Όλη η παραφιλολογία για την φθορά Μητσοτάκη και ΝΔ μάλλον υποχώρησε ήδη αν σκεφτεί κανείς ότι:
α) Ο προϋπολογισμός πέρασε με 159 ψήφους περισσότερους από κάθε άλλη φορά και
Ξεκινά το έργο «Διεθνοποίηση εκπαιδευτικών υπηρεσιών των ΑΕΙ» του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. Θα υποστηριχθεί με κονδύλι 62 εκατομμυρίων ευρώ.
Πρόσκληση προς τους Ειδικούς Λογαριασμούς Κονδυλίων Έρευνας (Ε.Λ.Κ.Ε.) των Α.Ε.Ι. της χώρας, προκειμένου να υποβάλουν προτάσεις χρηματοδότησης για τη «Διεθνοποίηση των εκπαιδευτικών υπηρεσιών των ΑΕΙ», με προϋπολογισμό 62 εκατομμυρίων ευρώ, εξέδωσε το υπουργείο Παιδείας.
Πιο αναλυτικά, ο προϋπολογισμός της Δημόσιας Δαπάνης της δράσης, που ανέρχεται συνολικά σε 62.000.000,00 ευρώ, περιλαμβάνει το ποσό των 50.000.000 ευρώ, που προέρχεται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για την περίοδο 2022-2025. Για τη συγκεκριμένη Δράση η συνεισφορά του Εθνικού ΠΔΕ εκτιμάται σε 12.000.000 ευρώ και αφορά την κάλυψη του ποσού που αντιστοιχεί στον ΦΠΑ.
Η υλοποίηση της Δράσης εντάσσεται στο πλαίσιο της Μεταρρύθμισης «Προώθηση της ποιότητας, της καινοτομίας και της εξωστρέφειας στα πανεπιστήμια» του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης-NextGenerationEU.
Επισημαίνεται, ότι κάθε ΑΕΙ μέσω του οικείου ΕΛΚΕ μπορεί να υποβάλει όσες προτάσεις επιθυμεί, υπό την προϋπόθεση πως αυτές δεν ξεπερνούν το ποσό των 15 εκατομμυρίων ευρώ, συνολικά.
Πού στοχεύει το πρόγραμμα
Στόχο της πρόσκλησης αποτελεί η ώθηση της εξωστρέφειας των ελληνικών πανεπιστημίων μέσω της ενίσχυσης της συνεργασίας τους με εδραιωμένα, εγνωσμένου κύρους πανεπιστημιακά ιδρύματα της αλλοδαπής.
Ειδικότερα, η πρόσκληση αποσκοπεί:
α) στην ενίσχυση των εκπαιδευτικών υποδομών των ελληνικών Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων που επιδιώκουν να οργανώσουν κοινά μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών (Joint Master ή Dual Master) με διακεκριμένα ξένα πανεπιστήμια σε νέα αντικείμενα που δεν είναι σήμερα διαθέσιμα, και
β) στη δημιουργία νέων επιστημονικών κατευθύνσεων, που θα είναι πλέον στη διάθεση των υποψηφίων.
Με τη σύναψη τέτοιων εκπαιδευτικών συμφωνιών αναμένεται να επιτευχθεί η παροχή εκπαίδευσης σε αντικείμενα, για τα οποία μέχρι σήμερα είναι απαραίτητη η μετάβαση φοιτητών στο εξωτερικό, καθώς ορισμένες εκπαιδευτικές υπηρεσίες, οι οποίες κρίνονται αναγκαίες από το κράτος ή η εξειδίκευση σε συγκεκριμένους τομείς, σήμερα δεν παρέχονται από τα εγχώρια πανεπιστήμια ή ακόμη κι αν παρέχονται, αυτό δεν γίνεται σε όρους προσιτούς για το κοινωνικό σύνολο, με αποτέλεσμα να καθίσταται απαραίτητη η παρέμβαση του κράτους ώστε να αναθέσει την παροχή των συγκεκριμένων υπηρεσιών στα ΑΕΙ σε συνεργασία με τα Πανεπιστήμια της αλλοδαπής.
Με τον τρόπο αυτό, αναμένεται να ενδυναμωθεί η απασχόληση των Ελλήνων πανεπιστημιακών ερευνητών σε τομείς και αντικείμενα, που η υφιστάμενη κατάσταση της αγοράς δεν διασφαλίζει την ανταγωνιστική προσέλκυσή τους, θα περιοριστεί η φυγή νέων επιστημόνων στο εξωτερικό (brain drain), ενώ θα ενισχυθεί σημαντικά η προοπτική επιστροφής διακεκριμένων Ελλήνων επιστημόνων στη χώρα μας (brain gain).
Tα κοινά μεταπτυχιακά προγράμματα θα πρέπει να είναι καινοτόμα, να μην παρέχονται ήδη από τα δημόσια εκπαιδευτικά ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και να παρέχονται με όρους προσιτούς για το κοινωνικό σύνολο διασφαλίζοντας τη δίκαιη και ισότιμη πρόσβαση και ίσες ευκαιρίες για όλους ανεξαιρέτως τους μεταπτυχιακούς φοιτητές.
Σημειώνεται ότι, η λειτουργία και η ενίσχυση τέτοιων Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών στηρίζεται στο πρόσφατο θεσμικό κεκτημένο ενώ η σύμπλευση των ελληνικών δημοσίων ΑΕΙ με καταξιωμένα διεθνή πανεπιστήμια αποτελεί ακόμα ένα βήμα για την περαιτέρω αναβάθμιση της Ελλάδας στον παγκόσμια ακαδημαϊκό χάρτη.
Η θεσμική θεμελίωση
Το πλαίσιο οργάνωσης και λειτουργίας προγραμμάτων δευτέρου και τρίτου κύκλου σπουδών αναθεωρήθηκε και εκσυγχρονίστηκε με τον Νόμο 4957/2022 «Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των Α.Ε.Ι. με την κοινωνία και λοιπές διατάξεις» (Α’ 141).
Οι δυνατότητες εκπαιδευτικής συνεργασίας με πανεπιστήμια της αλλοδαπής αλλά και χρηματοδότησής τους περιλαμβάνονται στο Ν. 5094/2024 (ΦΕΚ 39Α/13-3-2024).
Η δυνατότητα χρηματοδότησης συμπράξεων Τμημάτων ή Σχολών Α.Ε.Ι. της ημεδαπής με ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ή άλλα χρηματοοικονομικά εργαλεία παρέχεται με βάση την τροποποίηση του άρθρου 84 του Ν. 4957/2022 (Α’141) με το Άρθρο 61 του Ν. 5094/2024 (ΦΕΚ 39Α/13-3-2024).
Τί μπορεί να περιλαμβάνουν οι προτάσεις των ΑΕΙ
Σε ό,τι αφορά τις επιλέξιμες κατηγορίες δαπανών, ενδεικτικά αναφέρονται οι ακόλουθες:
Για την οργάνωση του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ) και για την παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού, μπορεί να συμπεριλαμβάνονται το Πρόγραμμα Σπουδών, ο κανονισμός του νέου Π.Μ.Σ., ο σχετικός οδηγός σπουδών (στον οποίο περιλαμβάνεται κατ’ ελάχιστον η περιγραφή (syllabus) των μαθημάτων, η διεξαγωγή υποχρεωτικών ή επιλογής εκπαιδευτικών ή/και ερευνητικών δραστηριοτήτων στο ελληνικό ή/και στο αλλοδαπό εκπαιδευτικό ίδρυμα, οι διδάσκοντες κ.ά.).
Ο Κανονισμός εφαρμογής των μεθόδων της ενδεχόμενης εξ αποστάσεως οργάνωσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας, όπως σύγχρονης, ασύγχρονης, μεικτού συστήματος (blended learning).
Το έντυπο ή/και ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό, οι τυχόν μέθοδοι ψηφιακής αξιολόγησης των φοιτητών και το ψηφιακό υλικό αξιολόγησης, η υλικοτεχνική υποδομή που απαιτείται για την υποστήριξη προγραμμάτων σπουδών εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και τις ψηφιακές δεξιότητες του διδακτικού προσωπικού.
Ο Κανονισμός χορήγησης υποτροφιών με κριτήρια αριστείας.
Οι αμοιβές Μελών ΔΕΠ και λοιπού Επιστημονικού Προσωπικού του ημεδαπού ή και του αλλοδαπού Ανώτατου Πανεπιστημιακού Ιδρύματος, που θα εργαστούν για την προετοιμασία των Π.Μ.Σ κατά τη φάση σχεδιασμού ή κατά την υλοποίηση των ΠΜΣ στον α’ χρόνο λειτουργίας αυτών.
Οι δαπάνες δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας (royalty fee), επικύρωσης (validation) και πιστοποίησης (Accreditation) του ΠΜΣ.
Οι δαπάνες διαμόρφωσης χώρων, κτιριολογικές μελέτες, μελέτες εξοπλισμού, αρχιτεκτονικά σχέδια, κατασκευαστικές μελέτες, μελέτες διαμόρφωσης χώρων και οικοδομικά καθώς και η αγορά λειτουργικού εξοπλισμού. Δεν είναι επιλέξιμη η δαπάνη συντήρησης, επισκευής και αντικατάστασης εξοπλισμού που χρησιμοποιείται ήδη από το ημεδαπό ΑΕΙ για την υλοποίηση του ΠΜΣ.
Η προμήθεια ερευνητικού και εκπαιδευτικού εξοπλισμού, αναλόγως του αντικειμένου του μεταπτυχιακού κύκλου σπουδών.
Οι επισκέψεις προετοιμασίας και κατάρτισης εκπαιδευτικών συμφωνιών μεταξύ των συνεργαζόμενων ιδρυμάτων της ημεδαπής και της αλλοδαπής καθώς και κάθε απαραίτητη δαπάνη μετακίνησης για τους σκοπούς οργάνωσης και λειτουργίας του κοινού Π.Μ.Σ (Joint Master, Dual Master).
Η διοργάνωση επιστημονικών ημερίδων και διεθνών συνεδρίων σχετικά με τα αντικείμενα των μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών.
Η ανάπτυξη υλικού προβολής των προγραμμάτων καθώς και λοιπές προωθητικές ενέργειες, όπως η οργάνωση συνεδρίων.
Οι συμμετοχές (memberships) σε ευρωπαϊκούς και διεθνείς εκπαιδευτικούς οργανισμούς, δίκτυα και ενώσεις.
Η διαδικασία υποβολής των προτάσεων
Ο προτάσεις υποβάλλονται στην ηλεκτρονική διεύθυνση: [email protected] από τις 02/09/2024 09:00 (ημερομηνία έναρξης υποβολής προτάσεων) έως την 29/11/2024 16:00 (ημερομηνία λήξης υποβολής προτάσεων).
Αναλυτικές πληροφορίες και ενημέρωση για το έργο παρέχονται μέσω της ιστοσελίδας του Φορέα Υλοποίησης (ΦΥ) της Δράσης, που είναι η Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ ΥΠΑΙΘΑ, https://www.epiteliki.minedu.gov.gr καθώς και μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας στο email: [email protected].
Για περισσότερες πληροφορίες, η Πρόσκληση του έργου «Πανεπιστήμια Αριστείας» έχει αναρτηθεί στο πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ και δημοσιευθεί στις ιστοσελίδες του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, https://www.minedu.gov.gr/, της Επιτελικής Δομής ΕΣΠΑ ΥΠΑΙΘΑ https://www.epiteliki.minedu.gov.gr, και της ΕΘ.Α.Α.Ε. https://www.ethaae.gr/el/.
Όλη η παραφιλολογία για την φθορά Μητσοτάκη και ΝΔ μάλλον υποχώρησε ήδη αν σκεφτεί κανείς ότι:
α) Ο προϋπολογισμός πέρασε με 159 ψήφους περισσότερους από κάθε άλλη φορά και
* Να σταματήσουμε αυτή την πλάκα με το...
*... "υπάρχουν και χειρότερα" γιατί τελικά...
*... τα χειρότερα συνεχώς μας... έρχονται!
------------------------------------------------
* Στους γονείς μου οφέιλω τη ζωή μου...
*... στους δασκάλους μου οφείλω την παιδεία μου...
*... στην Τράπεζα φείλω 63.000 ευρώ...
*... στο Δημόσιο 44.000...
*... και σε εμένα κανείς δεν μου οφείλει τίποτα!
-----------------------------------------------
* Σοκ! Όπως θα αποκαλύψουν οι γνωστές....