"Norman Atlantic": Λειτούργησαν λάθος σύστημα πυρασφάλειας;(ΦΩΤΟ)
Νεότερη Ενημέρωση 16.29
«Υπάρχουν στοιχεία που δείχνουν ότι στο Norman Atlantic μπορεί να τέθηκε σε λειτουργία το λάθος σύστημα πυρασφάλειας, σε λάθος γέφυρα του πλοίου», γράφει η εφημερίδα Il Fatto Quotidiano, αναφερόμενη στη ναυτική τραγωδία η οποία έλαβε χώρα στις 28 Δεκεμβρίου του 2014. Η πυρκαγιά στο Νorman Atlantic κόστισε την ζωή σε 11 ανθρώπους, ενώ οι αγνοούμενοι παραμένουν ακόμη 18 ενώ οι επιχειρήσεις διάσωσης συνεχίστηκαν αδιάκοπα επί 34 ώρες.
Όπως γράφει η εφημερίδα, σύμφωνα με μια πρώτη έρευνα επιτροπής του ιταλικού υπουργείου Μεταφορών, η οποία δεν έχει καταλήξει ακόμη σε οριστικό συμπέρασμα, μπορεί να υπήρξε πρόβλημα στην ενεργοποίηση του συστήματος πυρασφάλειας του πλοίου. Και αυτό διότι βρέθηκαν ανοικτές οι βαλβίδες του συστήματος στην γέφυρα αριθμός τρία, αλλά, σύμφωνα με πληροφορίες, όχι στην γέφυρα τέσσερα, όπου διαπιστώθηκε ότι ξέσπασε η πυρκαγιά.
«Με τον τρόπο αυτό θα μπορούσε επίσης να εξηγηθεί το γεγονός ότι ο κυβερνήτης Αρτζίλιο Τζακομάτσι, στις πιο δύσκολες, αρχικές στιγμές τις όλης κινητοποίησης, ρωτά το πλήρωμα επτά φορές μέσα σε λίγα λεπτά, αν έχει τεθεί σε λειτουργία το σύστημα πυρασφάλειας», γράφει η Il Fatto Quotidiano.
"Πράγματι κάποιος έκανε λάθος την στιγμή που έπρεπε να ξεκινήσει να λειτουργεί το σύστημα που χρησιμεύει για να σβήσουν άμεσα οι φλόγες; Και το γεγονός αυτό μπορεί να επηρέασε την ταχύτητα με την οποία διαδόθηκε η πυρκαγιά;», διερωτάται η ιταλική εφημερίδα.
Παράλληλα, η Il Fatto αναφέρει ότι βάσει μαρτυριών των επιβατών «από τις μάνικες αντί για νερό έβγαινε καπνός», και υπενθυμίζει ότι πολλοί απόρησαν για ποιο λόγο το πλοίο ρυμουκλήθηκε μέχρι την Ιταλία, αντί να επιλεγεί ένα λιμάνι της Αλβανίας, οι ακτές της οποίας ήταν σε μικρή απόσταση από το σημείο στο οποίο βρισκόταν το πλοίο.
Σύμφωνα με τον συντάκτη, τέλος, μέλος του πληρώματος ανέφερε στην κατάθεσή του ότι «τα φορτηγά ήταν παρκαρισμένα, στα γκαράζ, σε υπερβολικά μικρή απόσταση, το ένα από το άλλο» και ότι δεν υπήρχαν, πιθανώς, αρκετές πρίζες για τα φορτηγά ψυγεία.
Αρχική Ενημέρωση 13:44
Ξημέρωμα της Κυριακής 28ης Δεκεμβρίου 2014, στο πλοίο «Norman Atlantic», που εκτελεί το δρομολόγιο Πάτρα - Ηγουμενίτσα - Ανκόνα, εκδηλώνεται πυρκαγιά η οποία εξελίσσεται σε ανεξέλεγκτη και μετατρέπει το βαρυφορτωμένο καράβι σε φλεγόμενη ακυβέρνητη πλωτή εξέδρα μιας τραγωδίας.
Έντεκα νεκροί, 18 αγνοούμενοι και εκατοντάδες επιβάτες και πλήρωμα (πάνω από 500 άτομα) στο έλεος της φωτιάς, της φουρτουνιασμένης Αδριατικής, του παγωμένου ανέμου και της βροχής, αλλά κυρίως με έλλειψη μέσων πυρόσβεσης κι ενός σχεδίου διάσωσης του «Norman Atlantic». Αλλά και εν μέσω μιας γενικευμένης σύγχυσης των κρατικών μηχανισμών Ιταλίας και Ελλάδας.
Ένα χρόνο μετά, το μαυρισμένο κουφάρι του «Norman Atlantic» είναι ακόμα δεμένο στο λιμάνι του Μπάρι και η δικαστική έρευνα των Ιταλών εισαγγελέων κινείται με αξιοσημείωτα αργούς ρυθμούς. Ακόμα, οι ιταλικές αρχές δεν έχουν εξερευνήσει ολόκληρο το πλοίο και δεν έχουν βρει απομεινάρια ή άλλα στοιχεία για τους νεκρούς που εγκλωβίστηκαν στα γκαράζ-πύρινους τάφους.
Σε απολογία θα κληθούν δύο εκπρόσωποι της εταιρείας που είχε ναυλώσει το «Norman Atlantic» (ΑΝΕΚ), ένας υπάλληλός της που φόρτωνε το πλοίο, ο Ιταλός πλοιοκτήτης Carlo Visentini, ο πλοίαρχος Argilio Giacomazzi και επτά μέλη του πληρώματος.
Σημειώνεται ότι η έρευνα έχει παραταθεί για άλλους έξι μήνες και όσοι τελικώς κριθεί ότι φέρουν ευθύνη θα αντιμετωπίσουν κατηγορίες για πρόκληση ναυαγίου από κοινού, ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροήν και σωματικές βλάβες από αμέλεια κατά συρροήν.
Στην Ελλάδα, όπου και ο μεγαλύτερος αριθμός των θυμάτων αλλά και των επιβατών που επλήγησαν με πολλούς τρόπους (δεν είναι λίγοι όσοι αντιμετωπίζουν ψυχολογικά προβλήματα), ένα χρόνο μετά, δεν έχει γίνει σχεδόν τίποτα. «Η Πολιτεία δεν έδειξε σχεδόν κανένα ενδιαφέρον.
Ιδιοκτήτες έχασαν στην πυρκαγιά το φορτηγό τους ενώ είχαν πληρώσει ασφαλιστικά συμβόλαια, τέλη κυκλοφορίας και άλλες επιβαρύνσεις για το 2015. Ιδιοκτήτες και οδηγοί έμειναν χωρίς δουλειά, αλλά υποχρεώθηκαν να πληρώνουν κανονικά τις ασφαλιστικές εισφορές τους», λέει στην «Κ» ο κ. Απόστολος Κενανίδης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος (ΟΦΑΕ).
«Η ΑΝΕΚ πρόσφερε ως αποζημίωση 25.000 ευρώ για κάθε επιβάτη, το οποίο στη συνέχεια έγινε 35.000. Στα μέλη μας πρόσφερε επιπλέον κι ένα ποσό για το φορτηγό, το οποίο όμως δεν επαρκεί για την αντικατάσταση του οχήματος. Αρκετά μέλη της ΟΑΦΕ δεν έχουν συμβιβαστεί και ζητούν αποζημιώσεις», συμπληρώνει ο κ. Κενανίδης.