Σύντομα δρομολόγια προαστιακού και προς την Αχαγιά
Έκλεισε ένας χρόνος από την επίσημη έναρξη των δρομολογίων του προαστιακού Πατρών στο Νότιο κλάδο. Η χαρμόσυνη είδηση ήρθε από την πρόσφατη ανακοίνωση της Περιφέρειας σύμφωνα με την οποία είναι θέμα ημερών η επανέναρξη των δρομολογίων προς κ. Αχαΐα.
Κατά την ενημέρωση της Περιφέρειας από τον ΟΣΕ, αναμένεται μόνο η απόφαση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για το πότε θα ξεκινήσουν τα δρομολόγια του προαστιακού σιδηροδρόμου της Πάτρας προς την Κ. Αχαΐα.
Η κατασκευή του ΝΟΤΙΟΥ κλάδου του Προαστιακού σιδηροδρόμου της Πάτρας αποτέλεσε μια ορθή και βιώσιμη αναπτυξιακή και κοινωνική επιλογή, παρά τις ορατές δυσχέρειες. Ένα όνειρο έδειχνε να υλοποιείται.
Εξαρχής όμως επισημάναμε ότι για να επιτύχει και να εδραιωθεί η γραμμή απαιτούνται ορισμένες προϋποθέσεις: Ωριαία δρομολόγια, άριστα συντηρημένη γραμμή, άρση όλων των βραδυποριών, επισκευή και επέκταση της περίφραξης, ποιότητα του χώρου, αρμονική συνύπαρξη της γραμμής με τον αστικό ιστό και το περιβάλλον, (θα επανέλθουμε με νέο ΔΤ για το θέμα αυτό) και η σύνδεση με αστικού τύπου λεωφορείου από το σταθμό της Κάτω Αχαΐας.
Το δοκιμαστικό δρομολόγιο την Τετάρτης 19/01/2021 προς Κάτω Αχαΐα έγινε με αύξηση ταχύτητας σε όλο το τμήμα της διαδρομής. Ο χρόνος ήταν κάτω από 30 λεπτά και ο στόχος έστω και προσωρινά επιτεύχθηκε δηλαδή ωριαία σύνδεση με την κ. Αχαΐα από τον Άγιο Ανδρέα.
Μπορούμε να το θεωρήσουμε ως ενθαρρυντική εξέλιξη αλλά χωρίς αυταπάτες ότι έχουν ξεπεραστεί τα προβλήματα που είναι απαραίτητο να λυθούν για να μην καταστεί απλώς μια προσωρινή επιτυχία.
Είναι σαφές ότι αυτό που χρειάζεται και δεν έχει γίνει, ή έχει γίνει πολύ ανεπαρκώς, είναι μια πλήρης και αξιόπιστη ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ και ΕΠΙΣΚΕΥΗ της γραμμής, ΑΡΜΟΝΙΚΑ ενταγμένης στον αστικό ιστό και το περιβάλλον.
Αν δε γίνει μια τέτοια συντήρηση και επισκευή στη γραμμή εκτιμούμε ότι θα υπάρξουν προβλήματα στο άμεσο μέλλον (ιδίως το καλοκαίρι) προκαλώντας ζητήματα αξιοπιστίας σε όλο το πλέγμα, που μπορεί να φτάσουν ακόμα και στο σημείο να μη μπορεί να καλυφθεί χρονικά η διαδρομή με χρόνο κάτω των 30 λεπτών έως την Κ. Αχαΐα. Εάν μάλιστα, κατασκευαστούν νέες στάσεις (ΔΕΥΑΠ, Ροΐτικα, Μονοδένδρι, θέση Σκάγια για τη σύνδεση με τη Βιομηχανική) ώστε να εξυπηρετηθούν σωστά όλες οι περιοχές από το νέο μέσο (θα έπρεπε ήδη να λειτουργούν) η επισκευή της επιδομής καθίσταται ΖΩΤΙΚΗ ανάγκη.
Είναι σαφές ότι χωρίς διατηρήσιμα ωριαία δρομολόγια δε θα μπορέσει να κερδίσει πάγια την εμπιστοσύνη του κοινού.
Το ποσό που διατέθηκε από την Περιφέρεια για επισκευές και συντηρήσεις 20 χιλιομέτρων γραμμής δεν υπερέβη το 1 εκατομμύριο. Εκτιμούμε ότι είναι ανεπαρκέστατο, δεδομένου ότι για τις ΑΣΙΔ (μπάρες) διατέθηκε άλλο κονδύλι το οποίο ήταν πολλαπλάσιο.
Για μια ενδεικτική σύγκριση αναφέρουμε ότι για 1,2 χιλιόμετρα για την παράκαμψη της Οβρυάς αποφασίστηκε διάθεση ποσού της τάξης των 12 εκατομμυρίων.
Οι Φίλοι του Προαστιακού Σιδηροδρόμου επισημαίνουμε την αντίφαση, υπογραμμίζουμε την ανάγκη να μη χαθεί το κεκτημένο προόδου που έχει επιτευχθεί για το Νότιο κλάδο του προαστιακού και καλούμε την Περιφέρεια και τον ΟΣΕ να διαθέσουν ένα επαρκές κονδύλι επισκευής και συντήρησης αποκλειστικά και μόνο για να καταστεί η γραμμή αξιόπιστη.
Επειδή ο προαστιακός δεν είναι μόνο ο Νότιος κλάδος αλλά και ο επιτυχημένος Βόρειος επισημαίνουμε την ανάγκη να γίνουν και σε αυτό το τμήμα όλες οι απαραίτητες εργασίες συντήρησης και επισκευής για την αξιόπιστη λειτουργία από το Ρίο έως την Κ. Αχαΐα.
Ο Σιδηρόδρομος είναι θεμέλιο των βιώσιμων αστικών συγκοινωνιών.
Του φτάνουν λιγότερα από τα κονδύλια της οδοποιίας αλλά όχι τόσο πολύ λιγότερα.