Στην πρώτη του παρέμβαση για το θέμα από την ανάληψη των καθηκόντων του ως Ευρωπαίος Επίτροπος Μεταφορών, εστίασε στο ζήτημα της υπογειοποίησης του τρένου στην Πάτρα, ο Ευρωπαίος Επίτροπος Μεταφορών Απόστολος Τζιτζικώστας, που εμφανίστηκε ιδιαίτερα αποκαλυπτικός για τη διεκδίκηση του έργου, εξηγώντας τα ακριβή αίτια την αδυναμία χρηματοδότησής του έως σήμερα.
Οι δύο αποτυχημένες προσπάθειες χρηματοδότησης
Το έργο της υπογειοποίησης του σιδηροδρόμου στην Πάτρα υποβλήθηκε δύο φορές προς συγχρηματοδότηση από την Ε.Ε., μέσω της ΕΡΓΟΣΕ:
- Το 2022, με αιτούμενο ποσό 371.173.750 ευρώ, στο πλαίσιο του μηχανισμού CEF.
- Το 2023, με νέο αίτημα για επιχορήγηση 110.107.235 ευρώ, το οποίο αφορούσε μόνο την υποδομή της σήραγγας, χωρίς την επιδομή (σιδηροτροχιές, ηλεκτροδότηση, σηματοδότηση).
Γιατί απορρίφθηκαν τα αιτήματα
Σύμφωνα με τον Ευρωπαίο Επίτροπο Μεταφορών, και οι δύο αιτήσεις απορρίφθηκαν κυρίως λόγω έλλειψης επαρκούς ωριμότητας του έργου.
Πιο συγκεκριμένα:
- Δεν είχε υπογραφεί η σύμβαση κατασκευής.
- Οι περιβαλλοντικοί όροι δεν είχαν εγκριθεί πλήρως.
- Υπήρχαν εκκρεμότητες με τις απαλλοτριώσεις γης.
Οι κυκλοφοριακοί φόρτοι ήταν χαμηλοί (περίπου 15 αμαξοστοιχίες την ημέρα ανά κατεύθυνση – 5 εμπορευματικές και 10 επιβατικές), κάτι που δεν δικαιολογεί, σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανόνες, μια τόσο δαπανηρή επένδυση.
