Η θέση της παράταξης "Τώρα, για την Πάτρα" για το κυκλοφοριακό
Η παράταξη "Τώρα, για την Πάτρα" σε ανακοίνωση της αναφέρει τα εξής: Η Δημοτική Αρχή μετά από ένα χρόνο απραξίας και αφού με βροντερό τρόπο κατάργησε το χαράτσι - όπως το χαρακτήρισε - της Ελεγχόμενης Στάθμευσης, επανέρχεται με τις προτάσεις της για παρεμβάσεις και μέτρα στην κεντρική περιοχή της Πάτρας.
Επανέρχεται όμως, χωρίς καμία πρόταση πολιτικής για την αντιμετώπιση του προβλήματος της πόλης και παρ όλη την γενική εισαγωγή που κάνει για την ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς ουσιαστικά επαναφέρει το μισό “χαράτσι” για σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης με 0,30 Ευρώ την ώρα (το Δημοτικό Συμβούλιο πριν την κατάργησή του Συστήματος είχε αποφασίσει το αντίτιμο της ελεγχόμενης στάθμευσης να διαμορφωθεί σε 0,60 Ευρώ την ώρα) και ταυτόχρονα η όλη προσπάθεια της επικεντρώνεται σε λύσεις που έχουν ως στόχο την απάντηση στην πιεστική ζήτηση για στάθμευση. Δηλαδή στην εξυπηρέτηση του ΙΧ.
Στην εισήγηση της Δημοτικής Αρχής μπορεί να συμφωνούμε σε ορισμένα μέτρα αλλά η κυρίαρχη κριτική μας είναι στην λογική κάτω από την οποία αυτά προτείνονται.
Κατά την γνώμη μας ο Δημόσιος χώρος, και σε αυτό συμφωνούμε με την Δημοτική Αρχή, δεν πρέπει να αποτελεί αντικείμενο εκμετάλλευσης. Γι' αυτό το λόγο και πιστεύουμε ότι η στάθμευση του ΙΧ, που κατά την γνώμη μας αποτελεί εκμετάλλευση του δημοσίου χώρου από ένα ιδιωτικό ΙΧ, δεν αποτελεί ένα κεκτημένο λαϊκό δικαίωμα. Αντιθέτως πιστεύουμε ότι εκεί που επιτρέπεται, ο Δήμος οφείλει να την τιμολογεί και τα έσοδα να τα προωθεί σε μέτρα διευκόλυνσης των μετακινήσεων των πολιτών.
Εμείς πιστεύουμε ότι όλα τα μέτρα που οφείλει να πάρει ο Δήμος πρέπει να διέπονται από το σκεπτικό της απρόσκοπτης κυκλοφορίας των πεζών, των ποδηλάτων (και όχι γενικά των δικύκλων) και των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς ανεξαρτήτως αν κάποια από αυτά τα μέτρα μπορεί να δυσκολεύουν την κίνηση ή την στάθμευση των ΙΧ. Προτιμούμε την ελεύθερη και απρόσκοπτη κίνηση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς έστω και αν κάτι τέτοιο δημιουργεί συνθήκες συμφόρησης του ΙΧ.
Γι' αυτό το λόγο καταθέσαμε την δική μας πρόταση στο Δημοτικό Συμβούλιο η οποία κωδικοποιείται στα ακόλουθα σημεία:
- Η πολιτική της Δημοτικής αρχής πρέπει να έχει σαν στόχο την προώθηση πολιτικών για την φτηνή, άνετη και αξιόπιστη μετακίνηση των πολιτών της. Αυτός ο στόχος μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την προώθηση μέτρων για την ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς και όχι της διευκόλυνση του ΙΧ. Οποιαδήποτε άλλη προσπάθεια είναι καταδικασμένη σε αποτυχία όπως έχει αποδειχθεί διεθνώς.
- Άμεση εκπόνηση ενός τοπικού σχεδίου βιώσιμης κινητικότητας που θα έχει μακροπρόθεσμο στόχο και θα λαμβάνει υπόψιν του όλες τις νέες παραμέτρους (Λειτουργία της Κανακάρη, αντιδρόμηση της Κορίνθου, Ανάπλαση του Ιστορικού Κέντρου κ.λ.π.). Το σχέδιο αυτό θα αφορά τις μετακινήσεις στο σύνολο του Δήμου Πατρεών και όχι μόνο για την Κεντρική Περιοχή. Αυτό το σχέδιο θα περιλαμβάνει και προτάσεις και μέτρα που αφορούν την διευκόλυνση της κίνησης των πεζών και των ποδηλάτων, την αναδιοργάνωση των αστικών συγκοινωνιών, την δυναμική ένταξη του τραίνου στον πολεοδομικό ιστό αλλά και τον σχεδιασμό για την διαχείριση της στάθμευσης. Η δράση αυτή Χρηματοδοτείται από το ΣΕΣ και υπάρχει ήδη ως πρόταση χρηματοδότησης στο ΠΕΠ.
- Μεταβατικά και μέχρι την οριστικοποίηση του Σχεδίου, άμεση ενεργοποίηση του συστήματος Ελεγχόμενης Στάθμευσης με απλά μέσα (ξυστό για παράδειγμα) στα ίδια όρια με το προηγούμενο Σύστημα χωρίς χρονικό περιορισμό ώστε να μπορεί να πραγματοποιηθεί εύκολα ο έλεγχος και με αντίτιμο τουλάχιστον 0.5 Ευρώ την ώρα. Είναι ένας ρεαλιστικός τρόπος με τα υπάρχοντα δεδομένα για τον περιορισμό χρήσης του ΙΧ και τον έλεγχο της στάθμευσης με δεδομένο ότι το υπάρχον σύστημα είναι και απαρχαιωμένο και ακριβό. Η προσπάθεια δημιουργίας και υλοποίησης ενός κάποιου νέου συστήματος αυτή την στιγμή είναι καταδικασμένη αφού την υλοποίηση και εφαρμογή του θα έχουν αλλάξει οι συνθήκες και θα πρέπει να τροποποιηθεί. Τα έσοδα από το σύστημα ο Δήμος θα τα χρησιμοποιεί αποκλειστικά για δράσεις διευκόλυνσης των μετακινήσεων (όπως επιδότηση εισιτηρίου, βελτίωση της οριζόντιας και κάθετης σήμανσης κ.λ.π.)
- Καμία αλλαγή μέχρι την οριστική εκπόνηση του Σχεδίου σε αφετηρίες, πιάτσες ΤΑΞΙ, εκτός από αυτές που αποτελούν προτάσεις της Τροχαίας για άρση πιθανής επικινδυνότητας ή διευκόλυνσης κυκλοφορίας.
- Υλοποίηση των προτάσεων για την λειτουργία περιμετρικών δημοτικών υπαίθριων χώρων στάθμευσης και διασύνδεσή τους με λεωφορειακές γραμμές με επιδοτούμενο εισιτήριο.
- Άμεση ενεργοποίση της Δημοτικής Αστυνομίας ώστε ο έλεγχος συνολικά των κανονιστικών αποφάσεων του δήμου για την κυκλοφορία (και όχι μόνο) να γίνεται αποτελεσματικά.
- Άμεσες ενέργειες της Δημοτικής αρχής για την αναβάθμιση και ενίσχυση του προαστιακού έχοντας δύο κατευθύνσεις.
◦ Διεκδίκηση της άμεσης χρηματοδότησης και κατασκευής και λειτουργίας της Νότιας επέκτασης. Η μελέτη έχει υλοποιηθεί από τον Δήμο επί της θητείας Δημαρά και είχε παραδοθεί στον ΟΣΕ. Το έργο είναι ώριμο για χρηματοδότηση.
◦ Άμεση παρέμβαση για την μη υλοποίηση των σχεδίων κατασκευής της Νέας Σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα της από το Ρίο-Κανελλοπούλου. Ο σχεδιασμός που έχει γίνει από την ΕΡΓΟΣΕ στο τμήμα αυτό θα επιφέρει την άμεση την άμεση διακοπή της λειτουργίας του προαστιακού χωρίς να είναι ορατός ο χρονικός ορίζοντας επαναλειτουργίας του, αφού ο σχεδιασμός για την κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής σύνδεσης από το Ρίο μέχρι το νέο Λιμάνι δεν έχει ακόμα οριστικοποιηθεί.