Τα V-BAT που διαθέτει πλέον ο στρατός ξηράς, μπορούν να αποτελέσουν κομβικό «πολλαπλασιαστή ισχύος» στην αποτρεπτική ικανότητα της χώρας στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
Η απόκτησή τους σηματοδοτεί μία σημαντική προσθήκη στις δυνατότητες επιτήρησης και συλλογής πληροφοριών της χώρας.
Τα δύο drones που παραδόθηκαν – το κάθε σύστημα περιλαμβάνει δύο UAV τύπου V-BAT, δηλαδή συνολικά τέσσερα αεροχήματα – έχουν σχεδιαστεί για να επιχειρούν από νησιωτικές βάσεις και να καλύπτουν ευρείες θαλάσσιες και χερσαίες ζώνες ενδιαφέροντος για τον Στρατό Ξηράς.
Τα απέκτησε ο Στρατός Ξηράς με δωρεά του «Ιδρύματος Αθανάσιου Λασκαρίδη» και στη Ρόδο έγιναν οι πρώτες πτήσεις των αμερικανικής κατασκευής drones V-BAT.
Ρόδος και Λέσβος οι βάσεις των V-BAT
Σύμφωνα με τον επιχειρησιακό σχεδιασμό, τα δύο συστήματα έχουν ήδη αναπτυχθεί στο Ανατολικό Αιγαίο: το ένα θα αναλάβει την περιοχή από τη Θράκη μέχρι τη Χίο και τη Σάμο και το δεύτερο θα καταλάβει αποστολές στα Δωδεκάνησα και την Ανατολική Μεσόγειο.
Στη Ρόδο έχουν ήδη γίνει οι πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις – ενέργεια που δεν είναι τυχαία αφού το νησιωτικό ανάγλυφο, οι μικρές και απομονωμένες βάσεις αλλά και τα μεγάλα διαστήματα θαλάσσιας ζώνης απαιτούν συστήματα με δυνατότητα κάθετης απογείωσης/προσγείωσης (VTOL) και μεγάλη αυτονομία.
Η επιλογή της Ρόδου και της Λέσβου για το δεύτερο σύστημα αντικατοπτρίζει την έμφαση που δίνει το επιτελείο στην επιτήρηση του Νοτιοανατολικού Αιγαίου.
Οι χειριστές και η επιχειρησιακή αξία
Τα V-BAT ανήκουν οργανικά στο 472 Τάγμα Επιτήρησης Πληροφορικής και οι πρώτες ομάδες χειριστών και τεχνικών ολοκληρώνουν την εκπαίδευσή τους εντός Σεπτεμβρίου. Η εκπαίδευση καλύπτει τόσο την πτητική και επιχειρησιακή χρήση όσο και την τεχνική υποστήριξη – κρίσιμες ικανότητες ώστε τα συστήματα να μπορούν να λειτουργούν με αξιοπιστία μακριά από κεντρικές βάσεις υποστήριξης.
Το V-BAT είναι VTOL UAV με μοναδικό συνδυασμό hover – οριζόντιας πτήσης, δηλαδή απογειώνεται και προσγειώνεται κάθετα σε μικρούς χώρους αλλά στη συνέχεια μεταβαίνει σε πιο οικονομική, αεροπορικού τύπου πτήση για μεγάλες αποστάσεις και διάρκεια.
Ο κατασκευαστής (Shield AI / V-BAT) δηλώνει αυτονομία λειτουργίας που προσεγγίζει τις 13 ώρες και δυνατότητα επιχειρησιακού βεληνεκούς που ξεπερνά τα 100–130 χιλιόμετρα, ανάλογα με τις επικοινωνίες και τα payloads. Τα V-BAT φέρουν εξελιγμένους ηλεκτροοπτικούς/υπέρυθρους αισθητήρες, δορυφορική και πέραν οπτικής επαφής (BLOS) επικοινωνία, δυνατότητες αντι-παρεμβολής (GNSS anti-jam) και μπορούν να μεταφέρουν μικρό φορτίο έως 18 κιλά, συμπεριλαμβανομένων επιλογών ηλεκτρονικού πολέμου ή συστημάτων στοχοποίησης.