Με έξι τραγωδίες, μια αριστοφανική κωμωδία, τις ξένες μετακλήσεις να λείπουν αλλά και για πρώτη φορά με αγγλικούς υπέρτιτλους σε όλες τις παραγωγές του, το Φεστιβάλ Επιδαύρου σηκώνει αυλαία στις 5 Ιουλίου, δίνοντας βήμα στο «νέο αίμα» του ελληνικού θεάτρου.
«Θεωρώ σημαντικό που η Επίδαυρος αρχίζει φέτος με δυο νέα παιδιά, τον Δημήτρη Καραντζά και τον Εκτορα Λυγίζο, να φέρνουν τη δική τους δημιουργική πνοή. Είναι μια σημαντική αλλαγή διότι πηγαίνανε στην Επίδαυρο για δεκαετίες οι ίδιοι και οι ίδιοι, αναπαράγοντας το ίδιο» τόνισε -σε σημερινή συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε με αφορμή την έναρξη των Επιδαυρίων- ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Ελληνικού Φεστιβάλ, Γιώργος Λούκος που επιστρατεύει φέτος τους νεότερους σκηνοθέτες στην 60άχρονη ιστορία του θεσμού.
Με την υπογραφή του νεότερου σε ηλικία σκηνοθέτη που γνώρισε ποτέ το αργολικό θέατρο, το Φεστιβάλ Επιδαύρου παρουσιάζει το Σάββατο την «Ελένη» του Ευριπίδη.
«Δεν θεωρώ, ότι το Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου λειτουργεί σαν άβατο και είναι ένας "κλειστός χώρος" μόνο για ορισμένα ονόματα. Είναι άσχημο να κρίνεται κάτι βάσει ηλικίας και όχι βάσει του τελικού αποτελέσματος. Προσωπικά χαίρομαι πολύ που δουλεύω τη συγκεκριμένη παράσταση σε αυτό το χώρο γιατί μου δίνει έμπνευση και δυνατότητες για περαιτέρω βήματα» ανέφερε ο 26χρονος Δημήτρης Καραντζάς, που ανεβάζει μία από τις πιο γνωστές τραγικοκωμωδίες του Ευριπίδη αναθέτοντας στους ηθοποιούς του την αναζήτηση του τραγικού στοιχείου στην ιστορία της γυναίκας για χάρη της οποίας έγινε, σύμφωνα με το μύθο, ο Τρωικός Πόλεμος.
Για τον ίδιο, ο Ευριπίδης παίζοντας με τρομερή ελευθερία με τις δομές του αρχαίου δράματος- από την τραγωδία, περνάει στη σάτιρα, μετά στη φάρσα για να καταλήξει στην απόλυτη υπαρξιακή αγωνία του ανθρώπου- φέρνει στο επίκεντρο το όνομα «Ελένη» και δίνει αφορμή να διερευνηθεί ενδελεχώς το ζήτημα της πίστης, της ταυτότητας και της ύπαρξης ή μη κάποιας ανώτερης δύναμης.
«Δεν θα έπρεπε να γίνεται θέμα για το ποιος κατεβαίνει στην Επίδαυρο με βάση την ημερομηνία γέννησής του. Το ζητούμενο όλων είναι να γίνει μια παράσταση που να έχει δύναμη και να μη μας καταπιεί ο χώρος» υποστήριξε με τη σειρά του και ο Έκτορας Λυγίζος που μετά την διάκρισή του και ως κινηματογραφιστής (θυμίζουμε πως έχει σκηνοθετήσει το διεθνώς πολυβραβευμένο «Αγόρι που τρώει το φαγητό του πουλιού») κατακτά και τις εγχώριες σκηνές.
Ο νεαρός σκηνοθέτης που με ιδιαίτερη αφοσίωση ξεκίνησε να διερευνά τους όρους αφήγησης και αναπαράστασης του αρχαίου δράματος (έχει καταπιαστεί στο παρελθόν με τις «Βάκχες» και τις «Χοηφόρες»), σε κλειστό χώρο και σε μικρή κλίμακα, δοκιμάζει τώρα τη δυναμική της ορχήστρας της Επιδαύρου, σκηνοθετώντας τον «Προμηθέα Δεσμώτη» του Αισχύλου (12/7).
Ο σκηνοθέτης μοιράζει το ρόλο του Προμηθέα -που αψήφησε τη θέληση του Δία και ευεργέτησε τους ανθρώπους δίνοντάς τους τη φωτιά- σε δύο ηθοποιούς, επιχειρώντας ν' ανιχνεύσει τη σύγκρουση του ήρωα με τον ίδιο του τον εαυτό πίσω από τη σύγκρουση με τον άλλοτε σύμμαχό του. Στην πρωταγωνιστική ομάδα του θα συναντήσουμε, μεταξύ άλλων, τους Άννα Μάσχα, Στεφανία Γουλιώτη και Θάνο Τοκάκη.
Στη συνέντευξη Τύπου παρευρέθηκαν και η Νατάσσα Μποφίλιου, που θα ερμηνεύσει στο Μικρό θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου, το μουσικό έργο του Άγγελου Τριανταφύλλου «Επικίνδυνη Ηλικία» (4-5/7), καθώς και ο Μανώλης Μητσιάς που θα παρουσιάσει στο Ηρώδειο (2/7) ένα ιδιαίτερο πάντρεμα μεγάλων λαϊκών τραγουδιών του Βασίλη Τσιτσάνη με τα έντεχνα και λυρικά ακούσματα του Μάνου Χατζιδάκι.
«Η "Επικίνδυνη Ηλικία" είναι ένας κύκλος μελοποιημένης ποίησης για το τέλος της νεότητας, το θάνατο και τη ματαίωση του έρωτα», είπε η Νατάσσα Μποφίλιου, η οποία συμπράττει με μια δεκαπενταμελή κλασική ορχήστρα καθώς και με μια πενταμελή χορωδία και τραγουδά το λόγο σύγχρονων και παλαιών ελλήνων ποιητών, μελοποιημένων από τον Άγγελο Τριανταφύλλου.
«Το τέλος της νεότητας παραπέμπει σε κόσμους, συναισθήματα, καταστάσεις που πεθαίνουν. Αλλά ταυτόχρονα σημαίνει μετάβαση σε κάτι καινούριο, σε κάτι που ξαναγεννιέται, σε μία νέα εποχή, σε μία νέα κατάσταση», ανέφερε με τη σειρά του ο συνθέτης προσθέτοντας πως η παράσταση βασίζεται στο είδος της ποίησης που θα χαρακτηρίζαμε φιλοσοφική.
Μουσικές μνήμες θα ξυπνήσει στο Ηρώδειο, την Τετάρτη 2 Ιουλίου, με τη μουσική παράσταση «Εσπερινοί Διάλογοι: Από τον Τσιτσάνη στο Χατζιδάκι» ο Μανώλης Μητσιάς.
«Πρόκειται για ένα πρωτότυπο μουσικό διάλογο ανάμεσα σε δύο κορυφαίους αλλά και πολύ διαφορετικούς μεταξύ τους έλληνες δημιουργούς», δήλωσε ο σπουδαίος ερμηνευτής, τον οποίο θα συνοδεύσει επί σκηνής, η Ορχήστρα Νυκτών Εγχόρδων «Θανάσης Τσιπινάκης» του δήμου Πάτρας.
Τέλος, όπως ανακοίνωσε ο Γιώργος Λούκος, μετά από απαίτηση πολλών θεατών για οικονομικότερη μετάβαση προς το Αρχαίο Θεάτρου της Επιδαύρου, το Φεστιβάλ συνεργάζεται για πρώτη φορά φέτος με τα ΚΤΕΛ Αργολίδας, προσφέροντας έκπτωση 45% για τη μετάβασή των θεατών στην Επίδαυρο.