O oίκος Balenciaga βρίσκει πάντα τρόπους για να αναδειχθεί στον κόσμο της μόδας όπου όλα εξελίσσονται με ραγδαίους ρυθμούς και ο ανταγωνισμός είναι τεράστιος. Κάποιοι προβάλλουν extreme προβοκατόρικες ιδέες και βγαίνουν νικητές. Άλλοι ρισκάρουν λίγο περισσότερο. Πέφτουν σε σκοτεινές “παγίδες” ενός επικίνδυνου marketing που στοχεύει σε έναν ακραίο και άνευ λόγου εντυπωσιασμό.
Σε έναν εκτός ορίων εντυπωσιασμό που μπορεί να αποβεί κυριολεκτικά καταστροφικός. Χαρακτηριστική περίπτωση αυτή του οίκου Balenciaga που πριν λίγες μέρες προσπάθησε να προωθήσει μια εξαιρετική ιδέα με τον πιο λάθος τρόπο. Το σκάνδαλο που δημιουργήθηκε τεράστιο.
Το εκκωφαντικό τσουνάμι κατακραυγής, ακυρώνει το κύρος του brand και βάζει σε κίνδυνο ακόμα και την θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή της φίρμας, Demna Gvasalia.Τις τελευταίες ημέρες ο οίκος μόδας Balenciaga έχει βρεθεί στο επίκεντρο σφοδρής κριτικής για τη νέα καμπάνια του, για την οποία κατηγορείται από πολύ κόσμο, εντός και εκτός social media, για φωτογραφικό υλικό που παραπέμπει σε παιδική πορνογραφία και σεξουαλική εκμετάλλευση ανήλικων παιδιών.
Mια διαφημιστική καμπάνια με εντελώς λάθος προσέγγιση
Ο λόγος για τη νέα διαφημιστική καμπάνια Balenciaga για την γιορτινή συλλογή χρηστικών αντικειμένων Balenciaga Objects / The Gift Collection που προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων. Το επίκεντρο του σκανδάλου, η μοιραία λήψη με ένα μικρό παιδί που φωτογραφήθηκε να κρατά λούτρινο αρκουδάκι “ντυμένο” με δερμάτινα λουριά και περιλαίμια που προβάλλουν την βία της BDSM αισθητικής. Βαρύγδουπα είναι τα σχόλια από χρήστες των social media.
Οι περισσότεροι αναφέρθηκαν σε προώθηση της παιδικής κακοποίησης και της σεξουαλικής εκμετάλλευσης ανηλίκων. Άλλοι μίλησαν για ακραίες επικοινωνιακές στρατηγικές. Κάποιοι θεώρησαν ότι το σκάνδαλο ήταν σκόπιμα “στημένο” για να γίνει ντόρος. Ένας ντόρος που εκπυρσοκρότησε στα χέρια της φίρμας και θα έχει άγνωστες συνέπειες για τους εμπλεκόμενους.
Φωτογράφος της επίμαχης καμπάνιας, ο καταξιωμένος συνεργάτης του National Geographic, Gabriele Galimberti δέχθηκε τα πυρά του οίκου Balenciaga και έσπευσε να πει τα πράγματα όπως είναι. “Δεν είμαι σε θέση να σχολιάσω τις επικοινωνιακές στρατηγικές του οίκου Balenciaga” δήλωσε ο Galimberti στο περιοδικό Newsweek. “Όμως οφείλω να τονίσω ότι δεν ήταν δική μου αρμοδιότητα να επιλέξω τα αντικείμενα που περιλάμβανε η φωτογράφιση της καμπάνιας. Ούτε να αποφασίσω την επιλογή των μοντέλων και την αλληλεπίδρασή τους με το επιλεγμένο υλικό.”
Η αντίδραση του οίκου Balenciaga
Την Τρίτη 22 Νοεμβρίου, ο οίκος Balenciaga, πήρε θέση και δήλωσε μέσα από τον επίσημο λογαριασμό του στο instagram:
“Ζητούμε ειλικρινά συγγνώμη για οποιαδήποτε προσβολή μπορεί να προκάλεσε η διαφημιστική καμπάνια. Οι βελούδινες bear bags δεν θα έπρεπε να παρουσιάζονται με παιδιά σε αυτήν την καμπάνια. Καταργήσαμε αμέσως την καμπάνια από όλες τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. Λαμβάνουμε αυτό το θέμα πολύ σοβαρά και επικαλούμαστε νομικές ενέργειες κατά εκείνων που ευθύνονται για τη δημιουργία του σετ και για τη προσθήκη μη εγκεκριμένων αντικειμένων για τη φωτογράφιση. Καταδικάζουμε σθεναρά την κακοποίηση παιδιών σε οποιαδήποτε μορφή και υπερασπιζόμαστε την ασφάλεια και την ευημερία τους”.
Κανείς θα μπορούσε να “συμμεριστεί” την απάντηση ως οριακά ικανοποιητική. Όμως η κατάσταση δεν άργησε να γίνει ακόμα πιο περίπλοκη. Οι “δαιμόνιοι” χρήστες των social media έβαλαν στο μικροσκόπιο την αμέσως προηγούμενη καμπάνια του οίκου που προωθούσε το λανσάρισμα της συνεργασίας Balenciaga x Adidas. Φωτογραφημένη από τον Chris Maggio, η εν λόγω καμπάνια ήταν γεμάτη με ελάχιστα ορατές αναφορές στη παιδική πορνογραφία.
Μπορεί να μην “έβγαζαν μάτι” όμως ήταν εκεί. Χαρακτηριστική λήψη, αυτή με πρωταγωνίστρια την ηθοποιό Isabelle Huppert. Στο background της φωτογραφίας με την HUppert εμφανίζεται ένα βιβλίο “τέχνης” του Michael Borremeans. Θα έλεγε κανείς ότι αυτό δεν σημαίνει τίποτα. Μόνον που ο Borremeans συνηθίζει να φωτογραφίζει γυμνά ανήλικα παιδιά αλλά και ενήλικες που εμπλέκονται σε σκηνές ακραίας και απόλυτης βίας. Στις πόσες συμπτώσεις καίγεται κανείς;