Καμπανάκι για τη διάσημη παραλία της Ζακύνθου

Το Ναυάγιο, η διάσημη παραλία της Ζακύνθου και ένα από τα κορυφαία τοπόσημα που επισκέπτονται εκατομμύρια τουρίστες κάθε χρόνο, κινδυνεύει να εξαφανιστεί. Η παραλία δημιουργήθηκε όταν το πλοίο «Παναγιώτης» προσάραξε τον Οκτώβριο του 1981 και κατακρατώντας την άμμο δημιούργησε την παραλία που έκανε το νησί γνωστό σε όλο τον κόσμο. Το καράβι αποτελεί τη φθηνότερη διαφήμιση της Ζακύνθου, αλλά και ένα από τα πλέον σημαντικά τουριστικά προϊόντα της Ελλάδας.

Τη μεγάλη του ανησυχία για την εικόνα του Ναυαγίου της Ζακύνθου με το «σπασμένο πλέον καράβι» που θα αντικρίσουν αυτό το καλοκαίρι οι τουρίστες εκφράζει ο καθηγητής Ευθύμιος Λέκκας, η ομάδα του οποίου είχε συστήσει το κλείσιμο της παραλίας στο κοινό για λόγους ασφαλείας. Οπως επισημαίνει ο κ. Λέκκας, «το καράβι δημιούργησε έναν λιμενοβραχίονα που εμπόδιζε την άμμο να φύγει προς τον βυθό. Ετσι, μέσα σε 4 με 5 χρόνια μεγάλωσε η παραλία και δημιουργήθηκε αυτό το οποίο έχει διατηρηθεί μέχρι σήμερα. Αν τώρα το πλοίο εξαφανιστεί, η περιοχή θα αποκτήσει τις συνθήκες που υπήρχαν πριν και δεν θα υπάρχει παραλία».

nauagio_in__4_ Το χρονολόγιο της διάλυσης του Ναυαγίου


Το αίτημα του δήμου
Το πρόβλημα, όμως, είναι ότι την ευθύνη για τα μέτρα προστασίας της παραλίας δεν μπορεί να αναλάβει κανείς. Οπως λέει στο «ΘΕΜΑ» ο νέος δήμαρχος Ζακύνθου Γιώργος Στασινόπουλος, «πρέπει να βρεθεί ένας υπεύθυνος για το καράβι, γιατί αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κανείς. Αν γίνει κάτι, κανείς δεν θα χρεωθεί τη ζημιά που θα πάθουμε όχι μόνο εδώ στη Ζάκυνθο, αλλά σε όλη τη χώρα. Τουλάχιστον 1,5 εκατομμύριο τουρίστες έρχονται το καλοκαίρι να δουν το Ναυάγιο. Σκεφτείτε αυτοί να μην έρθουν επειδή δεν θα υπάρχει καράβι να δουν».

Πριν από λίγες ημέρες ο κ. Στασινόπουλος κατέθεσε υπόμνημα με το οποίο ζητά να εκδοθεί Υπουργική Απόφαση για άμεση παραχώρηση της ζώνης της παραλίας και του αιγιαλού της ευρύτερης περιοχής του Ναυαγίου στον δήμο.

Στον Δήμο Ζακύνθου υπάρχει ήδη προμελέτη ειδικών για το τι πρέπει να γίνει με τα εναπομείναντα κομμάτια του κουφαριού του πλοίου, αλλά σύμφωνα με τον δήμαρχο δεν μπορεί να γίνει καμία ενέργεια εάν πρώτα δεν οριστεί διαχειριστής. «Αυτή τη στιγμή πρώτο μας μέλημα είναι να περισώσουμε ό,τι είναι δυνατόν από το καράβι. Πρέπει να περάσει η καλοκαιρινή σεζόν για να γίνει κάποιο έργο. Βέβαια, αυτό που θα κοιτάξουμε γι' αυτή τη θερινή περίοδο είναι η ασφάλεια των τουριστών. Για λόγους προστασίας των επισκεπτών από τη σεισμικότητα της περιοχής η παραλία θα παραμείνει κλειστή και θα είναι επισκέψιμη για τα σκάφη. Αλλωστε τόσα χρόνια που ήταν προσβάσιμη στους τουρίστες, αυτό που γινόταν ήταν να ανεβαίνουν στο καράβι, να παίρνουν κομμάτια για σουβενίρ, να βγάζουν φωτογραφίες και μετά να φεύγουν και να πηγαίνουν σε διπλανές παραλίες να κάνουν το μπάνιο τους. Ας κάνουν λοιπόν βόλτα και αυτό το καλοκαίρι με το πλοίο, να φωτογραφίζουν και να φεύγουν. Κανείς δεν σεβόταν το ναυάγιο. Μέχρι και ημερόπλοια έδεναν στο κουφάρι του καραβιού για να μην παρασυρθούν από το κύμα», επισημαίνει ο κ. Στασινόπουλος.

Η προειδοποίηση
Τον κίνδυνο να εξαφανιστεί η διάσημη παραλία επισημαίνει ο καθηγητής Διαχείρισης Φυσικών Καταστροφών και πρόεδρος του ΟΑΣΠ. «Αυτή τη στιγμή, λέει, εάν δεν παρθούν άμεσα μέτρα για τη διατήρηση του ναυαγίου ελλοχεύει ο κίνδυνος το κουφάρι να εξαφανιστεί λόγω των καιρικών συνθηκών, ενώ και η παραλία να μικρύνει και να γίνει όπως ήταν πριν από 42 χρόνια, όταν προσάραξε ο “Παναγιώτης”. Πριν από την προσάραξη του πλοίου υπήρχε μια μικρή παραλία 50 μέτρων περίπου η οποία είχε δημιουργηθεί από τις καταπτώσεις των βράχων. Το κύμα διάβρωνε τα πρανή που είναι απότομα και όσο υλικό κατέρρεε γινόταν άμμος. Αυτή την έπαιρνε το κύμα και την πήγαινε βαθιά. Λόγω του ότι ο βυθός έχει κλίση 45% και εκεί ο πυθμένας φτάνει στα 1.000 με 1.500 μέτρα, το κύμα δεν μπορούσε να βγάλει την άμμο πάλι στην ακτή και έπεφτε στην τάφρο.