Ηρ. Ρούπας: Οι Δημοτικές Αρχές θα μπορούσαν να στηρίζουν την χρηματοδοτική ικανότητα των επιχειρήσεων και νοικοκυριών.

Αποτελεί σήμερα αναμφισβήτητο γεγονός η δυσκολία μεγάλου αριθμού ελληνικών επιχειρήσεων να χρηματοδοτήσουν την λειτουργία και τις επενδύσεις τους. Μεγάλη είναι και η δυσκολία που αντιμετωπίζει η πλειοψηφία των ελληνικών νοικοκυριών με μεγάλο ποσοστό να βρίσκεται σε φτώχεια.

Κάθε Νέα Δημοτική Αρχή πρέπει να εφαρμόσει για την υλοποίηση των δράσεών της, τόσο για επιχειρήσεις όσο και νοικοκυριά, όπως και αναπτυξιακών δράσεων, σειρά χρηματοδοτικών εργαλείων αξιοποιώντας την χρήση ιδίων κεφαλαίων του Δήμου, εθνικές και κοινοτικές επιχορηγήσεις και επιδοτήσεις, δάνεια, παραχωρήσεις για εκμετάλλευση ορισμένου χρόνου και χορηγίες.

Ειδικά στην Αχαια όπου η μικροεπειχηματικότητα μπορεί να ανθίσει. Η πρόταση των Δήμων μπορεί να υποκαταστήσει μέρος του υπό απώλεια εισοδήματος με παράλληλη στήριξη επιχειρηματικών κινήσεω σε μία από τις φτωχότερες περιοχές της Ελλάδας.

Εξειδικευμένη στήριξη επιχειρηματικότητας και μικροεπιχειρήσεων

Πρώτη ενέργεια:

Καθε νέα Δημοτική Αρχή, πρέπει να προσανατολισθεί, μέσω συμπράξεων, καινοτόμων ιδεών και νομοθετικών τροποποιήσεων, στο να αναπτύξει και να παρουσιάσει μια σειρά από πρωτοβουλίες για την παροχή ισότιμων ευκαιριών, οι οποίες θα βοηθούσαν την απασχόληση και την ανάπτυξη κυρίως μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Ανάμεσα στις υποστηρικτικές υποδράσεις, περιλαμβάνονται Κοινωνικές Επιχειρήσεις για την Ένταξη Ομάδων στην Απασχόληση με αξιοποίηση εμπειρίας άλλων πόλεων και χωρών, με πρόβλεψη την ανάπτυξη ενός προγράμματος μικροδανείων.

Δεύτερη ενέργεια:

Θα πρέπει να προβλέπεται ο Δήμος, σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα, να σχεδιάσει και να προασπίσει συγκεκριμένες νομοθετικές μεταρρυθμίσεις που έχουν κρίσιμη σημασία για την επιβίωση του Δήμου τα επόμενα χρόνια. Ανάμεσα σε αυτές συγκαταλέγεται αυτή που αφορά σε δημιουργία ενός συστήματος μικρο-χρηματοδότησης για την υποστήριξη δημοτικών προγραμμάτων και υπηρεσιών.

Επιπρόσθετες πρωτοβουλίες για τις επιχειρήσεις

Μπορεί η Δημοτική Αρχή να παρέμβει περαιτέρω και να μειώσει την δυσκολία επιχειρήσεων στον Δήμο λαμβάνοντας υπόψιν την κατάσταση στο υφιστάμενο χρηματοοικονομικό σύστημα της χώρας (τραπεζικό σύστημα, Leasing και Factoring, εταιρείες συμμετοχών, κλπ), πτυχές του οποίου είναι προβληματικές; 

Για να είναι η παρέμβαση αυτή αποτελεσματική θα πρέπει να συνδεθεί με την σύσταση μηχανισμού με τα εξής  χαρακτηριστικά:

·         να είναι συμπληρωματικός στο υφιστάμενο χρηματοπιστωτικό και χρηματοοικονομικό σύστημα και στους κρατικούς και κοινοτικούς χρηματοδοτικούς φορείς και προγράμματα, παρέχοντας μια μεγάλη ποικιλία χρηματοοικονομικών προϊόντων χαμηλού κόστους και μακροπρόθεσμου χαρακτήρα. Ως εκ τούτου ο μηχανισμός αυτός πρέπει να έχει μορφή πιστοδοτικού φορέα ειδικού σκοπού.

·         να είναι ελάχιστα δαπανηρός για τον Δήμο και σε βάθος χρόνου βιώσιμος και συνεπώς να λειτουργεί με «δίκτυο χαμηλού κόστους» και με άριστης ποιότητας αλλά μικρού σχετικά αριθμού στελεχών

·         να είναι προσανατολισμένος στην κάλυψη των πραγματικών αναγκών των επιχειρήσεων, να αποτελεί εργαλείο που θα επιτρέπει τους ανθρώπους να καινοτομούν σε ένα ευρύ πεδίο δραστηριοτήτων. Καινοτομία μπορεί να υπάρχει παντού, από την παραγωγή / διάθεση προϊόντων της νέας ζήτησης του 21ου αιώνα έως την αγροτική παραγωγή / διάθεση, από την παραγωγή / διάθεση επίπλων και ειδών κατοικίας έως την παραγωγή / διάθεση κοσμημάτων και έργων τέχνης από την παραγωγή / διάθεση ειδών διατροφής έως τις εφαρμογές στο διαδίκτυο) και να παρέχει πολλαπλή μακροχρόνια στήριξη (ενημερωτική, συμβουλευτική, πιστοδοτική) στις επιχειρήσεις καθώς και ευελιξία, αμεσότητα και ταχύτητα (γρήγορες λύσεις, απλούστευση δικαιολογητικών, λιγότερη γραφειοκρατία). 


Συνεπώς: ο νέος μηχανισμός για να καταφέρει να δώσει απαντήσεις στην τοπική πραγματικότητα οφείλει να βρει λύσεις εκεί όπου το υφιστάμενο χρηματοπιστωτικό και χρηματοοικονομικό σύστημα αδυνατεί να το πράξει και να αφήσει ταχύτατα το στίγμα του ως η διαθέσιμη και με διαφάνεια εναλλακτική πηγή χρηματοδότησης της «ΤΟΠΙΚΗΣ επιχειρηματικότητας».

Ενδεικτικά ο νέος μηχανισμός θα μπορούσε :

·         να δημιουργήσει Ειδικό Πρόγραμμα Ρήτρας Σταθερότητας Επιτοκίων για τοπικές επιχειρήσεις που θα ρυθμίσουν υφιστάμενα τραπεζικά δάνεια και θα αποπληρώνουν ομαλά και εμπρόθεσμα τα ρυθμισμένα δάνεια τους, σύμφωνα με ένα εγκεκριμένο επιχειρησιακό σχέδιο.

·         Ο Δήμος θα μπορούσε να συστήσει εξειδικευμένο γραφείο/φορέα διαχείρισης προβλημάτων της τοπικής επιχειρηματικότητας σε σχέση με τις τράπεζες και όχι μόνον. Άλλη η συλλογική διαπραγμάτευση και άλλη η μεμονωμένη προσέγγιση.  

·         να εστιάσει στην προώθηση της αγοράς Fin Tech (διαδικτυακές, ηλεκτρονικές εταιρείες/πλατφόρμες) με τη δημιουργία ειδικού ηλεκτρονικού διαδικτυακού συστήματος με σκοπό τη χρηματοδότηση μικρών επιχειρήσεων (νέων ή υφιστάμενων).

·         να δημιουργήσει ένα ειδικό ταμείο εγγυήσεων κάλυψης μέρους πιθανών μελλοντικών ζημιών για επενδυτές σε πολύ μικρές επιχειρήσεις στον Δήμο.

·         να δημιουργήσει, σε συνεργασία με τα επιμελητήρια της Περιφέρειας, ειδικό φορέα αξιολόγησης πιστοληπτικής διαβάθμισης επιχειρήσεων, που θα επιτρέπει έτσι την προσέλκυση επενδυτών.

·         Να ιδρύσει Ειδικό Ταμείο για συμμετοχή σε μικρές επιχειρήσεις με στοχευμένες  δραστηριότητες (πχ. εξοικονόμηση ενέργειας, επενδύσεις προστασίας περιβάλλοντος, παραγωγή Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, για επιχειρήσεις νέων σε ηλικία, ανέργων, γυναικών, μεταναστών και ΑΜΕΑ ).

Εξυπακούεται ότι για την δημιουργία και την προώθηση όλων των παραπάνω αναφερομένων νέων προϊόντων και των σχετικών αγορών απαιτείται, μεταξύ άλλων, νέο νομικό και θεσμικό πλαίσιο

Ηρακλής Ρούπας