Συνεχίζεται το θρίλερ με τους δύο αστροναύτες της NASA που παραμένουν στο Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS) ενώ θα έπρεπε να έχουν αποχωρήσει εδώ και αρκετές μέρες εξαιτίας βλάβης στο σκάφος που τους μετέφερε στον σταθμό.
Η NASA μετά από την απόφαση της να σταματήσει να παράγει η ίδια διαστημόπλοια για τις επανδρωμένες αποστολές της αλλά και τη μεταφορά φορτίων στο Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ή όπου αλλού) ξεκίνησε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα. Η Space X, η μεγαλύτερη ιδιωτική διαστημική εταιρεία που ίδρυσε και διοικεί ο Ελον Μασκ κατασκεύασε ένα… διαστημικό ταξί για λογαριασμό της NASA το οποίο και χρησιμοποιεί η αμερικανική διαστημική υπηρεσία τα τελευταία χρόνια. Όμως η NASA δεν ήθελε να εξαρτάται αποκλειστικά από την Space X και προχώρησε σε συμφωνία με την Boeing για την κατασκευή ενός ακόμη διαστημικού ταξί.
Όμως η δημιουργία του Starliner όπως ονομάστηκε το σκάφος της Boeing πέρασε κυριολεκτικά από χίλια κύματα και πολυετή καθυστέρηση κατασκευής και δοκιμών μέχρι να εκτοξευτεί τελικά στις αρχές Ιουνίου. Λίγη ώρα πριν την εκτόξευση διαπιστώθηκε διαρροή ηλίου στο σκάφος η οποία κρίθηκε ως μη επικίνδυνη και δόθηκε το πράσινο φως για την εκτόξευση. Μέχρι να φτάσει στον ISS είχαν παρουσιασθεί και άλλες διαρροές ηλίου με αποτέλεσμα το σκάφος να καθηλωθεί στον σταθμό μαζί του οι δύο βετεράνοι αστροναύτες της NASA, η Μπατς Γουίλμορ και ο Σόνι Ουίλιαμς που αποτέλεσαν το πλήρωμα του σκάφους.
Η NASA ανακοίνωσε ότι οι μηχανικοί της μαζί με αυτούς τους Boeing έκαναν ότι ήταν δυνατόν για να επιλυθεί το πρόβλημα και όρισαν ημερομηνία αναχώρησης του Starliner από τον ISS στις 26 Ιουνίου αλλά τελικά αποφασίσθηκε ότι ακόμη δεν είναι ασφαλές το ταξίδι της επιστροφής.
Αν και αυτή τη στιγμή υπάρχουν προμήθειες για περίπου τέσσερις μήνες ακόμη στον ISS η παρουσία δύο επιπλέον ατόμων εκεί σίγουρα δημιουργεί προβλήματα τροφοδοσίας αλλά και χώρου στον σταθμό και επίσης οι δύο βετεράνοι αστροναύτες δεν ήταν προετοιμασμένοι για μακρά παραμονή στο Διάστημα.
Η διάσωση
Έτσι αυτό που εξ αρχής ακούστηκε εν είδη πρικόχολου σχολίου απέναντι κυρίως στην Boeing, ότι δηλαδή ο Ελον Μασκ πανηγυρίζει με αυτή την εξέλιξη προσβλέποντας ότι μπορεί να κληθεί να σώσει τους δύο αστροναύτες με το σκάφος της Space X κερδίζοντας άπλετη θετική δημοσιότητα για τον ίδιο και την εταιρεία του και δίνοντας ένα ισχυρό χτύπημα στην ανταγωνιστική Boeing είναι σύμφωνα με ειδικούς η μόνη ορατή λύση στο πρόβλημα που δημιουργήθηκε.
«H Boeing μπορεί να αναγκαστεί να εγκαταλείψει το Starliner και να χρησιμοποιήσει μία από τις κάψουλες Dragon του SpaceX για να φέρει τους δύο αστροναύτες στο σπίτι. Η Boeing θα θέλει ακόμα την κάψουλα πίσω. Η μονάδα service του σκάφους είναι το μέρος που παρουσιάζει τα προβλήματα και θα το χάσουν κατά την επανείσοδο ανεξάρτητα από το τι άλλο θα κάνουν. Η κυρίως κάψουλα όμως, μπορεί να επιστρέψει στη Γη» ανέφερε ο Ρούντι Ριντόλφι, πρώην Διοικητής των Διαστημικών Συστημάτων και Διευθυντής Απόκτησης Διαστημικής Τεχνολογίας της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ.
Ο Κατσούο Κουραμπαγιάσι καθηγητής αεροδιαστημικής μηχανικής στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης λέει ότι «δεδομένης της κατάστασης είναι πιθανό η NASA να αποφασίσει να χρησιμοποιήσει ένα εναλλακτικό διαστημόπλοιο, όπως το Crew Dragon της SpaceX, για να φέρει τους αστροναύτες στο σπίτι με ασφάλεια».
Αν και η ζημιά στο τραυματισμένο για πολλούς λόγους τον τελευταίο προφίλ της Boeing έχει γίνει είναι προφανές ότι ο αεροναυπηγικός γίγαντας θα ήθελε να αποφύγει πάση θυσία μια αποστολή απεγκλωβισμού των δύο αστροναυτών με σκάφος της Space X και μένει να δούμε τι θα συμβεί σε μια υπόθεση που έχει χαρακτηριστεί ως το διαστημικό «σκάνδαλο της Boeing». Εντύπωση προκαλεί επίσης πώς ο Μασκ δεν έχει προχωρήσει ακόμη σε κάποια ανάρτηση σχετική με την υπόθεση είτε για να ειρωνευτεί την Boeing είτε για να προτείνει ο ίδιος να στείλει η Space X σκάφος να παραλάβει τους αστροναύτες.