RE - culture 4: Η δυναμική της ανώνυμης δημιουργίας
Την π. Παρασκευή 21 Οκτωβρίου 2016 εγκαινιάστηκε το 4ο Διεθνές Εικαστικό Φεστιβάλ Πάτρας | RE-culture 4, που φέτος επιλέγει να διερευνήσει τις οριακές καταστάσεις της καλλιτεχνικής δημιουργίας, αυτές που παραμένουν ακόμη στην περιφέρεια του καλλιτεχνικού θεσμού, αδιευκρίνιστες, ανήσυχες και αχαρτογράφητες.
Μέσω της θεματικής του, το φετινό RE-culture διεμβολίζει το αξιακό εκτόπισμα που η επωνυμία έχει αποκτήσει στη νεότερη ιστορία της τέχνης και του πολιτισμού, θέτοντας καίρια ερωτήματα για τη δυναμική της ανωνυμίας, η οποία ενδέχεται να υποκρύπτει έναν λανθάνοντα μοντερνισμό πολύ πιο δραστικό από άλλες προωθημένες εκφάνσεις σύγχρονης τέχνης, όχι μόνο γιατί καθιστά ρυθμιστικό παράγοντα της τέχνης τον ίδιο τον θεατή, αλλά και γιατί το ανώνυμο έργο από τη φύση του αποστατεί από τη σύγχρονη πολιτισμική τάση για κατάταξη και καταγραφή.
Έτσι, μπορεί ο καλλιτεχνικός θεσμός να έχει αποδεχτεί ότι τα πάντα δύνανται να καταστούν έργα τέχνης εφόσον είναι μοναδικά αντικείμενα, φτιαγμένα από έναν καλλιτέχνη. Όμως τι γίνεται όταν ο δημιουργός τους δεν έχει καν αυτή την
πρόθεση, ούτε και τη συνείδηση ότι φτιάχνει ένα έργο; Όταν το έργο είναι ανώνυμο; Όταν η ελευθερία της έκφρασης δεν τον ενδιαφέρει καθόλου; Όταν το έργο δεν είναι αντικείμενο αισθητικής ανιδιοτέλειας αλλά σεξουαλικού αισθησιασμού; Ή όταν το λογισμικό και όχι ο άνθρωπος έχει τον πρώτο λόγο στη δημιουργία; Και τι συμβαίνει όταν τα έργα τέχνης στην εποχή τους και μέχρι σήμερα παραμένουν αφανή; Αποτελούν εξίσου τέχνη με αυτά των μουσείων και των βιβλίων ιστορίας της τέχνης ή μια τέχνη δεύτερης κατηγορίας;
Αυτά τα πεδία εξερευνά η παρούσα έκδοση με αφορμή τα έργα που εκτίθενται στο φεστιβάλ RE-culture 4, στις ακόλουθες θεματικές: τέχνη των ψυχικά ασθενών, ανώνυμη τέχνη, τέχνη από τη Βόρεια Κορέα, το γκράφιτι, το σεξ
στην τέχνη, ψυχεδελική τέχνη και το ελλαδικό καλλιτεχνικό αντεργκράουντ. Παράλληλα, φιλοξενούνται αφιερώματα στα νέα μέσα και στους καλλιτέχνες: Τζούλιο Καΐμη, Τάκη Γερμενή και Αντώνη Βάθη μαζί με έργα που επελέγησαν μέσω ανοικτής πρόσκλησης για τις θεματικές του φεστιβάλ.