Επανέρχεται η Κινηματογραφική Λέσχη με την ταινία "Χenia"

Συνεχίζονται οι προβολές της Κινηματογραφικής Λέσχης στις 19.1.2015, με την ταινία Xenia, του δημιουργού της "Στρέλλας" Πάνου Κούτρα (κατά τον Νίνο Φένεκ Μικελίδη πρόκειται για την καλύτερή του).

Σενάριο: Πάνος Κούτρας, Παναγιώτης Ευαγγελίδης

Ηθοποιοί: Κώστας Νικούλι, Νίκος Γκέλια, Γιάννης Στάνκογλου, Μαρίσσα Tριανταφυλλίδου, Άγγελος Παπαδημητρίου, Ρομάνα Λόμπατς, Patty Pravo.

Χώρα: Ελλάδα (Έγχρωμη)

Διάρκεια: 128΄

Πρώτη προβολή:  Ώρα 6.00 μ.μ..

Δεύτερη προβολή: Ώρα 8.15 μ.μ.

Τρίτη προβολή:    Ώρα 10.30 μ.μ.

Διακρίσεις:

- Chicago International Film Festival, 2014. Βραβείο Καλύτερης Ταινίας.

- Gizon International Film Festival, 2014. Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής για Καλύτερη Ταινία.

Μετά το θάνατο της μητέρας τους, δυο νεαρά αδέλφια αλβανικής καταγωγής ξεκινούν από την Αθήνα για τη Θεσσαλονίκη σε αναζήτηση του πατέρα τους, η ανεύρεση του οποίου μπορεί να τους εξασφαλίσει την ελληνική ιθαγένεια.

Ο δημιουργός της «Στρέλλας» υπογράφει ένα αλμοδοβαρικό, κοινωνικά επίκαιρο και τρυφερά συγκινητικό road movie, το οποίο συμμετείχε στο τελευταίο Φεστιβάλ Κανών. Φαντασία, χιούμορ, κινηματογραφική τόλμη και ένα αποστομωτικά αισιόδοξο φινάλε.

Η αγριότητα της εφηβείας

Η ταινία «Xenia” (που έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στις Κάννες) αναφέρεται στον Ντάνι και στον αδερφό του, Οδυσσέα, 16 και 18 ετών αντιστοίχως (Κώστας Νικούλι, Νίκος Γκέλια), οι οποίοι μετά τον θάνατο της αλβανής μητέρας τους ξεκινούν ένα ταξίδι από την Κρήτη ως τη Θεσσαλονίκη με σκοπό να βρουν τον έλληνα πατέρα τους, που τους εγκατέλειψε όταν ήταν ακόμη παιδιά. «Ξένοι στην ίδια τους τη χώρα, είναι αποφασισμένοι να τον πείσουν να τους αναγνωρίσει, προκειμένου να αποκτήσουν την ελληνική ιθαγένεια, αλλά και να συμμετάσχουν σε ένα τηλεοπτικό talent show που θα τους εξασφαλίσει μια καλύτερη ζωή» αναφέρει το δελτίο τύπου της ταινίας. Η διαδρομή τους θα είναι η ταινία. Τα δύο παιδιά έρχονται αντιμέτωπα με όσα τους ενώνουν, την αγριότητα της εφηβείας, ένα όνειρο που πρέπει πάση θυσία να γίνει πραγματικότητα και μια Ελλάδα που αρνείται να τους ακολουθήσει.

Γιαννηs Ζουμπουλακης

 

Ο Πάνος Κούτρας είναι ο μοναδικός Έλληνας σκηνοθέτης που υφαίνει αξεδιάλυτα το ονειρικό με τον ρεαλισμό, αφηγούμενος πάντα στέρεα δομημένες ιστορίες, σκληρές και στρατευμένες. Στο Xenia, μια ειρωνική σύντμηση της διφορούμενης ελληνικής (α)φιλοξενίας που περιλαμβάνει και ένα από τα πολλά ρημαγμένα ξενοδοχεία Xenia του αρχιτέκτονα Άρη Κωνσταντινίδη (εκείνο της Κοζάνης, που λειτουργεί ως καθοριστικός σταθμός στην ταινία), πρωταγωνιστούν δυο αδέλφια, ο Ντάνι και ο Όντι, που μετά τον θάνατο της Αλβανής  μητέρας τους διασχίζουν την Ελλάδα για να βρουν τον εξαφανισμένο πατέρα τους και, παράλληλα, την ταυτότητα που τους διαφεύγει και τους τυραννά. Στη μικρή τους οδύσσεια, οι Λαιστρυγόνες είναι πολλοί και ο στόχος μοιάζει να ξεμακραίνει, όταν συναντούν τον αγαπημένο τους θείο, ενώ τους κυνηγούν Θεοί και Δαίμονες. Ταυτόχρονα, αποχαιρετούν λυπημένα, και ενίοτε επώδυνα, την αθωότητα και την «απαλλαγή» που τους έδινε στα προβλήματα της επαχθούς καταγωγής τους, καθώς και την βίαιη αφέλεια μιας Ελλάδας που περνιέται για έθνος ανεκτικό και καλόκαρδο απέναντι στα ψυχοπαίδια της. Για τον Κούτρα, το εξωπραγματικό δεν υπήρξε ποτέ εξωτικό ή ασφυκτικό, γι’ αυτό και παρακάμπτει μια νταρντενική δυναμική με τρυφερές αποδράσεις από τη στεγνή λογική και δεν διστάζει να χρησιμοποιήσει χιούμορ και δράση (με κάποια αμηχανία) όταν οι σκηνές χρειάζονται ανθρώπινες ανάσες. Το Xenia είναι ισάξιας έντασης και αλήθειας με τη Στρέλλα και μοιάζει να ανθολογεί τη μέχρι τώρα φιλμογραφία του, δηλαδή τη straight ματιά σε εκείνους που η κοινωνία, σουρεαλιστικά και καταχρηστικά, μεταχειρίζεται ως λούμπεν. Επίσημη συμμετοχή στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα του Φεστιβάλ Καννών 2014.

ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

 

Στην πολύ ανθρώπινη, δοσμένη με αληθινή συγκίνηση και εξαιρετικό ρυθμό, ταινία του, που πρωτοείδαμε στο τμήμα «Ενα κάποιο βλέμμα» του 67ου Κινηματογραφικού Φεστιβάλ των Κανών, ο Πάνος Κούτρας («Στρέλλα») αφηγείται την πορεία δύο έφηβων, δεύτερης γενιάς Αλβανών, που, όταν η Αλβανή μητέρα τους πεθαίνει, ξεκινούν από την Αθήνα για τη Θεσσαλονίκη για να βρουν τον άγνωστο πατέρα που τους είχε εγκαταλείψει όταν αυτοί ήταν ακόμη πολύ μικρά παιδιά.

Με βάση ένα πολύ ωραίο σενάριο, διανθισμένο με χιούμορ και κοφτούς, ζωντανούς διαλόγους, ο Κούτρας εστιάζει στη σχέση που αναπτύσσεται σταδιακά, μέσα από το ταξίδι τους, ανάμεσα στα δύο αδέρφια, τον μικρότερο, ομοφυλόφιλο Ντάνι, που φτάνει στην Αθήνα από την Κρήτη, όπου ζούσε με τη μητέρα του, και τον μεγαλύτερο, Οδυσσέα, που εργάζεται στην Αθήνα. Στην πορεία τους θα σταματήσουν αρχικά στη Λάρισα, για να συναντήσουν ένα πρώην φίλο της μητέρας τους, θα περάσουν ένα μερόνυχτο σ’ έναν εγκαταλειμμένο «Ξενία» (που όχι μόνο δίνει το όνομα στην ταινία αλλά και σχολιάζει έμμεσα την κατάσταση των προσώπων και γενικότερα της κοινωνίας μας), πριν τελικά φτάσουν στη Θεσσαλονίκη, όπου ο Οδυσσέας παίρνει μέρος σε διαγωνισμό τραγουδιού και ο Ντάνι καταφέρνει να συναντήσει τον υποτιθέμενο (;) πατέρα του.

Με λιτές, εικαστικά όμορφες εικόνες, με αρκετές, εύστοχες αναφορές στην κλασική ταινία «Η νύχτα του κυνηγού» του Τσαρλς Λότον (ιδιαίτερα στη σκηνή με τα δύο αδέρφια να κοιμούνται σε μια βάρκα που την παρασύρει το ρέμα του ποταμού), με τους χαρακτήρες τοποθετημένους στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα (σε μια σκηνή ο Ντάνι έρχεται αντιμέτωπος με μέλη της Χρυσής Αυγής που, με την ανοχή της αστυνομίας, κυνηγούν και χτυπάνε τους μετανάστες), με μια, με φαντασία, χρήση των χώρων, όπως εκείνο του εγκαταλειμμένου «Ξενία», με τη μουσική να παίζει σημαντικό ρόλο στην ταινία και με εξαιρετικές ερμηνείες τόσο από τους νεαρούς πρωταγωνιστές του, τον Κώστα Νικούλι (Ντάνι) και τον Νίκο Γκέλια (Οδυσσέας), όσο και από τους υπόλοιπους ηθοποιούς του, ο Κούτρας έφτιαξε την καλύτερη μέχρι σήμερα ταινία του.

ΝΙΝΟΣ ΦΕΝΕΚ ΜΙΚΕΛΙΔΗΣ

ΠΑΝΟΣ ΚΟΥΤΡΑΣ

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Έχει σπουδάσει στο Λονδίνο και στη Σορβόνη. Έχει συμμετάσχει σε φεστιβάλ και έχει βραβευτεί.

ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ

Xenia 2014, Στρέλλα 2009, Αληθινή ζωή 2004, Η επίθεση του γιγαντιαίου μουσακά 1999.