Μέσα στο 2023 αναμένεται να δημοπρατηθεί η κατασκευή του Μουσείου Ολοκαυτώματος Θεσσαλονίκης, εφόσον δεν σημειωθούν άλλες καθυστερήσεις. Προ ημερών τροποποιήθηκε ο απαραίτητος πολεοδομικός σχεδιασμός, λύνοντας τα ζητήματα που είχαν ανακύψει, ώστε με την ολοκλήρωση των μελετών, που βρίσκονται σήμερα σε εξέλιξη, να ανοίξει ο δρόμος για το κυρίως κατασκευαστικό κομμάτι.
Το μουσείο αναμένεται να βάλει μια σημαντική ψηφίδα στην ιστορία της Θεσσαλονίκης, καθώς η εξόντωση των 50.000 Σεφαραδιτών Εβραίων της πόλης και η ακόλουθη εξαφάνιση του ίχνους της εβραϊκής κοινότητας αποτελούσε μέχρι πριν από μια δεκαετία το «ένοχο μυστικό» της πόλης.
Η ανέγερση Μουσείου Ολοκαυτώματος στην περιοχή του Εμπορικού Σταθμού Θεσσαλονίκης αποφασίστηκε πριν από περίπου μία δεκαετία, λόγω της ιστορικής της σημασίας: από εκεί ξεκινούσαν τα «τρένα του θανάτου» που μετέφεραν πάνω από 50.000 Εβραίους της Θεσσαλονίκης σε στρατόπεδα συγκέντρωσης.
Για τον σκοπό αυτό υπεγράφη μνημόνιο συνεργασίας ανάμεσα στην Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης, στη ΓΑΙΑΟΣΕ και στον Δήμο Θεσσαλονίκης το 2013. Ακολούθως, το 2014 η Ισραηλιτική Κοινότητα, η οποία θα αναλάβει την εκτέλεση του εγχειρήματος, μίσθωσε την απαραίτητη έκταση από τη ΓΑΙΑΟΣΕ και το 2017 εκδόθηκε προεδρικό διάταγμα που όριζε χρήσεις γης και όρους δόμησης στο ακίνητο.
Στην πορεία όμως τα δεδομένα άλλαξαν. Προέκυψε ότι τελικά η επίμαχη έκταση δεν ανήκε κατά κύριο λόγο στον ΟΣΕ (άρα στη διαχείριση της ΓΑΙΑΟΣΕ). Επιπλέον, η έκταση ήταν μικρή και επαρκούσε παρά μόνο για το μουσείο, αλλά όχι και για τους απαραίτητους συνοδευτικούς χώρους (στάθμευσης και πρασίνου)
. Ετσι ακολούθησε το 2021 νομοθετική ρύθμιση με την οποία έγινε ανταλλαγή ακινήτων ανάμεσα στον ΟΣΕ και τον Δήμο Θεσσαλονίκης, ώστε να εξασφαλιστεί ο απαραίτητος χώρος. Και δρομολογήθηκε η τροποποίηση του προεδρικού διατάγματος, το οποίο δημοσιεύθηκε πριν από λίγες ημέρες στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ 850Δ/20