Νίκος Μαυραγάνης: Δεν μπορούμε να απαγορεύουμε την κίνηση φορτηγών στις παλιές εθνικές οδούς

Αφοπλιστικά ειλικρινής ο αναπληρωτής Υπουργός Μεταφορών κ. Ν. Μαυραγάνης διαφωνεί με τις επιλογές Σπρίτζη και είνια απολύτως ξεκάθαρος στο τι είναι σωστό στον Μεταφορικό κλάδο. Ιδού απόσπασμα που αφορά τις Μεταφορές, από συνέντευξή του στο molonoti.gr:

Υπήρξε μια νομοθετική ρύθμιση, η οποία απαγορεύει στα φορτηγά να κυκλοφορούν στο 70% του οδικού δικτύου της χώρας. Δεν ισχύει όμως πουθενά στην Ευρώπη ένας τέτοιος αποκλεισμός, ο οποίος δημιουργεί πρωτοφανή προβλήματα, τα οποία μπορεί να επηρεάσουν ακόμη και τις τιμές των  μεταφερόμενων αγαθών. Θα επιμείνει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στην εφαρμογή του εν λόγω νομοθετήματος?

Σε ό, τι με αφορά ως Υφυπουργό Μεταφορών θέλω να σας ενημερώσω ότι έχω μιλήσει πάρα πολλές φορές με τις συλλογικότητες των ιδιοκτητών φορτηγών αυτοκινήτων. Το αίτημά τους να κυκλοφορούν όχι στους παράδρομους, αλλά στις παλιές εθνικές οδούς, είναι δίκαιο.

Θεωρώ όμως ότι δεν είναι ορθό ούτε δίκαιο να λαμβάνουμε υπόψιν μας και να κρίνουμε ως όμοια πράγματα τους παραδρόμουςμε τις παλιές εθνικές οδούς. Οι παράδρομοι, πράγματι, ουδέποτε κατασκευάστηκαν για να δέχονται αυτό τον μεγάλο φόρτο σε πυκνότητα αλλά και σε βάρος, όπως είναι τα φορτηγά αυτοκίνητα. Από την άλλη πλευρά, οι παλιές εθνικές οδοί, είτε Α’ είτε Β’ τάξης, κατασκευάστηκαν για να δέχονται τους μεγάλους φόρτους και άρα εκεί δεν υπάρχει επαρκής δικαιολογητική βάση για να απαγορεύσουμε τη μετακίνηση των φορτηγών αυτοκινήτων σε αυτές.

Παράλληλα, από την πρώτη στιγμή που ανέλαβα το χαρτοφυλάκιο των Μεταφορών, ζήτησα από τους παραχωρησιούχους να μειώσουν τα τέλη διοδίων που αφορούν τους επαγγελματίες και ειδικά τους μεταφορείς. Επιπρόσθετα, ζήτησα την συμβασιοποίηση της μείωσης αυτής με τις συλλογικότητες των ιδιοκτητών φορτηγών αυτοκινήτων, ώστε να μην προκύπτει ζήτημα στρέβλωσης του ανταγωνισμού και επιβολής κυρώσεων από την πλευρά της επιτροπής ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ταυτόχρονα με αυτόν τον τρόπο, οι ίδιοι παραχωρησιούχοι θα απολαύσουν επιπρόσθετα έσοδα από μία πλειάδα οχημάτων που δεν ήταν πελάτες τους στο παρελθόν. Επίσης αυτό δεν δημιουργεί πρόβλημα στους παραχωρησιούχους απέναντι στις τράπεζες, από τις οποίες έχουν δανειστεί για την κατασκευή των έργων, δεδομένου ότι οι τράπεζες ικανοποιούνται από τηνδιατήρηση ή αύξηση των εσόδων των παραχωρησιούχων.

Οι συμβάσεις, λοιπόν, που προτείνω μεταξύ των συλλογικοτήτων ιδιοκτητών αυτοκινήτων και των παραχωρησιούχων των δρόμων, θα επαυξήσουν τα έσοδα των παραχωρησιούχων, οι οποίοι για αυτό τον λόγο μπορούν να δεχτούν και προβούν σε μειώσεις του κόστους  κίνησης των φορτηγών αυτοκινήτων στους δρόμους αυτούς.

Η Ελλάδα έχει πανάκριβά διόδια που μέσα στην κρίση περιορίζουν την ελεύθερη μετακίνηση ανθρώπων και αγαθών. Οι τιμές των διοδίων θα μπορούσαν να μειωθούν μέχρι και 40% αν οι οδικοί άξονες δίνονταν στους παραχωρησιούχους για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Είναι αυτό κάτι που εξετάζει το Υπουργείο; 

Όπως σας είπα και πριν, το ζήτημα των παραχωρήσεων των οδών είναι σύνθετο και έχει να κάνει και με τις τράπεζες που έχουν δανείσει τα χρήματα για την κατασκευή των οδών, καθώς και με τον φόρτο, την πυκνότητα, την πληθώρα των οχημάτων που διελαύνουν τις οδούς. Από την άλλη πλευρά έχει να κάνει και με την κοινωνική στόχευση.

Το οικονομικό μοντέλο των συμβάσεων που είχαν υπογραφεί τα προγενέστερα χρόνια, πριν να έρθουμε εμείς να αναλάβουμε την διαχείριση και την διακυβέρνηση του τόπου, δεν προέβλεπε τίποτα για ενδεχόμενη μείωση των διοδίων σε περίπτωση που οι ροές των οχημάτων αυξάνονταν. Αντίθετα στις εν λόγω συμβάσεις υπήρχε μόνο η πρόβλεψη αύξησης των χρεώσεων για την περίπτωση που οι ροές των οχημάτων μειώνονταν. Για αυτόν τον λόγο και καταλήξαμε στην σημερινή κατάσταση. 

Εμείς λοιπόν προσπαθούμε να επαναδιαπραγματευθούμε αυτές τις συμβάσεις. Αυτό δεν είναι εύκολο. Ωστόσο, καταλήγουμε σε προτάσεις με δύο σκέλη : το πρώτο αφορά τους μεταφορείς και το δεύτερο αφορά τους απλούς ιδιώτες. Σε κάθε περίπτωση όμως καταλήγουμε με ένα σύστημα αναλογικών διοδίων που θεωρούμε δικαιότερο και με αυτή την έννοια πιο φθηνό ανά χιλιόμετρο για τον χρήστη. Αυτό επιτρέπει σε όλους να πληρώνουν μόνο τα χιλιόμετρα που διανύουν κι έτσι να μην πληρώνουν κάποιοιπερισσότερα και κάποιοι άλλοι λιγότερα στην ευρύτερη επικράτεια μας. Ταυτόχρονα, διασφαλίζεται η χρέωση να μην υπερβαίνει τα 0,06 λεπτά του ευρώ ανά χιλιόμετρο για τα επιβατικά αυτοκίνητα και αναλόγως για τα μεγαλύτερα οχήματα.

Ωστόσο, το σύστημα των αναλογικών διοδίωνχρειάζεται πολλούς πλάγιους σταθμούς διοδίων. Δηλαδή, σε κάθε κόμβο στο πλάι πρέπει να υπάρχει ένας σταθμός από όπου το διερχόμενο όχημα, εξερχόμενο ή εισερχόμενο του δρόμου, θα μπορεί να πιστοποιείται σε σχέση με το σημείο εισόδου και το σημείο εξόδου από την οδό, ώστε να είναι δυνατός ο υπολογισμός των διανυθέντων χιλιομέτρων και ο καθορισμός των αντίστοιχων χρεώσεων.

Το παραπάνω αποτελεί αντικείμενο ενός έργου, το οποίο ποτέ δεν είχε περιληφθεί στις παλιές συμβάσεις των εργολάβων, οι οποίοι είχαν πάρει τις δουλειές από προηγούμενες κυβερνήσεις, αποκτώντας δυστυχώς μόνο δικαιώματα αλλά όχι υποχρεώσεις. Αυτό το έργο εμείς εφαρμόζουμε αρχικά στην Εγνατία Οδό (ήδη δημοπρατήθηκε). Στην συνέχεια θα εφαρμοστεί και στην υπόλοιπη επικράτεια με την κατασκευή πλάγιων σταθμών διοδίων και όχι μετωπικών. Τα μετωπικά θα υπάρχουν μόνο στην αρχή και στο τέλος της εκάστοτε οδού.

Με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνουμε, όχι μόνο να έχουμε πιο δίκαιη κατανομή και ελάφρυνση σε πολλά σημεία των χρεώσεων, αλλά να μειώνονται τα καύσιμα και η ενέργεια που σπαταλούμε τόσο από δημόσιους πόρους όσο και από ιδιωτικούς πόρους, καθώς θα μειωθούν οι επανεκκινήσεις των οχημάτων που χρειάζονται σήμερα, όταν ανά δέκα ή ανά είκοσι χιλιόμετρα πρέπει να διέρχονται από τους υφιστάμενους μετωπικούς σταθμούς διοδίων. Επομένως, η λύση για μας, αν και όχι εύκολη, είναι ορατή, την έχουμε προγραμματίσει και υλοποιείται μέσα από την αναλογικοποίηση των διοδίων.

Παράλληλα, έχουμε ασκήσει πιέσεις στους παραχωρησιούχους προς την κατεύθυνση να υπάρχει ένα ταμείο στο οποίο θα συγκεντρώνονται τα χρήματα από τα διόδια. Για τον λόγο αυτό δημιουργούμε στο Υπουργείο ένα Εθνικό Ταμείο, στο οποίο θα εισέρχονται αρχικά τα χρήματα και στην συνέχεια θα πραγματοποιείται η κατανομή στους παραχωρησιούχους, παρακρατώντας το ποσό που αναλογεί στο δημόσιο..

Με αυτόν τον τρόπο θα μπορεί να υπάρξει και μία περαιτέρω σημαντική διευκόλυνση για τους ιδιώτες και τους επαγγελματίες, η οποία αφορά την ύπαρξη μίας κάρτας διοδίων για όλη την επικράτεια, ανεξαρτήτως δρόμου, πλην της περίπτωσης της γέφυρας Ρίου Αντίρριου.

Ταυτόχρονα καθίσταται εφικτός ο έλεγχος των επαγγελματιών σε ότι αφορά το λεγόμενο παράνομο καμποτάζ, δηλαδή την παραβίαση που κάνουν φορτηγά από τη Βουλγαρία, τα Σκόπια ή άλλες  χώρες, κλέβοντας ουσιαστικά εργασία από τους συνανθρώπους μας που εδρεύουν στη Ελλάδα, φορολογητέα ύλη και εν τέλει εθνικό πλούτο.

Συγκεκριμένα για το πρόβλημα του παράνομου καμποτάζ θα προχωρήσουμε στην εγκατάσταση γεωεντοπισμού (GPS) στα οχήματα που εισέρχονται, ώστε να είναι εφικτός ο ακριβής εντοπισμός της κίνησης αυτών μέσα στους οδικούς εθνικούς άξονες και να μην είναι δυνατόν πλέον να εισέρχονται από ξένες χώρες αποκρύπτοντας τον αριθμό των μεταφορών που έχουν πραγματοποιήσει. Υπενθυμίζω ότι επιτρέπονται 7 ημέρες και 3 μεταφορές για το νόμιμο καμποτάζ, οτιδήποτε περισσότερο είναι παράνομο. Αυτό είναι δύσκολο να ελεγχθεί αν δεν υπάρχει γεωεντοπισμός. Με την εγκατάστασή του λοιπόν καθιστούμε εφικτό τον απαραίτητο έλεγχο και πετυχαίνουμε τον σημαντικό στόχο καταπολέμησης του παράνομου καμποτάζ. Νομίζω ότι είμαστε σε πολύ καλό δρόμο.

Πηγή: 
http://molonoti.gr

Δείτε επίσης