Ο μοναχικός θάνατος των ΜΜΕ στην Ελλάδα...

Κάνοντας ζάπινγκ στην τηλεόραση υπάρχει το ενδεχόμενο τα... μισά κανάλια να μην λειτουργούν! Τα κρατικά, είναι σε μόνιμες απεργιακές κινητοποιήσεις. Στο πολύπαθο ALTER επί εβδομάδες δεν υπάρχει πρόγραμμα αλλά ανακοινώσεις των εργαζομένων που περιγράφουν κινητοποιήσεις και απολύσεις και σε άλλα Μέσα. Μπορείς να διαβάσεις για απλήρωτους εργαζόμενους εφημερίδων επί μήνες, για μπαράζ απολύσεων σε όλους τους τηλεοπτικούς σταθμούς, για μονομερείς αλλαγές συμβάσεων κ.α.

Ούτε ένα Μέσο Ενημέρωσης στην Ελλάδα δεν είναι σήμερα κερδοφόρο. Η κατάρρευση του κλάδου μετά από δύο δεκαετίες άνθησης δεν έχει προηγούμενο. Τα ηλεκτρονικά Μέσα απογειώθηκαν μετά το 1988-89 όταν θεσμοθετήθηκε η ιδιωτική ραδιοφωνία-τηλεόραση. Οι εφημερίδες την δεκαετία του 90 με την είσοδο των Η/Υ που αντικατέστησαν και απλοποίησαν την παραδοσιακή τυπογραφία. Εκατοντάδες νέες εφημερίδες και... χιλιάδες ραδιοτηλεοπτικοί σταθμοί ιδρύθηκαν σ' όλη την Ελλάδα. Τα κεντρικά Μέσα Ενημέρωσης χρηματοδοτήθηκαν αδρά και επεκτάθηκαν σε τυπογραφικές μονάδες, δίκτυα διανομής κ.α.

Παράληλα, εξασφάλισαν ισχυρή οικονομική βοήθεια με επενδυτικά προγράμματα και κρατικές διαφημίσεις που αφειδώς ( τους ) παρείχε το πολιτικό σύστημα.

Σήμερα τα ΜΜΕ της χώρας πληρώνουν σκληρά την απαξίωση που τα ίδια επέλεξαν, επιλέγοντας την συνδιαλλαγή με την εξουσία. Καταρρέουν αβοήθητα, αποκαλύπτοντας ένα κλάδο που δεν είχε προνοήσει για τίποτε, με κακά στελέχη, ανίκανα ακόμα και τώρα να βρούν λύσεις επιβίωσης.

Ο χώρος των ΜΜΕ πλήττεται από διάφορες αιτίες όπως:

* Η έλλειψη κρατικής... φροντίδας. Τα περισσότερα Μέσα ήσαν κρατικοδίαιτα. Η καταστροφή του κράτους επέφερε ραγδαία μείωση των "σίγουρων" και υψηλών εσόδων τους.
* Η άνευ προηγουμένου  υπεργιγαντωσή τους τους. Ραδιοφωνικοί σταθμοί όπως ο 9.84 είχαν... 400 υπαλλήλους και 9 εκ. ευρώ ετήσιο προυπολογισμό!
* Η καταστροφη της αγοράς λόγω της ύφεσης, που είχε ως αποτέλεσμα την μείωση της διαφήμισης κατά 80%, τα "κανόνια", την μείωση των πωλήσεων.
* Η αδυναμία των ΜΜΕ να προσαρμοστούν στη νέα εποχή. Οι πολίτες ούτε και τώρα έχουν την στήριξη του Τύπου στα προβλήματά τους. Γιατί να τον αγοράσουν;
* Στο Διαδίκτυο που σιγά-σιγά κυριαρχεί στην ενημέρωση και δείχνει να του ανήκει το ( όποιο... ) μέλλον.
* Η διακοπή των μεγάλων δημόσιων έργων. Πολλοί ιδιοκτήτες Μέσων, τα χρηματοδοτπούσαν μέσα από τα δημάσια έργα που έπαιρναν... "πιέζοντας".
* Η απίστευτα κακή ποιότητά τους. Η συρρίκνωση των εταιρειών Τύπου είχε ως αποτέλεσμα ευτελή προιόντα, ειδικά στην τηλεόραση που έχει γίνει χειρότερη από ποτέ.
* Το κλείσιμο της "κάνουλας", από το Τραπεζικό σύστημα, που δεν χρηματοδοτεί επιχειρήσεις Τύπου,
ενώ πιέζει για τα παλαιά δάνεια.

Τα ελληνικά ΜΜΕ πεθαίνουν χωρίς καμιά βοήθεια από πουθενά και σε συνθήκες "εμφυλίου πολέμου", αφού οι απεργίες που γίνονται είναι "αυτοκτονικές" και τα αποτελειώνουν. Πεθαίνουν απαξιωμένα και ως επιχειρήσεις αλλά και ως προπύργια ενός λειτουργήματος που στην εποχή της εθνικής αποχαύνωσης, εγκατέλειψαν τον ιστορικό τους ρόλο και υιοθέτησαν την λογική της "αρπαχτής". Η κοινή λογική λέει ότι θα επιζήσουν λίγα, με καλό επίπεδο στελεχών, ποιοτική-αναλυτική δημοσιογραφία και ρεαλιστική οικονομική διαχείριση. Τέλος χιλιάδες δημοσιογράφοι και τεχνικοί όχι μόνο απολύονται αλλά αλλάζουν και επάγγελμα. Θα καταργηθούν δεκάδες χιλιάδες θέσεις.

Πηγή: 
http://molonoti.gr

Δείτε επίσης