Το πράσινο φως για την ολοκλήρωση των εναπομεινασών υποχρεωτικών και προαιρετικών επενδύσεων της Cosco Shipping στο λιμάνι του Πειραιά άναψε η δημοσίευση του φύλλου της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως με το προεδρικό διάταγμα έγκρισης του master plan του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ).
Ωστόσο θα χρειαστεί επιπλέον χρόνος δύο-τριών μηνών έως ότου εγκριθεί και η νέα μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων που περιλαμβάνει και τη νέα κυκλοφοριακή μελέτη. Ο σχετικός φάκελος αναμένεται να κατατεθεί στα τέλη Φεβρουαρίου.
Με βάση τα μέχρι τώρα διαθέσιμα στοιχεία της εισηγμένης, το υπόλοιπο μη συμβασιοποιημένο ανεκτέλεστο των υποχρεωτικών επενδύσεων, οι οποίες έχουν συνολικό προϋπολογισμό 293,78 εκατομμυρίων ευρώ, ανέρχεται σε 169 εκατομμύρια.
Πέραν των υποχρεωτικών επενδύσεων, το master plan προβλέπει και προαιρετικές επενδύσεις συνολικού ύψους 167 εκατομμυρίων, ανεβάζοντας το σύνολο του προϋπολογισμού των προβλεπόμενων επενδύσεων στα 450 εκατομμύρια.
Εξ αυτών έχουν επί του παρόντος συμβασιοποιηθεί ή και ολοκληρωθεί επενδύσεις προϋπολογισμού 120 εκατομμυρίων, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΛΠ και του υπουργείου Nαυτιλίας.
Η νέα διαδικασία
Ο ΟΛΠ κατέθεσε στο υπουργείο Ναυτιλίας την πρώτη έκδοση του master plan το 2017 και επικαιροποιημένη εκδοχή του εγκρίθηκε στα τέλη του 2019. Αλλά απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας έπειτα από σχετικές προσφυγές φορέων του Πειραιά έστειλε ξανά στην αφετηρία τη διαδικασία κρίνοντας την προηγούμενη αδειοδότηση ως μη συμβατή με το πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Η νέα διαδικασία που ακολούθησε για την έγκριση του νέου master plan οδήγησε, μέσω και των σχετικών αποφάσεων του ΣτΕ, στη δημιουργία ενός νέου θεσμικού πλαισίου πλέον για όλους τους υπόχρεους λιμένες της χώρας, διεθνούς και εθνικής σημασίας (16+16=32 λιμένες), αναφέρουν πηγές του υπουργείου. Θα απαιτηθεί δηλαδή η ίδια διαδικασία και για την εκ νέου έγκριση του master plan του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης αλλά και όλων των λιμανιών που ιδιωτικοποιούνται, όπως της Ηγουμενίτσας, του Ηρακλείου και του Βόλου.
Κυκλοφοριακή μελέτη
Το νέο πλαίσιο υποχρεώνει τον φορέα της επένδυσης να εξασφαλίζει πρώτα έγκριση στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων και κατόπιν να προχωράει στη σύνταξη του ολοκληρωμένου σχεδίου ανάπτυξης ή master plan, ενώ επιβάλλει και τη διενέργεια κατάλληλης κυκλοφοριακής μελέτης. Ζήτημα κρίσιμο για το ήδη βεβαρημένο οδικό δίκτυο του Πειραιά.
Ετσι, στο προεδρικό διάταγμα για το master plan του ΟΛΠ περιλαμβάνονται, σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας, όλες οι προβλέψεις για τη λειτουργία και την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμένα, οι λιμενικές ζώνες και υποζώνες, οι χρήσεις γης, οι όροι δόμησης, οι νέες υποχρεωτικές και μη επενδύσεις, οι περιβαλλοντικές δεσμεύσεις κ.ά.
Η σημαντικότερη περιβαλλοντική δέσμευση που έχει τεθεί για την πλήρη εφαρμογή του Π.Δ. είναι η απαίτηση εκπόνησης ολοκληρωμένης κυκλοφοριακής μελέτης κατά το στάδιο της περιβαλλοντικής αδειοδότησης των έργων.
Το Π.Δ. χωρίζεται σε 3 μέρη: στο πρώτο περιλαμβάνεται η χωρική οργάνωση και το αναπτυξιακό πρόγραμμα του λιμένα Πειραιά, στο δεύτερο οι κατευθύνσεις και τα μέτρα για την προστασία του περιβάλλοντος και στο τρίτο, στο υπόμνημα συμπεριλαμβάνονται το τοπογραφικό διάγραμμα με τους όρους δόμησης και οι χρήσεις γης των ζωνών του λιμένα.
Οι σημαντικότερες επενδύσεις στον Πειραιά αφορούν την επέκταση του επιβατικού λιμένα που θα εξυπηρετεί τα κρουαζιερόπλοια, την επέκταση του σταθμού διακίνησης αυτοκινήτων, την προμήθεια εξοπλισμού, έναν σημαντικό αριθμό κτιριακών εργασιών και τη βελτίωση των υποδομών της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης, συμπεριλαμβανομένων των δεξαμενών.
Στο master plan περιλαμβάνονται επίσης άλλες μη υποχρεωτικές επενδύσεις, όπως η ανάπτυξη τεσσάρων ξενοδοχείων, η ανάπτυξη κέντρου logistics στον πρώην χώρο 80 στρεμμάτων του Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Υλικού και η κατασκευή δύο κτιρίων στάθμευσης αυτοκινήτων.