• Εταιρικό Προφίλ
  • Έντυπη Έκδοση
  • Συνδρομή
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία
Σάββατο, 19 Ιουλίου, 2025
Molonoti News
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Ελλάδα
  • Κόσμος
  • Οικονομία
  • Πάτρα
    • Πάτρα – Νέα
    • Πάτρα – Πολιτισμός
    • Ατζέντα
    • Το σχόλιο της Ημέρας
  • Πολιτισμός
  • Επιστήμη
    • Υγεία
    • Τεχνολογία
  • Απόψεις
  • After Hours
    • Lifestyle
► ΗΜΕΡΑ 90.4FM
Molonoti News
  • Αρχική
  • Πολιτική
  • Ελλάδα
  • Κόσμος
  • Οικονομία
  • Πάτρα
    • Πάτρα – Νέα
    • Πάτρα – Πολιτισμός
    • Ατζέντα
    • Το σχόλιο της Ημέρας
  • Πολιτισμός
  • Επιστήμη
    • Υγεία
    • Τεχνολογία
  • Απόψεις
  • After Hours
    • Lifestyle
No Result
View All Result
Molonoti News
No Result
View All Result

Φόβοι για τα Στενά του Ορμούζ λόγω πολέμου Ισραήλ-Ιράν

Κ.Π. από Κ.Π.
23 Ιουνίου 2025
σε Οικονομία
5
0
Φόβοι για τα Στενά του Ορμούζ λόγω πολέμου Ισραήλ-Ιράν
8
SHARES
128
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Τα Στενά του Ορμούζ βρίσκονται ξανά στο επίκεντρο της διεθνούς ανησυχίας, σχετικά με το τι θα συμβεί στην καθημερινότητά μας αν το Ιράν κάνει πραγματικότητα τις απειλές, αφού αποτελούν την στενή λωρίδα θάλασσας ανάμεσα στο Ιράν και το Ομάν, από την οποία διέρχεται σχεδόν το ένα πέμπτο του πετρελαίου που καταναλώνεται καθημερινά στον κόσμο.

Ίσως σας ενδιαφέρει:

Το 1/3 των Ελλήνων ξοδεύουν για ανάγκες στέγασης το 40% του εισοδήματός τους

Πληρωμή της 3ης δόσης του επιδόματος παιδιού στους δικαιούχους

ΕΕ: Μεταρρύθμιση της ΚΑΠ που ζημιώνει τους αγρότες

Για δεκαετίες, τα Στενά αυτά λειτουργούν ως ένας σιωπηλός αλλά κρίσιμος κόμβος του παγκόσμιου εμπορίου ενέργειας. Όμως, καθώς οι εντάσεις στη Μέση Ανατολή εντείνονται και το Ιράν αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να περιορίσει ή ακόμη και να κλείσει τη διέλευση, το ενδεχόμενο ενός σοβαρού παγκόσμιου οικονομικού σοκ φαντάζει πιο πιθανό από ποτέ.

Οι επιπτώσεις ενός τέτοιου σεναρίου δεν θα περιορίζονταν σε μια απλή γεωπολιτική κρίση. Αντίθετα, θα πυροδοτούσαν μια αλυσίδα γεγονότων με σοβαρές συνέπειες για την παγκόσμια οικονομία, τις μεταφορές, το εμπόριο και – ίσως περισσότερο από κάθε άλλον – για τη βαριά βιομηχανία και την αυτοκινητοβιομηχανία.

Ήδη, η πιθανότητα κλιμάκωσης έχει προκαλέσει άνοδο στις διεθνείς τιμές πετρελαίου. Αναλυτές διεθνών οίκων, όπως η Deutsche Bank και το Oxford Economics, εκτιμούν ότι σε περίπτωση πλήρους αποκλεισμού η τιμή του πετρελαίου θα μπορούσε να εκτοξευτεί ακόμη και πάνω από τα 130 δολάρια το βαρέλι. Ένα τέτοιο σοκ θα αύξανε απότομα το κόστος ενέργειας και καυσίμων, επηρεάζοντας τις μεταφορές, τη γεωργία, τη βιομηχανία και φυσικά τον πληθωρισμό, σε μια περίοδο που πολλές οικονομίες ήδη παλεύουν να επανέλθουν σε συνθήκες σταθερότητας.

Για την αυτοκινητοβιομηχανία δε, το ενδεχόμενο αυτό είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο. Κατ’ αρχάς, κάθε άνοδος στην τιμή του πετρελαίου μεταφράζεται άμεσα σε αύξηση κόστους μεταφοράς πρώτων υλών και τελικών προϊόντων. Τα logistics θα επιβαρυνθούν σημαντικά, καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες θα αναγκαστούν να ακολουθήσουν παρακάμψεις χιλιάδων χιλιομέτρων, αυξάνοντας τον χρόνο και το κόστος μεταφοράς. Οι εφοδιαστικές αλυσίδες, που ούτως ή άλλως λειτουργούν με χαμηλά περιθώρια αντοχής και με μεγάλη εξάρτηση από θαλάσσιες διαδρομές, θα υποστούν σημαντικές αναταράξεις. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε καθυστερήσεις παραδόσεων, ελλείψεις εξαρτημάτων και τελικά σε μειώσεις παραγωγής.

Αλλά το πρόβλημα δεν σταματά εκεί. Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι από τους κλάδους που στηρίζονται σε ένα παγκόσμιο δίκτυο συνεργατών και προμηθευτών, όπου εξαρτήματα κατασκευάζονται σε διαφορετικά μέρη του κόσμου και συναρμολογούνται σε άλλες χώρες. Ένα τέτοιο περιβάλλον δεν αντέχει την παραμικρή -ακόμα – και καθυστέρηση στον ρυθμό και στην ακρίβεια της εφοδιαστικής ροής. Σε περίπτωση κρίσης στα Στενά του Ορμούζ, ακόμη και μια αργοπορία λίγων ημερών ή μια αύξηση 10-20% στο κόστος μεταφοράς θα μπορούσε να δημιουργήσει τεράστια προβλήματα στην παραγωγή, ειδικά σε χώρες όπως η Ιαπωνία, η Γερμανία ή η Νότια Κορέα, που εξαρτώνται έντονα από τις θαλάσσιες μεταφορές.

Παράλληλα, η αύξηση στο κόστος του πετρελαίου θα επιβαρύνει άμεσα τους καταναλωτές, καθώς θα αυξηθεί το κόστος χρήσης των αυτοκινήτων – ειδικά των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων και φυσικα των ανταλλακτικών. Αυτό θα μπορούσε να ενισχύσει τις πιέσεις για μετάβαση σε ηλεκτρικά οχήματα, ωστόσο και η ηλεκτροκίνηση δεν είναι απρόσβλητη από τις γεωπολιτικές αναταράξεις. Πολλά κρίσιμα μέταλλα για τις μπαταρίες των EV, όπως το λίθιο, το κοβάλτιο και το νικέλιο, εξορύσσονται και μεταφέρονται επίσης μέσω παγκόσμιων διαδρομών που επηρεάζονται άμεσα από το παγκόσμιο κόστος ενέργειας και τη διαθεσιμότητα logistics.

Δεν είναι τυχαίο ότι η διεθνής κοινότητα παρακολουθεί με κομμένη ανάσα κάθε κίνηση στην περιοχή του Περσικού Κόλπου. Ήδη, ναυτικές δυνάμεις των ΗΠΑ και της Ευρώπης έχουν ενισχύσει την παρουσία τους στην περιοχή, προσπαθώντας να αποτρέψουν οποιαδήποτε σοβαρή αποσταθεροποίηση. Το Ιράν, φυσικά, γνωρίζει πως το κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ δεν θα είναι χωρίς συνέπειες και για το ίδιο, καθώς μεγάλο μέρος των εξαγωγών του, ακόμη και προς συμμάχους όπως η Κίνα, πραγματοποιείται μέσω αυτής της οδού.

Το ερώτημα, λοιπόν, δεν είναι μόνο τι θα συμβεί εάν τα Στενά κλείσουν, αλλά και κατά πόσο ο παγκόσμιος κόσμος έχει τις αντοχές και τις εναλλακτικές να αντεπεξέλθει σε μια τόσο βίαιη ανατροπή. Η απάντηση, δυστυχώς, δεν είναι καθησυχαστική. Οι εφοδιαστικές αλυσίδες έχουν αποδειχθεί εύθραυστες, οι στρατηγικές εναλλακτικές ελλιπείς, και η διεθνής αγορά πετρελαίου παραμένει – δεκαετίες μετά τα πρώτα σοκ του ΟΠΕΚ – εξαρτημένη από ευάλωτα σημεία όπως τα Στενά του Ορμούζ.

Σε έναν κόσμο που προσπαθεί να μεταβεί στην πράσινη ενέργεια, η ενδεχόμενη κρίση στον Περσικό Κόλπο θυμίζει με ωμότητα πόσο βαθιά εξαρτημένοι είμαστε ακόμα από τα ορυκτά καύσιμα. Και πόσο εύκολα αυτή η εξάρτηση μπορεί να μετατραπεί σε παγκόσμια οικονομική κρίση, εάν κλείσει ένα “στενό”…

 

Share3Tweet2
Κ.Π.

Κ.Π.

Προτείνουμε για εσάς:

Το 1/3 των Ελλήνων ξοδεύουν για ανάγκες στέγασης το 40% του εισοδήματός τους

18 Ιουλίου 2025
0
127
«Ανοίγουν» τα όρια των οικισμών με νέα νομοθετική ρύθμιση του ΥΠΕΝ

Το 33% των Ελλήνων δαπανά το 40% του εισοδήματός του για στέγη ενώ το φαινόμενο είναι ιδιαίτερα έντονο στις μεγάλες αστικές περιοχές με αποτέλεσμα τα νοικοκυριά να μην...

ΠερισσότεραDetails

Πληρωμή της 3ης δόσης του επιδόματος παιδιού στους δικαιούχους

17 Ιουλίου 2025
0
127
Πληρωμή της 3ης δόσης του επιδόματος παιδιού στους δικαιούχους

Την Πέμπτη 31 Ιουλίου αναμένεται να καταβληθεί στους δικαιούχους η 3η δόση του επιδόματος παιδιού, με το υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, με τον εποπτευόμενο Οργανισμό Επιδομάτων και...

ΠερισσότεραDetails

ΕΕ: Μεταρρύθμιση της ΚΑΠ που ζημιώνει τους αγρότες

16 Ιουλίου 2025
0
127
ΕΕ: Μεταρρύθμιση της ΚΑΠ που ζημιώνει τους αγρότες

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσιάζει σήμερα μια ριζική μεταρρύθμιση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής, που μειώνει δραματικά τις επιδοτήσεις στους αγρότες, όπως αναφέρεται σε έγγραφο της ΕΕ που διέρρευσε στον Τύπο. Η προτεινόμενη...

ΠερισσότεραDetails

Διετές λουκέτο της ΑΑΔΕ για νοθευμένα καύσιμα σε πρατήριο καυσίμων

16 Ιουλίου 2025
0
126
Διετές λουκέτο της ΑΑΔΕ για νοθευμένα καύσιμα σε πρατήριο καυσίμων

Άμεση ήταν η αντίδραση της ΑΑΔΕ σε πρατήριο υγρών καυσίμων στο οποίο επέβαλε ποινή διετούς αναστολής λειτουργίας του, μετά τη διαπίστωση τόσο της διάθεσης νοθευμένης βενζίνης 95 RON,...

ΠερισσότεραDetails

Οι επιλογές των καταναλωτών στα πρώτα δυναμικά τιμολόγια ρεύματος που τέθηκαν σε ισχύ

14 Ιουλίου 2025
0
128
Οι επιλογές των καταναλωτών στα πρώτα δυναμικά τιμολόγια ρεύματος που τέθηκαν σε ισχύ

Το 2030 θα ολοκληρωθεί η εγκατάσταση έξυπνων μετρητών στο σύνολο των καταναλωτών, σύμφωνα με τον προγραμματισμό του ΔΕΔΔΗΕ, όταν τα πρώτα τιμολόγια ρεύματος που δίνουν τη δυνατότητα στον...

ΠερισσότεραDetails

Ακούστε Live τον Ημέρα 90.4 FM

90.4FM90.4FM
Listen on myTuner radio!

    Σχετικά Άρθρα

    Στο Μαξίμου ο Οικουμενικός Πατριάρχης-Η συνάντηση με τον Μητσοτάκη

    Στο Μαξίμου ο Οικουμενικός Πατριάρχης-Η συνάντηση με τον Μητσοτάκη

    8 Μαΐου 2025
    134
    Χούτι: Τα αμερικανικά πλήγματα δεν έχουν αντίκτυπο στις επιθέσεις μας

    Χούτι: Τα αμερικανικά πλήγματα δεν έχουν αντίκτυπο στις επιθέσεις μας

    13 Ιανουαρίου 2024
    125
    4 Οκτωβρίου η ψηφοφορία για την επιβολή δασμών 35% στα ηλεκτρικά οχήματα από την Κίνα

    4 Οκτωβρίου η ψηφοφορία για την επιβολή δασμών 35% στα ηλεκτρικά οχήματα από την Κίνα

    29 Σεπτεμβρίου 2024
    128

    Περισσότερες Κατηγορίες

    • After Hours
    • Lifestyle
    • Top-News
    • Αθλητισμός
    • Απόψεις
    • Ατζέντα
    • Ελλάδα
    • Επιστήμη
    • Κόσμος
    • Νοτιοδυτική Ελλάδα
    • Οικονομία
    • Πάτρα
    • Πάτρα – Πολιτισμός
    • Πολιτική
    • Πολιτισμός
    • Τεχνολογία
    • Το σχόλιο της Ημέρας
    • Υγεία
    • Χωρίς Κατηγορία
    Facebook Youtube

    Molonoti.gr

    Ανδρέας Χριστόπουλος

    Εκδότης

    ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

    • After Hours
    • Lifestyle
    • Top-News
    • Αθλητισμός
    • Απόψεις
    • Ατζέντα
    • Ελλάδα
    • Επιστήμη
    • Κόσμος
    • Νοτιοδυτική Ελλάδα
    • Οικονομία
    • Πάτρα
    • Πάτρα – Πολιτισμός
    • Πολιτική
    • Πολιτισμός
    • Τεχνολογία
    • Το σχόλιο της Ημέρας
    • Υγεία
    • Χωρίς Κατηγορία

    Επικοινωνία

      • Διαφήμιση – Πληροφορίες:
      • Βορείου Ηπείρου 91 Πάτρα, GR.
      • Τηλ.: (+30) 69399 17 333
    • Email: [email protected]
    • Πολιτική Απορρήτου
    • Έντυπη Έκδοση
    • Επικοινωνία

    © 2024 Molonoti.gr - Για να ξέρεις τι κρύβεται πίσω από κάθε είδηση!

    Welcome Back!

    Login to your account below

    Forgotten Password?

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    Log In

    Add New Playlist

    No Result
    View All Result
    • Αρχική
    • Πολιτική
    • Ελλάδα
    • Κόσμος
    • Οικονομία
    • Πάτρα
      • Πάτρα – Νέα
      • Πάτρα – Πολιτισμός
      • Ατζέντα
      • Το σχόλιο της Ημέρας
    • Πολιτισμός
    • Επιστήμη
      • Υγεία
      • Τεχνολογία
    • Απόψεις
    • After Hours
      • Lifestyle

    © 2024 Molonoti.gr - Για να ξέρεις τι κρύβεται πίσω από κάθε είδηση!

    Το molonoti.gr χρησιμοποιεί cookies. Συνεχίζοντας σε αυτό το website συμφωνείται στη χρήση τους. Δείτε περισσότερα στη Πολιτική Απορρήτου.