Μεγάλα οδικά έργα : Πώς το κράτος ζημίωσε πολίτες, κατασκευαστικές εταιρείες και τράπεζες που χρηματοδοτούσαν

οδική σήραγγα

Στα μεγάλα οδικά έργα αυτοί που κυρίως έχασαν είναι οι εταιρείες που τα κατασκεύαζαν. Τα μεγάλα αυτά έργα τινάχτηκαν στον αέρα εξ αιτίας του κράτους αν και δεν ήσαν δημόσια έργα αλλά ιδιωτικά. Οι λόγοι καταστροφής ήσαν τρείς :

1. Μειώθηκε η κίνηση στους δρόμους (αντίστοιχα και τα έσοδα από τα δίοδια) κατά 50% λόγω του φόρου της βενζίνης και της ύφεσης. Αποτέλεσμα να μην "βγαίνουν" πια οι δόσεις προς το τραπεζικό τραστ που χρηματοδοτούσε τα έργα.

2. Το κράτος ενώ δεν παρείχε τίποτε, εισέπραττε το μεγαλύτερο μέρος των διοδίων.Οι εταιρείες παίρνοντας τα... λιγότερα, πλήρωναν συντηρήσεις προσωπικό, φώτα και κατασκεύαζαν και το έργο!

Όταν σημειώθηκε η μεγάλη μείωση που περιγράψαμε πιο πάνω, το κράτος αρνήθηκε να εισπράττει προσωρινά λιγότερα ώστε να πληρώνονται οι τράπεζες (και να εισπράξει μετά την λειτουργία των έργων αυτά που θα έδινε). Τα έργα σταμάτησαν και απολύθηκαν 40.000 άνθρωποι.

3. Οι απαλλοτριώσεις (πάλι το κράτος...) καθυστέρησαν επί χρόνια μπλοκάροντας τον αρχικό σχεδιασμό κάθε έργου.

Οι παραπάνω αιτίες δημιούργησαν δυο δεινά : Εταιρείες που είχαν πια μεγάλες ζημιές και κινδύνευαν να καταστραφούν και Τράπεζες που δεν ήθελαν ούτε να ακούσουν πως θα επαναχρηματοδοτούσαν έργα σε μια ανυπόληπτη χώρα που στο μεταξύ πιθανόν να γύριζε και στην... δραχμή! Οι εταιρείες με προσφυγές πήραν τελικά ένα μέρος από αυτά που έχασαν (προκειμένου να υπάρξει και επανεκκίνηση με δική τους συμμετοχή και πάλι).

Η κυβέρνηση έπρεπε λοιπόν να βρεί ΝΕΟ τρόπο χρηματοδότησης (π.χ. κονδύλια ΕΣΠΑ) μεταρέποντας τα ιδωτικά έργα σε δημόσια.. Έτσι έβαλε και ακριβότερα διόδια (και με παράπλευρους σταθμούς για να περιορίσει τις δωρεάν διελεύσεις). Ένα ερώτημα είναι : και στα νέα αυξημένα διόδια το Δημόσιο παίρνει την μερίδα του λέοντος;

Τέλος, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία που κατέθεσε ο υπουργός Υποδομών στη Βουλή, προκύπτει ότι τα συνολικά έσοδα των εργολαβικών κοινοπραξιών από την είσπραξη διοδίων, από το 2008 μέχρι και τον Οκτώβριο του 2013, ανήλθαν σε 1,3 δισ. ευρώ.Το ποσό αυτό περιγράφει ζημιές όχι κέρδη.

Παράδειγμα η Ολυμπία Οδός (Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα) με μικτά έσοδα(εμπεριέχει ΦΠΑ) 435.623.473,07 ευρώ. Η Ολυμπία οδός έχει υπερδιπλάσιες ζημίες από ότι εισέπραξε.

Ο... αδιάβαστος κεντρικός Τύπος για να εξηγήσει τα όντως ντροπιαστικά διόδια σε υπό κατασκευή δρόμους, μιλά για "χαρες στους εργολάβους " γιατί δεν ξέρει το θέμα και είναι μακρυά νυχτωμένος. Πολύ απλά, για άλλη μια φορά ΟΛΟΙ πλήρωσαν το κακό ελληνικό κράτος. Πολίτες, εταιρείες και Τράπεζες.

Πηγή: 
http://molonoti.gr

Δείτε επίσης