Μια βιβλιοθήκη παντός καιρού «ταξιδεύει» χειμώνα-καλοκαίρι για να μυήσει τα παιδιά στον συναρπαστικό κόσμο των βιβλίων και της φαντασίας. Η Πλανόδια Βιβλιοθήκη του Δικτύου για τα Δικαιώματα του Παιδιού (ΔΔΠ) στήνει και εφέτος τη σκηνή της σε πλατείες, αυλές σχολείων, δημόσιους κήπους, παιδικές χαρές, για να σκορπίσει παιδικά χαμόγελα για λίγες μόνο ώρες ή για μία ολόκληρη ημέρα.
Ένας χώρος αναπάντεχων, φανταστικών συναντήσεων, εκπλήξεων, ψυχαγωγίας και πολιτιστικής άσκησης, που φιλοξενεί πολλά βιβλία, παιχνίδια, παζλ και εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Για ακόμη μία χρονιά θα συμμετέχει και η «Πύρνα» με το πρόγραμμα «Βιβλία σε Ρόδες».
Η Πλανόδια Βιβλιοθήκη, σε συνεργασία με τη Δανειστική Βιβλιοθήκη του Δικτύου, θα δημιουργήσει στα σχολεία στα οποία θα προσκληθεί έναν χώρο γεμάτο βιβλία, ζώα, πουλιά, φυτά και διάφορα αντικείμενα για να προσφέρει στους μαθητές νηπιαγωγείου και δημοτικού έναν διαφορετικό τρόπο ανάγνωσης και ψυχαγωγίας.
Ταξιδεύοντας σε κάθε γωνιά της Γης μαζί με τους ήρωες των ιστοριών και παραμυθιών, θα αποκτήσουν γνώσεις και νέες εμπειρίες, μαθαίνοντας παράλληλα ότι μπροστά στη γνώση όλα τα παιδιά μοιράζονται τις ίδιες αξίες, κάνοντας μικρά και μεγάλα όνειρα για έναν όμορφο, χαρούμενο και χρωματιστό κόσμο.
Η σκηνή και οι δράσεις
Η εγκατάσταση, έκτασης περίπου 25 τ.μ., θα περιλαμβάνει υλικά όπως λευκά κοντάρια, σπάγκο, αυτοκόλλητες ταινίες, πινέζες, πανί και μουσαμά με μολύβια. Η διακόσμηση της σκηνής θα γίνει με μολύβια, γόμες, ξύστρες, σελιδοδείκτες, παιδικούς καλόγερους, παζλ αφρολέξ, μαξιλάρια, τροχήλατο μικρό πίνακα, καμηλοπάρδαλη, δέντρο, τρισδιάστατες φιγούρες, αφίσες, ομπρέλα και σημαία της Πλανόδιας Βιβλιοθήκης.
Επάνω στη σκηνή, ένας παπαγάλος, μια κουκουβάγια, ψάρια, κοχύλια, μια θαλάσσια χελώνα, ένα καραβάκι, ένας λύκος, μια αλεπού, πεταλούδες, ένα ζευγάρι κόκκινα γυαλιά, ένα κινέζικο καπέλο, το παπούτσι του γίγαντα, κατσικάκια, γουρουνάκια, ένας βάτραχος, ένας λαγός. Έχουν ξεπηδήσει από τις σελίδες των βιβλίων και «περιμένουν» υπομονετικά -συχνά κρυμμένα- για να πάρουν μέρος στις ποικίλες δράσεις, με τρεις θεματικές: «Διαφορετικότητα», «Ζώα - Έντομα - Φυτά» και «Γίγαντες - Νάνοι - Μάγισσες».
Στη δράση «Μέσα κι έξω απ' τα βιβλία», τα παιδιά θα καθήσουν σε κύκλο επάνω σε μαξιλάρια μέσα στην Πλανόδια Βιβλιοθήκη. Όσα γνωρίζουν ανάγνωση μπορούν ελεύθερα να διαλέξουν όποιο βιβλίο τούς κινήσει το ενδιαφέρον. Στη συνέχεια θα διαβάσουν ένα προεπιλεγμένο απόσπασμα, το οποίο θα τα καθοδηγήσει να ψάξουν μέσα στη σκηνή τους ήρωες και τα αντικείμενα που μόλις διάβασαν. Δοκιμάζοντας κατόπιν τη μνήμη τους, θα κληθούν να φτιάξουν ένα παζλ με εικόνες μέσα από τα βιβλία.
Την αντίστροφη διαδρομή θα ακολουθήσουν τα μικρότερα παιδάκια, που δεν ξέρουν ακόμη να διαβάζουν. Αφού σχηματίσουν ένα παζλ θα ψάξουν να βρουν την εικόνα σε ένα από τα εικονογραφημένα βιβλία και αν θέλουν οι υπεύθυνοι θα τους διαβάσουν την ιστορία.
Ακόμη, για τους μικρούς φίλους που θέλουν να απολαύσουν μόνοι τους την ανάγνωση παρέα με τους ήρωες των παραμυθιών υπάρχει η «Σκηνή του Μοναχικού Αναγνώστη». Μοναδική τους «υποχρέωση», να καταγράψουν τις εντυπώσεις τους σε ένα ειδικό ημερολόγιο. Τη διασκέδαση των παιδιών θα εμπλουτίσει το ομαδικό επιδαπέδιο παιχνίδι με το μεγάλο ζάρι για «Τα Δικαιώματα του Παιδιού» που έχει σχεδιάσει η συγγραφέας και εικονογράφος Βάσω Ψαράκη.
Η ασφαλής κυκλοφορία των οχημάτων γίνεται επίσης ομαδικό «παιχνίδι». Στο «Η πόλη είμαστε εμείς», κάθε παιδί θα επιλέξει ένα αυτοκίνητο και παράλληλα με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας θα κάνει τη δική του διαδρομή μέσα στην πόλη. Νικητής δεν είναι αυτός που θα φτάσει πρώτος αλλά αυτός που σέβεται και ακολουθεί τους κανόνες.
Βιωματικά εκπαιδευτικά προγράμματα
Από τη σκηνή της Πλανόδιας Βιβλιοθήκης μεταφερόμαστε στις τάξεις μεταμορφώνοντάς τες στο κατάλληλο σκηνικό για τρία βιωματικά εκπαιδευτικά προγράμματα. Απευθυνόμενα σε μαθητές Δημοτικού και Γυμνασίου, έχουν ήδη πραγματοποιηθεί σε περισσότερες από 100 σχολικές τάξεις και εφέτος συνεχίζουν δυναμικά, με θέματα τη διαφορετικότητα, τον ρόλο του πολίτη και την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας.
Μέσα από ενημέρωση, δράσεις και παιχνίδια ρόλων, οι μαθητές Δ' έως Στ' Δημοτικού και Γυμνασίου προσεγγίζουν αρχικά το ζήτημα της διαφορετικότητας στην καθημερινότητα, στη γειτονιά, στο σχολείο.
Στη συνέχεια, με «όχημα» αποκόμματα εφημερίδων, περιοδικά με μικρές ιστορίες και σύγχρονα θέματα, οι μαθητές μπαίνουν στη θέση άλλων παιδιών που έγιναν πρωταγωνιστές μιας είδησης. Ως ανάμνηση του προγράμματος, τα παιδιά θα πάρουν τη δική τους πολιτισμική ταυτότητα.
Στο πρόγραμμα «Το παιδί-πολίτης», οι μαθητές θα πληροφορηθούν, θα εντοπίσουν και θα συζητήσουν προβλήματα που αφορούν το περιβάλλον, την υγεία, την παιδεία, τον πολιτισμό, τη φτώχεια, την ειρήνη, την ασφάλεια κ.τ.λ. Μέσα από παιχνίδια ρόλων θα αντιληφθούν τον σημαντικό ρόλο του ενεργού πολίτη στη σύγχρονη δημοκρατική κοινωνία.
Στόχος είναι η καλλιέργεια της ατομικής ευθύνης, σε συνάρτηση με τις αξίες της κοινωνικής αλληλεγγύης και της κοινωνικής συνοχής, η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και το ενδιαφέρον για τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Το βιωματικό πρόγραμμα για τους μικρούς αναγνώστες των τάξεων του Δημοτικού έχει στόχο να ξυπνήσει το ενδιαφέρον των παιδιών για τον κόσμο των βιβλίων, να τα οδηγήσει να αντιληφθούν ότι μια βιβλιοθήκη μπορεί να ικανοποιήσει τα πιο διαφορετικά ενδιαφέροντα και να προκαλέσει εκπλήξεις ανοίγοντας νέους ορίζοντες.
Μέσα από ποικίλες δράσεις, θα γνωρίσουν τα παιδικά βιβλία και την κατηγοριοποίησή τους: παραμύθια, λογοτεχνικά, ιστορικά, γνώσεων κ.τ.λ. Στη συνέχεια μαθαίνουν να αναγνωρίζουν τα βασικά μέρη που συνθέτουν ένα βιβλίο.
Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του Δικτύου για τα Δικαιώματα του Παιδιού (www.ddp.org.gr).