Με γοργούς ρυθμούς προχωρά η Πατρών - Πύργου
Έτοιμο εντός του 2025 θα είναι το νέο τμήμα της Ολυμπίας Οδού Πάτρα - Πύργος, την τελετή έναρξης των εργασιών του οποίου πραγματοποίησε τον περασμένο Μάρτιο ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Το έργο αναμένεται να φέρει την Αθήνα κατά 40 λεπτά πιο κοντά στην πόλη που γέννησε τους Ολυμπιακούς Αγώνες, καθώς το ταξίδι από την πρωτεύουσα μέχρι τον Πύργο θα γίνεται πλέον σε 2 ώρες και 45 λεπτά.
Ταυτόχρονα, το έργο αναμένεται να δώσει μία πολύ σημαντική αναπτυξιακή πνοή στην Δυτική Πελοπόννησο, αλλά και στα νησιά του Ιονίου. Το ζήτημα της ασφάλειας των μετακινήσεων έχει τεθεί στην κορυφή των προτεραιοτήτων του έργου, καθώς χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι στο τμήμα Ελευσίνα-Πάτρα της Ολυμπίας Οδού τα τροχαία ατυχήματα έχουν μειωθεί κατά 93% τα τελευταία χρόνια.
Σε αυτοψία που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο δημοσιογραφικής αποστολής διαπιστώθηκε η σημαντική εξέλιξη των εργασιών, καθώς σε πλήρη λειτουργία βρίσκονται τα εργοτάξια των τριών κατασκευαστικών εταιρειών που έχουν αναλάβει το έργο (ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ, ΤΕΡΝΑ), τα οποία έχουν στηθεί κατά μήκος των 74,5 χλμ. της Πατρών-Πύργου.
Όπως ανέφερε στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ολυμπίας Οδού, Παναγιώτης Παπανικόλας, συνοδευόμενος από εκπροσώπους της κοινοπραξίας και τους εργοταξιάρχες, «το έργο προχωράει με πολύ ικανοποιητικούς ρυθμούς. Μάλιστα, τους τελευταίους τρεις μήνες τα έργα έχουν προχωρήσει πέντε φορές ταχύτερα σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια».
Ο κ. Παπανικόλας περιέγραψε τις δυσκολίες, αλλά και την πρόοδο των εργασιών, τονίζοντας ότι «η κατασκευή αυτήν τη στιγμή είναι μπροστά από το χρονοδιάγραμμα». Όπως εξήγησε, το έργο πραγματοποιείται σε δύο τμήματα. Το πρώτο τμήμα Μιντιλόγλι-Κάτω Αχαΐα, μήκους 13 χιλιομέτρων, κατασκευάζεται πάνω στην υφιστάμενη χάραξη και η δυσκολία του έγκειται στο γεγονός ότι εξελίσσεται σε υφιστάμενο δρόμο με κυκλοφορία, ενώ το υπόλοιπο έργο, από την Κάτω Αχαΐα έως τον κόμβο του Πύργου, είναι σε εντελώς νέα χάραξη 61,5 χιλιομέτρων.
Οι εργασίες που εκτελούνται σε αυτήν τη φάση είναι κυρίως χωματουργικές ενώ αφορούν, επίσης, στην κατασκευή κάτω διαβάσεων, οχετών, αλλά και του ανισόπεδου κόμβου Κάτω Αχαΐας. Σημειώνεται, ότι οι περίπου 230 οχετοί που κατασκευάζονται πρόκειται να διευκολύνουν τόσο τη ροή των όμβριων υδάτων, τα οποία προβλέπεται να αυξηθούν σε όγκο λόγω της κλιματικής αλλαγής, όσο και τη μετακίνηση της πανίδας της περιοχής.
Επίσης, επισημαίνεται πως ήδη -στο πλαίσιο των εργασιών- έχουν προωθηθεί περί τους 55.000 τόνους αγροτικά απορρίμματα για ανακύκλωση. Τεράστιοι όγκοι υλικών από σωλήνες, καλύμματα θερμοκηπίων, πλαστικά απόβλητα, λάστιχα κ.λπ. ήδη έχουν βρει τον δρόμο για μία νέα ζωή.
Σε σχέση με τις ανατιμήσεις σε υλικά και καύσιμα, που έχουν προκύψει λόγω της κρίσης, αλλά και των πληθωριστικών τάσεων, ο κ. Παπανικόλας υπογράμμισε ότι η κοινοπραξία βρίσκεται σε επικοινωνία με την κυβέρνηση για μία αμοιβαία επωφελή λύση με γνώμονα τη βιωσιμότητα του έργου αλλά και το δημόσιο συμφέρον, στο πλαίσιο του υφιστάμενου νόμου για τα δημόσια έργα.
Το έργο
To συνολικό σημερινό κόστος κατασκευής ανέρχεται σε 331 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται σε συνδυασμό ιδιωτικών κεφαλαίων των μετόχων, τραπεζικών δανείων, ευρωπαϊκών κονδυλίων και συμβολή του ελληνικού Δημοσίου.
Συγκεκριμένα, κατά την περίοδο κατασκευής το έργο χρηματοδοτείται κατά 35% από κεφάλαια του παραχωρησιούχου (τραπεζικά δάνεια και ίδια κεφάλαια) και 65% από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το ελληνικό Δημόσιο.
Αφορά στην αναβάθμιση ενός τμήματος 13 χλμ. (Μιντιλόγλι-Κάτω Αχαϊα) και την κατασκευή ενός νέου αυτοκινητόδρομου μήκους 61 χλμ. Πρόκειται για ένα νέο τμήμα αυτοκινητόδρομου της Ολυμπίας Οδού συνολικού μήκους περίπου 75 χλμ.
Προβλέπονται δύο μετωπικοί σταθμοί διοδίων σε Κάτω Αχαϊα και Χανάκια και δύο πλευρικοί σταθμοί σε Κάτω Αχαϊα και Αμαλιάδα.
Ειδικά για την εξυπηρέτηση της Βιομηχανικής Περιοχής Πάτρας (ΒΙΠΕ) ολοκληρώνεται μία περιφερειακή αρτηρία 25 χλμ. δίχως χρέωση, που ξεκινά από την περιοχή του Ρίου (18 χλμ. περιμετρικής) και φτάνει έως τον κόμβο ΒΙΠΕ Πάτρας (τα πρώτα 7χλμ. του νέου αυτοκινητόδρομου).
Ο Όμιλος ΑΒΑΞ έχει αναλάβει την κατασκευή του πρώτου τμήματος μήκους 21 χιλιομέτρων, από το Μιντιλόγλι έως τα Καραίικα. Αυτό χωρίζεται σε δύο τμήματα, με το πρώτο μήκους 13 χιλιομέτρων να είναι το πιο «δύσκολο» καθώς προϋποθέτει έργα διαπλάτυνσης στον υφιστάμενο οδικό άξονα. Μετά ακολουθεί ένα νέο τμήμα μήκους 8 χλμ.
Η Ελλάκτωρ έχει αναλάβει το τμήμα από τα Καραίικα έως τη Γαστούνη, έχει μήκος 33 χλμ και αφορά σε νέα χάραξη.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα αναλάβει τα υπόλοιπα 21 χιλιόμετρα του έργου, από τη Γαστούνη έως τον Πύργο.
Παραχωρησιούχος του έργου είναι η Ολυμπία Οδός, στην οποία μέτοχοι είναι η Vinci Concessions (29,9%), η Hochtief (17%), ο ΑΒΑΞ (19,1%), η Ελλάκτωρ (17% μέσω της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις) και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (17%).