Πατούχας:Συνολική τοποθέτηση για τα δημοτικά οικονομικά του 2016

"Ο Δεκέμβρης είναι ο μήνας που θα κληθούμε να συζητήσουμε για όλα τα παραπάνω. Να αποφασίσουμε, μέσα σε ένα προκαθορισμένο ασφυκτικό πλαίσιο. Αυτή είναι η διαπίστωση και η δυσμενής θέση στην οποία θα βρεθούν όλοι. Πλειοψηφία και Αντιπολίτευση.

Πρώτη διαπίστωση:

Η Αυτοδιοίκηση είναι αιχμάλωτη των μνημονίων, του οικονομικού στραγγαλισμού, της πολιτικής απαξίωσης από της κυβερνήσεις.

Η  Κυβέρνηση της «Αριστεράς», ήρθε να νομιμοποιήσει τις περικοπές του 70% στις κρατικές επιδοτήσεις, να αρπάξει ακόμα και τα ταμειακά διαθέσιμα, να προσανατολίσει τους Δήμους στην άκρατη φοροεπιδρομή, να τους στερεί από το αναγκαίο προσωπικό, εξωθώντας τους στην πλήρη ιδιωτικοποίηση βασικών τομέων του δημοτικού έργου.

Η Αυτοδιοίκηση με τα όργανα της και στην πλειοψηφία της, στηρίζει, δεν αντιμάχεται αυτή την πολιτική. Ακόμα και για τις ανάγκες της τρέχουσας αντιπολιτευτικής πρακτικής, οι διαφορές της είναι υποκριτικές και μόνο ποσοτικές.

Δεύτερη διαπίστωση:

Η παρούσα, υπό τον κ. Πελετίδη Δημοτική Αρχή, καταβάλλει όλες τις προσπάθειες της για μια καλύτερη διαχείριση. Προσπαθεί να διευρύνει τα ψήγματα της κοινωνικής της πολιτικής, πάντοτε εξ αντικειμένου πολύ κάτω από τις πραγματικές ανάγκες. Δεν έχουμε καμία δυσκολία να δεχτούμε, ότι βρίσκεται σε καλύτερο δείκτη επιδόσεων από το παρελθόν.

Ωστόσο, υπάρχουν προφανείς αλήθειες, αδυναμιών που θα προσπαθήσουμε καλοπροαίρετα να εντοπίσουμε, όπως:

Αδυναμία να αναδείξει στρατηγικούς στόχους, δημιουργώντας ευρύτερα συμμαχικά μέτωπα. Θα αναφέρουμε σαν χαρακτηριστικό παράδειγμα, το θέμα της διεκδίκησης του Θαλασσίου Μετώπου. Παρέλαβε το πρόβλημα αυτό στην καλύτερη δυνατή θέση, που απαιτούσε για την οριστική του λύση αποφασιστικότητα και καθαρή πολιτική γραμμή. Υστερούσε και στα δύο. Αντί των παρεμβάσεων, έστω ταυτόχρονα σε όλο το μέτωπο, περιορίστηκε στα ανώδυνα σημεία, (στο Νότιο Πάρκο, με την συγκατάθεση του ΟΛΠΑ και το ξόδεμα μεγάλου μέρους επικοινωνιακής τακτικής).

Κληρονόμησε στο θέμα αυτό, μια ατελή κομματική πολιτική, μας την είχε αναλύσει διεξοδικά πριν δύο χρόνια ο Βουλευτής κ Καραθανασόπουλος, πολιτική που περίπου παρέπεμπε το θαλάσσιο μέτωπο στην δημόσια ιδιοκτησία, αγνοώντας ή υποβαθμίζοντας τον ρόλο του ΤΑΙΠΕΔ. Στο θέμα αυτό, μετά και την προσχώρηση και της νέας Κυβέρνησης στην εξυπηρέτηση των ίδιων συμφερόντων, απαιτείται η μέγιστη κινητοποίηση του λαού και των φορέων, η μέγιστη  πολιτική συμμαχία.

Πρέπει να το ξεκαθαρίσουμε: Ότι παραμένει στην κυριότητα του δημοσίου, και ενόσω η δημόσια περιουσία είναι υποθηκευμένη, είναι αυτό που άμεσα κινδυνεύει με ιδιωτικοποίηση και ξεπούλημα. Η Οριστική παραχώρηση του στον Δήμο Πατρέων, διασφαλίζει τον δημόσιο χαρακτήρα στην χρήση και την εκμετάλλευση, προς όφελος των δημοτών. Προσοχή! Ακόμα και αν σε μελλοντικές Δημοτικές Αρχές, εμφιλοχωρήσουν σχέδια ιδιωτικοποίησης, είναι τότε πολύ πιο εύκολο να αποκρουστούν.

Επιδεικνύει, σε κάθε θέμα με ευρύτερες πολιτικές προεκτάσεις, την μέγιστη κομματική στενότητα και αλαζονεία. Είδαμε τέτοιες πρακτικές, σε ευρεία κλίμακα, στον πολιτισμό, ακόμα και στις ιστορικές επετείους. Αυτό της στερεί την δυνατότητα συγκλίσεων, για την απόκρουση αντιλαϊκών πολιτικών και μέτρων, την δυνατότητα ενός ευρύτερου ρόλου σε Νομαρχιακό, Περιφερειακό και Κεντρικό επίπεδο.

Απέτυχε, να κινητοποιήσει, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, τον δημοτικό μηχανισμό, ιδιαίτερα τις τεχνικές υπηρεσίες. Η παραγωγικότητα στην εκπόνηση μελετών και στην ωρίμανση έργων, παραμένει ιδιαίτερα χαμηλή. Αυτό δεν αντικαθίσταται από τις πολλές ώρες απασχόλησης του Δημάρχου και των Αντιδημάρχων. Είναι ο Δημοτικός μηχανισμός, που πρέπει να αναδειχτεί σε παραγωγικό μηχανισμό διεύθυνσης και διοίκησης, με την αναγκαία αναδιοργάνωση, χωρίς άσκοπες και κοστοβόρες αυτεπιστασίες.

Η αρχή της ανταποδοτικότητας, επιδιώκεται να αναδειχτεί σαν ο βασικός μοχλός ιδιωτικοποιήσεων. Πρέπει να ορθωθεί μέτωπο εναντίον της.

Μια σύντομη εξέταση των επί μέρους θεμάτων.

Τιμολογιακή πολιτική της ΔΕΥΑΠ.

Επιδιώκει την διεύρυνση των εξυπηρετούμενων του κοινωνικού τιμολογίου. Στοχεύει στην βελτίωση των τεράστιων αποκλίσεων μεταξύ παραγόμενου και τιμολογούμενου νερού.

Στην γενική της κατεύθυνση την στηρίζουμε. Με τις παρακάτω πολύ σοβαρές επιφυλάξεις:

  1. Έχουμε την γνώμη, ότι περιοχές που απέχουν από την καλή εξυπηρέτηση σε επάρκεια και ποιότητα, πρέπει να τύχουν ευνοϊκότερης μεταχείρισης. Αναφερόμαστε ιδιαίτερα στην Δημοτική κοινότητα Ρίου και στην ορεινή ζώνη της Μεσσάτιδας.
  2. Το Φράγμα Πείρου Παραπείρου.

Το πρώτο για το φράγμα είναι, ότι κανένας σήμερα δεν ασχολείται με αυτό. Ούτε γνωρίζουμε τον χρόνο αποπεράτωσης του. Είναι ωστόσο, το έργο που θα λύσει οριστικά την υδροδότηση του Δήμου Πατρέων και των όμορων Δήμων Ερυμάνθειας και Δυτικής Αχαΐας. Η θέση της Δημοτικής Αρχής, να παραμείνει στην κυριότητα του δημοσίου και μάλιστα το νερό να μας δίνεται δωρεάν, ενώ είναι τυπικά σωστή, στις σημερινές συνθήκες, είναι απλουστευτική και εκτός πραγματικότητας. Με ορατό και άμεσο τον κίνδυνο, της απόλυτης ιδιωτικοποίησης του, για τους λόγους που και παραπάνω αναφέραμε.

Προτείνουμε την σύσταση Διαδημοτικού φορέα διαχείρισης, σύμφωνα με την από παλιότερα υπάρχουσα απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Εξυπακούεται, ότι απορρίπτονται προτάσεις για συμμετοχή της ΒΙΠΕ, (για την ακρίβεια της ιδιοκτήτριας Τράπεζας) και κάθε άλλου ιδιωτικού φορέα.

ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΕΛΗ

Δεν έχουμε ακόμα την εισήγηση της Δημοτικής Αρχής. Γνωρίζουμε ωστόσο την μεγάλη απόκλιση μεταξύ βεβαιωμένων και εισπραττομένων τελών. Γνωρίζουμε την δυσχερή οικονομική κατάσταση των συνδημοτών μας, ακόμα και των επαγγελματιών. Γνωρίζουμε τις αντιδράσεις που προκάλεσαν οι περσινές αυξήσεις στους πρώην Καποδιστριακούς Δήμους. Ο Δήμος πρέπει να εξετάσει τις δυνατότητες εξομάλυνσης, και την εισαγωγή περισσότερων κοινωνικών και εισοδηματικών κριτηρίων και γεωγραφικών ζωνών.

ΓΙΑ ΤΟ ΤΕΧΝΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ 2016

Η οικονομική κατάσταση του Δήμου δεν επιτρέπει Τεχνικό πρόγραμμα από τις δημόσιες επιχορηγήσεις. Και το πρόβλημα είναι συνεχιζόμενο την τελευταία εξαετία. Εννοείται ότι η συσσώρευση προβλημάτων στο οδικό δίκτυο, στο σχέδιο πόλης, στις αναγκαίες αναπλάσεις, σε κάθε τι που συγκροτεί την ποιότητα ζωής στο κέντρο και τις συνοικίες, δεν είναι δυνατόν να αντιμετωπιστεί. Οι μόνες δυνατότητες που παραμένουν, είναι οι εντάξεις έργων στο νέο ΕΣΠΑ. Σε ένα περιβάλλον ανταγωνιστικό, που δεν καλύπτει ούτως ή άλλως όλες τις ανάγκες, που ωστόσο αυτό επιβάλλει ετοιμότητα στην ωρίμανση των έργων, στην διασφάλιση όλων των προϋποθέσεων για την ένταξη τους.

Τονίζουμε ιδιαίτερα, την ανάγκη της άμεσης ένταξης των έργων που αφορούν το νέο πρόγραμμα της διαχείρισης των στερεών αποβλήτων.

Οι διεκδικήσεις του Δήμου πρέπει να αφορούν το κεντρικό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων της Χώρας, το οποίο έχει εξανεμιστεί από τα μνημόνια και αφορά έργα ζωτικής σημασίας για την πόλη μας αλλά και την ευρύτερη περιοχή. Έργα όπως η Μικρή Περιμετρική, οι Παραγλαύκιες αρτηρίες, η Πατρών Πύργου και η Νότια χάραξη της, το Σιδηροδρομικό δίκτυο και ο τρόπος όδευσης της Σιδηροδρομικής Γραμμής, αλλά και η «Ολύμπια Οδός».

Με τα ελάχιστα που ο Δήμος θα έχει στην διάθεση του, πρέπει να κάνει στοχευμένες παρεμβάσεις που να αφήνουν ορατό αποτέλεσμα.

Ο ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΟΥ 2016

Είναι προφανές, ότι ο Προϋπολογισμός θα συνταχθεί με τους περιορισμούς και τις προϋποθέσεις που παραπάνω αναφέρθηκαν. Θα στηρίζεται κατά κύριο λόγο στην συνεισφορά των δημοτών, δεν θα είναι αναπτυξιακός, θα είναι προϋπολογισμός λιτότητας. Θα αντανακλά την συνολική πολιτική, θα είναι αποτέλεσμα της. Θα σημαδεύει την Αυτοδιοίκηση, γιατί αυτή είναι η πολιτική της Κυβέρνησης, του Κράτους, των δανειστών και των ξένων τοποτηρητών.

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση, δεν έχει μέλλον, σε μια χώρα χωρίς μέλλον.

Αυτά προσδιορίζουν την συνολική μας πολιτική. Για να είναι, για να γίνει η Τοπική Αυτοδιοίκηση και ο Δήμος Πατρέων, δύναμη αντίστασης και ανατροπής αυτής της πολιτικής. Αυτή η κεντρική κατεύθυνση, είναι για εμάς πολύ σπουδαιότερη, από το τι θα ψηφήσουμε στις επί μέρους προτάσεις, όταν θα έρθουν στο Δημοτικό Συμβούλιο."