161 γενετικοί παράγοντες για τη μυωπία

Η διεθνής κοινοπραξία για το διαθλαστικό σφάλμα και τη μυωπία (CREAM) δημοσίευσε πρόσφατα τη μεγαλύτερη παγκόσμια γενετική μελέτη για τη μυωπίας στο επιστημονικό έντυπο «Nature Genetics». Ερευνητές από το Ιατρικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Johannes Gutenberg Mainz που συμμετείχαν στη μελέτη υγείας εντόπισαν 161 γενετικούς παράγοντες για τη μυωπία.

Αυτό τετραπλασιάζει τον αριθμό γνωστών γενετικών παραγόντων κινδύνου που παίζουν ρόλο σε όλους τους τύπους κυττάρων του αμφιβληστροειδούς. Οι περισσότεροι από αυτούς εμπλέκονται στην επεξεργασία του φωτός. Αυτό επαληθεύει δεδομένα όπως ότι η ανεπαρκής ηλιακή ακτινοβολία αποτελεί σημαντική ώθηση στην ανάπτυξη της μυωπίας

Η μυωπία είναι η πιο συνηθισμένη διαταραχή που επηρεάζει την όραση και είναι αυξανόμενη. Αυτό είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό για τους σοβαρά «κοντόφθαλμους» τα άτομα δηλαδή που έχουν πολλούς βαθμούς μυωπία, καθώς αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης επιπλοκών όρασης. Τα αίτια είναι τόσο γενετικά όσο και περιβαλλοντικά.

Ο διεθνής ερευνητικός όμιλος CREAM, παίρνει μέρος με τους επιστήμονες τους στη μελέτη υγείας του ιατρικού κέντρου του Πανεπιστημίου του Μάιντς, έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο προς την κατεύθυνση της κατανόησης των μηχανισμών που βρίσκονται πίσω από την ανάπτυξη της μυωπίας.

Αξιολόγησαν τα δεδομένα περισσότερων από 250.000 ατόμων από την Ευρώπη, την Ασία και τη Βόρεια Αμερική σε συνεργασία με τον προμηθευτή γονιδιακών τεστ 23andme.

Η μελέτη καθόρισε 161 γενετικούς παράγοντες, οι περισσότεροι από τους οποίους ήταν προηγουμένως άγνωστοι. Σύμφωνα με τα ευρήματα αυτά, όλοι οι τύποι αμφιβληστροειδικών κυττάρων παίζουν ρόλο στην ανάπτυξη μυωπίας παράλληλα με τον πρωταρχικό τους ρόλο ως επεξεργαστές φωτός.

Αυτό υποστηρίζει τη θεωρία, ότι το εσωτερικό στρώμα του ματιού επικοινωνεί με το εξωτερικό στρώμα για να αυξάνει το μήκος του ματιού, γεγονός που αποτελεί σημαντικό παράγοντα για την ανάπτυξη μυωπίας.

«Έχουμε καταλάβει εδώ και αρκετό καιρό ότι η συμπεριφορά που σχετίζεται με την εκπαίδευση είναι ένας σημαντικός περιβαλλοντικός παράγοντας για την ανάπτυξη μυωπικών συμπτωμάτων», δήλωσε ο καθηγητής Norbert Pfeiffer, επικεφαλής του Τμήματος Οφθαλμολογίας στο Ιατρικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Mainz.

Μέχρι σήμερα, όπως αναφέρει ο καθηγητής, δεν ήταν σαφές αν έπαιζε ρόλο η ανάγνωση από κοντινή απόσταση, ή αν είναι υπεύθυνη η έλλειψη ηλιακού φωτός.

Τα νέα αποτελέσματα παρέχουν σημαντικές πληροφορίες για τους υποκείμενους βιολογικούς μηχανισμούς.

Ενώ, υποστηρίζουν επίσης την πιο σημαντική συμβουλή που μπορεί να δώσει ο καθηγητής Pfeiffer στους ενδιαφερόμενους γονείς ως προληπτικό μέτρο κατά της μυωπίας και η οποία είναι «στείλτε τα παιδιά σας να παίζουν έξω για δύο ώρες κάθε μέρα και δεν είναι μόνο τα μάτια τους που θα ωφεληθούν».

Η αύξηση των περιστατικών μυωπίας είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο, ιδιαίτερα στη Νοτιοανατολική Ασία, όπου η συχνότητα της μυωπίας στα παιδιά των σχολείων έχει αυξηθεί σημαντικά τις τελευταίες δεκαετίες.

Αυτό πιθανότατα οφείλεται στο γεγονός ότι τα παιδιά διαβάζουν περισσότερες ώρες από παλιά, συνήθως σε χαμηλά επίπεδα φυσικού φωτισμού και ότι ασχολούνται πολλές ώρες με ηλεκτρονικά, tablet, κινητά και laptop.

Το μάτι προσαρμόζεται σε αυτές τις οπτικές συνήθειες με αποτέλεσμα ο βολβός να επιμηκύνεται περισσότερο από το κανονικό. Αλλά αν γίνει πολύ επιμήκης, ο κερατοειδής και ο φακός εστιάζουν την εικόνα ακριβώς μπροστά από τον αμφιβληστροειδή, κάνοντας τα μακρινά αντικείμενα να φαίνονται θολά.