Δυτικής Ελλάδας σοβαρές και οργανωμένες υποδομές» τονίζει ο κ. Κωστόπουλος.

«Από την άλλη όμως γίνονται επενδύσεις, υπάρχει μία σχετική κινητικότητα και επενδυτικό ενδιαφέρον». Η Δυτική Ελλάδα (με ή χωρίς την Πάτρα) θα μπορούσε να φιλοξενήσει ένα δίκτυο τουριστικών λιμένων και μαρίνων που θα είχε την αντίστοιχη επικοινωνία και διασύνδεση μεταξύ τους, με στόχο την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού στην περιοχή μας.

«Υπάρχουν τέτοια μέρη στην Δυτική Ελλάδα, που προωθείται η ανάπτυξη του γιώτιγνκ και του θαλάσσιου τουρισμού.  Να αναφέρω ενδεικτικά την Ιτέα, το Μεσολόγγι, τη Ναύπακτο, το Αίγιο, το Κατάκολο που ήδη έχει αναπτύξει αρκετά την κρουαζιέρα, αλλά και την προσπάθεια που γίνεται στο λιμάνι των Αλυκών στο Δήμο Δυτικής Αχαΐας για την αξιοποίηση του αλιευτικού καταφυγίου όπου προβλέπεται να φιλοξενούνται και σκάφη αναψυχής. Υπάρχει η βούληση, υπάρχει η πρόθεση να γίνουν πράγματα».

Η Πάτρα είναι άγνωστο αν θέλει να συμμετέχει σε όλο αυτό. Η Πάτρα με τα δεκάδες διερχόμενα σκάφη, με την Μαρίνα που θα μπορούσε να της δώσει μία άλλη όψη στην βόρεια λεκάνη της, με το παλαιό λιμάνι που θα μπορούσε να ήταν γεμάτο από σκάφη ή ακόμα και με μια νέα Μαρίνα σε κάποιο άλλο σημείο της παραλιακής της ζώνης που θα φιλοξενούσε περισσότερα ή και μεγαλύτερα σκάφη.

Όμως όλα αυτά για την ώρα μένουν στο «θα μπορούσε»…

Κ.Α.

(από εφημερίδα "7 Μέρες Ενημέρωση").