63ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης – Απολογισμός, βραβεία

Η Σαρλότ Γκένσμπουργκ, κόρη του Σερζ Γκένσμπουργκ και της Τζέιν Μπίρκιν, μίλησε φυσικά και για την δεκαετία όπου διαδραματίζεται η ταινία, τα 80s: «Είναι η δεκαετία που έκανα τα πρώτα μου βήματα και όπως θα δούμε στην ταινία, είναι η εποχή όπου εξελέγη ο Μιτεράν, αφήνοντας υποσχέσεις για μια αλλαγή, αλλά και μια αίσθηση ελπίδας στην ατμόσφαιρα».

Σε ερώτηση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ, Ορέστη Ανδρεδάκη για το πώς τα συνδυάζει τη μουσική και το σινεμά, απάντησε: «Για μένα είναι δύο ξεχωριστοί κόσμοι. Μου αρέσει η ιδέα του να μπορώ να μετακινούμαι ανάμεσα στα δύο.

Ενδεχομένως ο κόσμος της μόδας να είναι μια γέφυρα ανάμεσα στους δύο κόσμους, αλλά η μουσική αποτελεί μεγαλύτερη πρόσκληση για μένα γιατί εκεί είμαι 100% ο εαυτός μου, είναι οι δικές μου λέξεις και ο δικός μου κόσμος».

Ετοιμαστείτε για Όσκαρ

Την περασμένη Παρασκευή όμως είχαμε και την προβολή του The whale, της τελευταίας ταινίας του Ντάρεν Αρονόφσκι. Για πολλούς, αυτό ήταν το μεγάλο γεγονός του Φεστιβάλ, και λογικό:

Μιλάμε για το Χρυσό Λιοντάρι στο τελευταίο Φεστιβάλ Βενετίας. Στο σπαρακτικό φιλμ, ένας μοναχικός καθηγητής αγγλικών που υποφέρει από παχυσαρκία (Ο Μπρένταν Φρέιζερ σε μια συγκλονιστική ερμηνεία), επιχειρεί να αποκαταστήσει τις σχέσεις του με την απομακρυσμένη έφηβη κόρη του (η Σάντι Σινκ του Stranger Things), ως μια τελευταία ευκαιρία για εξιλέωση. «Το σινεμά μπορεί να καταφέρει να μας φέρει πιο κοντά με έναν άλλον άνθρωπο, όσο διαφορετικός κι αν φαίνεται εκ πρώτης όψεως.

Τα άτομα με παχυσαρκία δέχονται συχνά κριτική, αντιμετωπίζουν τον κοινωνικό αποκλεισμό και προσδιορίζονται από αυτή τη συνθήκη.

Όταν είδα το θεατρικό του Σαμ Χάντερ πριν από οκτώ χρόνια, έμεινα έκπληκτος από το βάθος των χαρακτήρων του, και ειδικότερα του Τσάρλι, έτσι και μου γεννήθηκε η επιθυμία να αξιοποιήσω τα εργαλεία του κινηματογράφου για να φέρω το κοινό στη θέση του Τσάρλι, στις βαθύτερες σκέψεις του, τις τύψεις και τις ελπίδες του», δηλώνει ο σκηνοθέτης και μας παραδίδει ένα «ασφυκτικό», λόγω των διαστάσεων του σχεδόν τετράγωνου κάδρου, μελόδραμα, για το οποίο μπορείς να έχεις πολλές ενστάσεις επί του θεωρητικού (και έχουμε αρκετές που θα τις αναπτύξουμε όταν έρθει η ώρα) αλλά δεν μπορείς με τίποτα να αμφισβητήσεις τη δύναμη του.

Και φυσικά ο Φρέιζερ, η Σινκ αλλά και η Χονγκ Τσάου αποτελούν, για εμένα προσωπικά αλλά και για πολλούς άλλους συναδέλφους, φαβορί για τα βραβεία Όσκαρ του 2023.

Τα βραβεία:

Αγαπήθηκε από το κοινό η ταινία «Έχω ηλεκτρισμένα όνειρα» της Βαλεντίνα Μαουρέλ, μια συμπαραγωγή Βελγίου, Γαλλίας και Κόστα Ρίκα. Δεν αποτέλεσε λοιπόν η βράβευση της με Χρυσό Αλέξανδρο, «για ένα πανέμορφο και τρυφερό πορτρέτο του πώς να αγαπάς τα ελαττώματα ενός αγαπημένου σου ανθρώπου», όπως τόνισε η επιτροπή.

Το Ειδικό βραβείο της Κριτικής Επιτροπής – Αργυρός Αλέξανδρος, το οποίο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 5.000 ευρώ, πήγε στην ταινία «Ένα κομμάτι ουρανού» του Μίκαελ Κοχ από την Ελβετία, που κάνει πετυχημένη «γύρα» στα μεγάλα Φεστιβάλ.

Η κάτι παραπάνω από αξιόλογη ταινία της Ασημίνας Προέδρου «Πίσω από τις θημωνιές», ένα καλοστημένο και εξόχως ερμηνευμένο οικογενειακό δράμα, γυρισμένο στα σύνορα της χώρας (με φόντο το μεταναστευτικό), κέρδισε το βραβείο της FIPRESCI, καθώς και αυτό της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, όπως και μια εύφημη μνεία στο διαγωνιστικό τμήμα Meet the Neighbors – μαζί με δυο βραβεία από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.

Τα δε Μπάσταρδα, έφυγαν με Αργυρό Αλέξανδρο από το τμήμα Film Forward, για «τη νεανική, γεμάτη φρεσκάδα και ζωντάνια προσέγγιση στο κινηματογραφικό μέσο, για την συνεργατική διαδικασία που αποτελεί την πραγματική δύναμη της ταινίας, για το παιχνίδισμα και τους αντισυμβατικούς αυτοσχεδιασμούς της».

Αναλυτικά:

Βραβείο Καλύτερης Ταινίας του Τμήματος Immersive – Χρυσός Αλέξανδρος,

το οποίο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 2.000 ευρώ:

Βραβείο Podcast, το οποίο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο αξίας 2.000 ευρώ:
ΓΕΝΝΗΜΕΝΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ της Κατερίνας Μπακογιάννη, Ελλάδα, 2022

Ειδική μνεία:
Ο ΜΠΑΜΠΑΣ της Νάλιας Ζήκου, Ελλάδα, 2022

Βραβείο Podcast σε Ανάπτυξη:
MUTE – Η ΣΙΩΠΗΛΗ ΒΙΑ ΤΗΣ ΜΕΣΟΤΟΙΧΙΑΣ του Ανδρέα Βάγια

Mermaid Award (καλύτερη ταινία ΛΟΑΤΚΙ+ θεματικής)
ΕΓΩ ΚΑΙ ΤΟ ΚΕΝΟ ΜΟΥ / MY EMPTINESS AND I του Αντριάν Σιλβέστρε, Ισπανία, 2022

Βραβείο Προσβασιμότητας Alpha Bank, το οποίο συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ απονέμεται στην ταινία:
Η ΙΕΡΟΤΕΛΕΣΤΙΑ ΤΗΣ ΑΝΟΙΞΗΣ / THE RITE OF SPRING του Φερνάντο Φράνκο, Ισπανία, 2022

ΒΡΑΒΕΙΑ FIPRESCI (The International Federation of Film Critics):

Για το Διαγωνιστικό Τμήμα στην ταινία:
ΣΧΕΔΙΟ 75 / PLAN 75 της ΤΣΙ ΧΑΓΙΑΚΑΟΥΑ, Ιαπωνία-Γαλλία-Φιλιππίνες-Κατάρ, 2022

ΒΡΑΒΕΙΟ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ «ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ΑΞΙΕΣ»
ΣΧΕΔΙΟ 75 / PLAN 75 της ΤΣΙ ΧΑΓΙΑΚΑΟΥΑ, Ιαπωνία-Γαλλία-Φιλιππίνες-Κατάρ, 2022

1ο βραβείο της ΕΡΤ

ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΙΣ ΘΗΜΩΝΙΕΣ / BEHIND THE HAYSTACKS της Ασημίνας Προέδρου, Ελλάδα-Γερμανία-Βόρεια Μακεδονία, 2022

2ο δεύτερο βραβείο της ΕΡΤ ΠΟΛΥΔΡΟΣΟ
Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Βούλγαρης, Παραγωγή: Νικόλας Αλαβάνος, Χριστίνα Σταυροπούλου – Filmiki Productions, Ελλάδα

ΒΡΑΒΕΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ

Στο πλαίσιο του 63ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το Ελληνικό́ Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ) απονέμει δυο βραβεία.

Το βραβείο αξίας 5.000 ευρώ́ σε ταινία έλληνα πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη ή ελληνίδας πρωτοεμφανιζόμενης σκηνοθέτιδας σε ελληνική παραγωγή που εντάσσεται στο πρόγραμμα Επίσημη Πρώτη. Την επιτροπή του βραβείου αποτελούν οι: Γιώργος Αγγελόπουλος, Διευθυντής Ανάπτυξης και Παραγωγής, Αθηνά Καλκοπούλου, Δ/ντρια Hellas Film, Μαρία Κουφοπούλου, Δ/ντρια Hellenic Film Commission.

Το βραβείο απονέμεται εξ ημισείας στις ταινίες:
BLACK STONE του Σπύρου Ιακωβίδη, Ελλάδα, 2022, και
ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΙΣ ΘΗΜΩΝΙΕΣ / BEHIND THE HAYSTACKS της Ασημίνας Προέδρου, Ελλάδα-Γερμανία-Βόρεια Μακεδονία, 2022

Το βραβείο αξίας 1.500 ευρώ́, Location Award, απονέμεται από τη Διεύθυνση Hellenic Film Commission του ΕΚΚ σε location manager ταινίας πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη ή πρωτοεμφανιζόμενης σκηνοθέτιδας σε ελληνική́ παραγωγή́ που κάνει πρεμιέρα στο επίσημο πρόγραμμα. Η κριτική επιτροπή του βραβείου αποτελείται από τους: Νίκο Κουμανταράκη, location manager, Uberto Pasolini, σκηνοθέτη-παραγωγό,  Μαρία Κουφοπούλου, Δ/ντρια Hellenic Film Commission.

Το βραβείο απέσπασε o location manager:
Γιώργος Μπαμπανάρας για την ταινία ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΙΣ ΘΗΜΩΝΙΕΣ / BEHIND THE HAYSTACKS της Ασημίνας Προέδρου, Ελλάδα-Γερμανία-Βόρεια Μακεδονία, 2022
Σκεπτικό:

ΒΡΑΒΕΙΟ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ Φ. ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ
CAVEWOMAN στου Σπύρου Σταθουλόπουλου, Ελλάδα-Κολομβία-ΗΠΑ, 2022

ΒΡΑΒΕΙΟ WIFT GR
ΒΡΟΝΤΗ / THUNDER της Καρμέν Ζακιέ, Ελβετία, 2022

ΒΡΑΒΕΙΑ ΝΕΟΤΗΤΑΣ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
BLACK STONE του Σπύρου Ιακωβίδη, Ελλάδα, 2022

Ειδικό Βραβείο Επιτροπής Νεότητας:
ΤΟ ΠΑΡΙΣΙ ΕΙΝΑΙ ΣΤΟ ΧΑΡΛΕΜ / PARIS IS IN HARLEM της Χριστίνας Κάλλας, ΗΠΑ, 2022

BΡΑΒΕΙΑ ΚΟΙΝΟΥ FISCHER

Το Βραβείο Κοινού FISCHER για ταινία του Διεθνούς Διαγωνιστικού του 63ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης απονέμεται στην ταινία:
ΝΑΡΚΩΣΗ / NARCOSIS του Μαρτάιν ντε Γιονγκ

Το Βραβείο Κοινού FISCHER Ελληνικής Ταινίας – «Μιχάλης Κακογιάννης» για ταινία του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου (πρεμιέρα) του 63ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης απονέμεται στην ταινία:
BLACK STONE του Σπύρου Ιακωβίδη

Το βραβείο Κοινού FISCHER για ταινία του διαγωνιστικού τμήματος Meet the Neighbors  του 63ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης απονέμεται στην ταινία:
BLACK STONE του Σπύρου Ιακωβίδη

Το βραβείο Κοινού FISCHER για ταινία του διαγωνιστικού τμήματος >>Film Forward  του 63ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης απονέμεται στην ταινία:
ΜΕ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ / DIGNITY του Δημήτρη Κατσιμίρη

Το Βραβείο Κοινού FISCHER για ταινία του τμήματος Ανοιχτοί Ορίζοντες του 63ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης απονέμεται στην ταινία:
ΟΜΟΡΦΑ ΠΛΑΣΜΑΤΑ / BEAUTIFUL BEINGS του Γκούδμουντουρ Άρναρ Γκούδμουντσον

Το βραβείο Κοινού FISCHER για ταινία του τμήματος Ματιές στα Βαλκάνια του 63ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης απονέμεται στην ταινία:
ΜΕΡΕΣ ΞΗΡΑΣΙΑΣ / BURNING DAYS τoυ Εμίν Αλπέρ

 

Πηγή: 
http://molonoti.gr

Δείτε επίσης