Προτάσεις της ΡΑΠ για το κυκλοφοριακό
Σε ανακοίνωση της η δημοτική παράταξη της ΡΑΠ αναφέρει για το θέμα του κυκλοφοριακού τα εξής:
«Κατά τη χθεσινή παρουσίαση στο Δημοτικό Συμβούλιο της εισήγησης της δημοτικής αρχής για το κυκλοφοριακό στο ιστορικό κέντρο της πόλης, εισήγηση που θα αποτελέσει τη βάση για συζήτηση και δεκαήμερη διαβούλευση με τους φορείς, η ΡΑΠ παρουσίασε τις δικές της προτάσεις τονίζοντας ότι:
Το πιο βασικό μειονέκτημα της εισήγησης και αυτό που είναι άκρως ανησυχητικό είναι η απουσία ενός οράματος για την Πάτρα. Και, δυστυχώς, αυτό ήταν διάχυτο σε όλο το κείμενο που προσπαθούσε να ισορροπήσει ανάμεσα στο αναβατόριο της Αγίου Νικολάου!!! και τη στάθμευση με αντίτιμο 0.30 Ευρώ των Ι.Χ. στο κέντρο και δύο μεγάλων χώρων στάθμευσης στο θαλάσσιο μέτωπο. Ξεχνώντας, βέβαια, ότι κυκλοφοριακό δεν έχει μόνο το ιστορικό κέντρο!
Γι αυτό ψηφίσαμε λευκό και δηλώσαμε ότι θα δώσουμε αναλυτικά τις προτάσεις μας στη δημόσια διαβούλευση. Η κίνηση ,η κυκλοφορία , οι μετακινήσεις έχουν σχέση με την ίδια την πόλη, την διαμόρφωση των χρήσεων, την διάρθρωση των συνοικιών της , την πεζοδρόμηση, τις υποβαθμισμένες λαϊκές περιοχές που ασφυκτιούν, τους κοινόχρηστους χώρους, τη χρήση του λιμένα, το τραίνο, τη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών, και η λύση που θα σχεδιάσεις οργανώνεται και διαπνέεται από το δικό σου όραμα για την πόλη.
Ενός οράματος που δεν θα είναι κοινωνικά ουδέτερο αλλά, αντίθετα, θα έχει ταξικό πρόσημο, θα θέτει προτεραιότητες, θα ιεραρχεί στην κορυφή των αναγκών τις ζωές των πλέον αδυνάτων μέσα από τη συνολική βελτίωση της λειτουργίας της πόλης.
Προτάσεις της ΡΑΠ για το κυκλοφοριακό και συγκοινωνιακό ζήτημα
Η αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος δεν μπορεί να είναι ολοκληρωμένη και οριστική, πριν γίνει σαφές το όραμα που έχουμε για την πόλη μας.
Με βάση αυτό το όραμα πρέπει να σχεδιαστεί το πλαίσιο της μακροπρόθεσμης αναδιάρθρωσης της λειτουργικής δομής της Πάτρας και να καθοριστούν τα απαραίτητα βήματα σε αυτή την κατεύθυνση ώστε το σχέδιο αυτό να αποτελέσει μια αναπτυξιακή προοπτική και όχι μια πρόσκαιρη ικανοποίηση μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων υλοποιώντας αυθαίρετες αποφάσεις.
Για αυτό έχουν ιδιαίτερη σημασία:
* η ολοκλήρωση και επέκταση καίριων συγκοινωνιακών παρεμβάσεων, όπως η διάνοιξη της Κανακάρη, της «μίνι» περιμετρικής, των παραγλαύκειων οδών,
* η ανασυγκρότηση- αναβάθμιση της δομής των συνοικιών και η οργανική σύνδεσή τους με την πόλη αλλά και μεταξύ τους, και η αναβάθμιση του οδικού δικτύου προς τους περιαστικούς οικισμούς,
* η συνεχώς αυξανόμενη χρήση και η ουσιαστική βελτίωση των μέσων μαζικής μετακίνησης πολιτών και μεταφοράς προϊόντων και, ειδικότερα, η ενίσχυση των ήπιων μέσων μεταφοράς, η δια-λειτουργικότητά τους και η προσβασιμότητά τους από το σύνολο του πληθυσμού
* η σύνδεση του θαλάσσιου μετώπου με την πόλη για τις ανάγκες (αναψυχής και μετακίνησης) των πολιτών και την «πρόσβαση» της πόλης στη θάλασσα,
* η οριστικοποίηση της διέλευσης του τραίνου από την Πάτρα χωρίς να αποκόπτεται η πόλη από το θαλάσσιο μέτωπο.
Πάνω απ΄ όλα, όμως, έχει σχέση η φιλοσοφία που πρέπει να διαπνέει τις δράσεις μας. Θεωρούμε ότι το ζητούμενο υλοποιώντας πολιτικές είναι να διασφαλίσεις την ελεύθερη και απρόσκοπτη μετακίνηση ανθρώπων και εμπορευμάτων συμβάλλοντας στη δημιουργία φιλικού, ανθρώπινου και περιβαλλοντικά αειφόρου περιβάλλοντος και όχι της διευκόλυνσης της κυκλοφορίας των Ι.Χ. στην πόλη.
Τα πιο πάνω αποτελούν προαπαιτούμενα, απαραίτητα για τη διεξαγωγή μιας συγκροτημένης συζήτησης που θα καταλήξει σε ολοκληρωμένη αντιμετώπιση του συγκοινωνιακού - κυκλοφοριακού προβλήματος. Βέβαια, ως τότε, μπορεί και πρέπει να ληφθούν μέτρα, ακόμα και αποσπασματικά για την προσωρινή «ανακούφισης» των οξυμένων κυκλοφοριακών προβλημάτων της πόλης.
Μέτρα ανακούφισης - Κέντρο πόλης
Ο ανασχεδιασμός των αστικών συγκοινωνιών και η αναβάθμισή τους, ώστε να αλληλοσυμπληρώνονται και να συνεργάζονται με εκείνες του προαστιακού και των υπεραστικών μετακινήσεων, με στόχο να γίνουν ελκυστικές για τους πολίτες. Αυτό προϋποθέτει παρεμβάσεις και αλλαγές σχετικά με:
- τη συχνότητα των δρομολογίων και τους χρόνους των διαδρομών τους
- τις αφετηρίες, τις στάσεις και τον εξοπλισμό τους, καθώς και την παροχή συστήματος πληροφορίας αφίξεων. Η απαιτούμενη δαπάνη είναι μικρή και μπορεί, εν μέρει, να καλυφθεί από διαφημιζόμενους στον εξοπλισμό των αφετηριών και των στάσεων
- την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό της φωτεινής σηματοδότησης
- την επανεξέταση της τιμολογιακής πολιτικής των εισιτηρίων (π.χ. εισιτήριο μετεπιβίβασης για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, κάρτα απεριόριστων διαδρομών κτλ)
Η πολύ περιορισμένη και ελεγχόμενη στάθμευση στο κέντρο, με τρόπο που να εξυπηρετεί επείγουσες και σοβαρές ανάγκες των δημοτών, δημιουργώντας ταυτόχρονα αντικίνητρο για τη χρήση του ΙΧ στο κέντρο. Ο επιτρεπόμενος συνολικός χρόνος επιτρεπόμενης στάθμευσης (π.χ. 2 ώρες) θα μπορούσε να μοιράζεται σε δύο μέρη: το πρώτο μισό δωρεάν και το δεύτερο με αντίτιμο 2 €.
Διαφανής, αποκλειστική και πλήρως ανταποδοτική χρήση των σχετικών εσόδων για βελτίωση των σχετικών υποδομών, του εξοπλισμού και των λειτουργιών, καθώς και για επιδότηση εισιτηρίου ανέργων και απόρων συμπολιτών μας. Η συντεταγμένη λειτουργία και υποστήριξη ενός αξιόπιστου συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης απαιτεί κάποιες δαπάνες. Είναι κοινωνικά άδικο να κληθούν να πληρώσουν πολίτες που δεν κάνουν χρήση ΙΧ και που κατά τεκμήριο ανήκουν στις οικονομικά ασθενέστερες ομάδες.
Πρόσθετοι περιορισμοί στάθμευσης σε αρτηρίες που παρατηρούνται φαινόμενα κυκλοφοριακής συμφόρησης. Η εξασφάλιση οργανωμένων χώρων στάθμευσης για τα Ι.Χ, τόσο περιμετρικά του ιστορικού κέντρου, όσο και σε έναν δεύτερο δακτύλιο στις συνοικίες (αφετηρίες αστικών συγκοινωνιών ή σε θέσεις από όπου διέρχεται το αστικό λεωφορείο ή ο προαστιακός) ώστε τα Ι.Χ. να πλησιάζουν στο κέντρο, το λιγότερο δυνατόν.
Η εξασφάλιση της μετακίνησης προς το κέντρο από τους χώρους στάθμευσης αλλά και εντός του κέντρου και προς τις κοντινές δυσπρόσιτες γειτονιές (π.χ. Κάστρο, Τριτάκι, Εβραιομνήματα, Ασύρματος κλπ,) με mini- bus.
Η θέσπιση αυστηρών ωραρίων και θέσεων φορτοεκφόρτωσης.
Η αύξηση και σαφής οριοθέτηση των θέσεων στάθμευσης ποδηλάτων και μοτοποδηλάτων καθώς και των θέσεων τουριστικών λεωφορείων. Η υλοποίηση και η επέκταση του προτεινόμενου από το ΓΠΣ δικτύου πεζοδρόμων (και ποδηλατοδρόμων), με στόχο τη διευκόλυνση της πρόσβασης των πεζών σε κοινόχρηστους χώρους, δημόσιες και κοινωφελείς υπηρεσίες (σχολεία, πρόνοια, υγειονομικές υπηρεσίες, χώρους πολιτιστικών δράσεων ) κλπ.
Η αναβάθμιση των πεζοδρομίων, η ολοκληρωμένη σήμανση των οδών και των διαδρομών, η επίλυση του προβλήματος των θέσεων των κάδων απορριμμάτων.
Η λήψη των απαραίτητων μέτρων, σημάνσεων κλπ. για τη διευκόλυνση της κινητικότητας των ΑΜΕΑ στην πόλη.
Η «ενοποίηση» των χώρων πολιτιστικού ενδιαφέροντος, αναψυχής ή σχόλης στην πόλη και στον περιαστικό της χώρο με παρεμβάσεις αναβάθμισης των διαδρομών σύνδεσης και των «στάσεων», σήμανσής τους αλλά και αναβάθμιση και προστασία των ίδιων των αξιόλογων στοιχείων ενδιαφέροντος και μνημείων («οδοιπορικό πολιτισμού» κυρίως για πεζούς και ποδήλατα).
Η ενοποίηση του θαλάσσιου μετώπου και η ήπια σύνδεσή του με την πόλη. Δημιουργία πεζόδρομου-ποδηλατόδρομου από το νέο λιμάνι, ως το έλος της Αγυιάς και μετατροπή (σε μεταγενέστερη φάση) της Ηρώων Πολυτεχνείου σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας (όπως προβλέπεται από το ΓΠΣ). Να επανεξετάσουμε τον χαρακτήρα της Όθωνος - Αμαλίας.
Σύνδεση πόλης με συνοικίες και δημοτικές ενότητες
Μέτρο πρώτης προτεραιότητας αποτελεί η αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας και η ομαλή σύνδεση πόλης – συνοικιών / δημοτικών ενοτήτων.
Με αυτό τον σκοπό είναι απαραίτητη:
Η αποσυμφόρηση των επιβαρυμένων «αρτηριών» κυκλοφορίας (π.χ Π.Ε.Ο. ή Ακρωτηρίου κ.ά., καθώς η λειτουργία και η σχέση τους με το Πανεπιστήμιο και τα Νοσοκομεία δημιουργούν υψηλούς φόρτους) με τη λήψη μέτρων «μεταβίβασης» της κίνησης ή τη δημιουργία λεωφορειόδρομων για την απρόσκοπτη κίνηση των αστικών λεωφορείων.
Η διερεύνηση των αναγκών επέκτασης ή τροποποίησης των λεωφορειακών γραμμών προς τις συνοικίες και όλες τις τοπικές κοινότητες και η πιθανότητα χρήσης μικρών λεωφορείων, όπου η πρόσβαση κρίνεται δυσχερής (π.χ Ασύρματος, Ζαβλάνι, Παγώνα, Κ.Καστρίτσι, κλπ). Είναι αναγκαία, επίσης, η αύξηση της συχνότητας των δρομολογίων και η τήρησή τους.
Ανασχεδιασμός του τρόπου λειτουργίας των συνοικιών, ως «ενιαίων ενοτήτων» (κατά το ΓΠΣ) με περιμετρική κυκλοφορία (κατά το δυνατόν) και εσωτερική συνοχή και κινητικότητα, μέσω δικτύου πεζοδρομήσεων – αναβάθμισης κοινόχρηστων χώρων, διανοίξεις δρόμων και καθορισμού δευτερεύοντος δικτύου (στα πλαίσια μελέτης ανάπλασης των συνοικιών).
Άλλα αναγκαία μέτρα
Εκπόνηση νέου επιχειρησιακού σχεδίου αστικής συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης, με την αξιοποίηση του αξιόλογου επιστημονικού προσωπικού του Δήμου και τη συνεργασία των επιστημονικών και συναρμόδιων επαγγελματιών. Στην πόλη μας μετακινούνται με τις αστικές συγκοινωνίες 11 εκατομμύρια περίπου επιβάτες, ποσό που αντιστοιχεί μόλις στο 10% περίπου των συνολικών πραγματοποιούμενων μετακινήσεων.
Το αντίστοιχο ποσοστό για την Αθήνα είναι 40% ενώ σε πόλεις του εξωτερικού ξεπερνά το 50%. Ο προαστιακός μόνο, εξυπηρετεί περισσότερο από 1 εκατομμύριο επιβάτες ετησίως. Υπάρχουν, συνεπώς, πολύ μεγάλα περιθώρια αύξησης των μετακινήσεων με τα ΜΜΜ, αρκεί να υπάρξουν πολιτικές ενίσχυσης και βελτίωσης τους.
Άμεση ανάληψη πρωτοβουλίας από τη Δημοτική Αρχή για συντονισμό των αστικών και περιαστικών μετακινήσεων στην πόλη μας, μέχρι τη σύσταση ενιαίου φορέα αστικών μεταφορών.
Διαχωρισμός αστικών και υπεραστικών συγκοινωνιακών ροών.
Προώθηση του σχεδιασμού των συνδυασμένων μεταφορών (Λιμάνι – Τρένο -Υπεραστικά λεωφορεία - Ταξί).
Μετεγκατάσταση του σταθμού του Υπεραστικού ΚΤΕΛ όπως είχε αποφασίσει προηγούμενο Δημοτικό Συμβούλιο στο νέο λιμάνι (Ακτή Δυμαίων).
Επέκταση του προαστιακού (βόρεια και νότια) και ολοκλήρωση των απαραίτητων συνοδών εγκαταστάσεων. Βελτίωση του εξοπλισμού των στάσεων (στέγαστρα, καθιστικά, φωτισμός, σήμανση, ενημερωτικές πινακίδες, κλπ.). Πύκνωση στάσεων και δρομολογίων.
Μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας για την εγκατάσταση Τραμ και για την αναγκαία διαδρομή του, χωρίς προτάσεις εντυπωσιασμού, όπως π.χ. αναβατόριο στις σκάλες Αγ. Νικολάου. Θεωρούμε την ιδέα «φαραωνικής» έμπνευσης, απολύτως ανεδαφική, ιδιαίτερα υψηλού κόστους σε σχέση με τα προσδοκώμενα οφέλη.
Χρήση, ως βραχυπρόθεσμου μέτρου και όπου κρίνεται αναγκαίο μέχρι την υλοποίηση και απόδοση των μέτρων, των εύκαμπτων διαχωριστικών (κορίνες) ως αποτρεπτικό της στάθμευσης και κυρίως της διπλοστάθμευσης.
Ενημέρωση – κινητοποίηση των δημοτών για την τήρηση των ρυθμίσεων, τη χρήση των ΜΜΜ, την αποφυγή της παράνομης στάθμευσης, κτλ. Συμμετοχή στη σχετική καμπάνια του συνόλου των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου.
Σημαντική προϋπόθεση αποτελεί η αυστηρή επιτήρηση της μη παραβίασης όλων των ρυθμίσεων και των σχετικών μέτρων. Έλεγχος και εποπτεία της παράνομης στάθμευσης ή και της απλής στάσης, ιδιαίτερα στις κυκλοφοριακές αρτηρίες (Ι.Χ. ή ταξί), για την αποφυγή κυκλοφοριακής συμφόρησης.