Η θέση της Ανυπότακτης Πολιτείας για το κυκλοφοριακό πρόβλημα
"Μαζί με το θέμα των απορριμμάτων, βρίσκεται σε διαβούλευση με βάση τις προτάσεις της Δημοτικής Αρχής και το Κυκλοφοριακό πρόβλημα στο ιστορικό κέντρο της πόλης.
Πρώτη παρατήρηση:
Το κυκλοφοριακό, είναι συνολικό πρόβλημα. Αφορά το σύνολο του κυκλοφοριακού φόρτου όλων των εισόδων – εξόδων της πόλης, αφορά την έλλειψη χώρων στάθμευσης στο κέντρο, περιφερειακά του κέντρου και στις συνοικίες, αφορά στην πλημμελή λειτουργία μέσων μαζικής μεταφοράς, και καταλήγει σε οξύ πρόβλημα στο ιστορικό κέντρο. Αφορά επίσης στην πλημμελή εφαρμογή των κανόνων κυκλοφορίας και στάθμευσης και από τις Δημοτικές υπηρεσίες και από την υπηρεσία της Τροχαίας.
Δεύτερη παρατήρηση:
Τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια, όλες οι Δημοτικές Αρχές, προσπάθησαν με τον ίδιο αναποτελεσματικό τρόπο, να λύσουν ή να μετριάσουν το πρόβλημα. Ακόμα και στις περιπτώσεις που οδηγήθηκαν σε κάποια μέτρα, αυτά υπήρξαν πρόσκαιρα, εγκαταλείφθηκαν σε πολύ λίγο διάστημα. Να θυμίσουμε την Αγίου Ανδρέου και την Όθωνος Αμαλίας, σαν οδούς ταχείας διέλευσης ή την πλήρη απαγόρευση της στάθμευσης, με κίτρινη διαγράμμιση και στις δύο πλευρές, στη οδό Κορίνθου. Η εφαρμογή των μέτρων αυτών δεν κράτησε περισσότερο από έξη μήνες.
Θα προσπαθήσουμε, όπως πολλές φορές στο παρελθόν, να προσεγγίσουμε το πρόβλημα και την λύση του με συνοπτικό τρόπο.
Α. Τα ανολοκλήρωτα συγκοινωνιακά έργα.
Με ευθύνη των Κυβερνήσεων, παραμένουν ανολοκλήρωτοι συγκοινωνιακοί άξονες, όπως:
α. Οι Παραγλαύκιες αρτηρίες.
Κανένας δεν γνωρίζει αυτή την στιγμή, αν υπάρχει σχεδιασμός και χρονοδιάγραμμα αποπεράτωσης τους. Θα εξέτρεπαν,(υποχρεωτικά), την κίνηση από και προς το λιμάνι, ιδιαίτερα των βαρέων οχημάτων. Θα έδιναν την δυνατότητα επίσης στους κατοίκους της Νότιας πόλης να ακολουθήσουν αυτή την διαδρομή προς Πανεπιστήμιο, Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο, Γέφυρα ή ferry boats στο Ρίο.
β. Οι ανολοκλήρωτοι κόμβοι της Μεγάλης Περιμετρικής.
Ιδιαίτερα ο κόμβος που θα ένωνε την Οβρυιά, κατά συνέπεια όλη την Νοτιοδυτική ενδοχώρα, με την Μεγάλη Περιμετρική, θα αποφόρτιζε την οδό Ακρωτηρίου, από την κίνηση προς τις κατευθύνσεις που παραπάνω αναφέραμε, αλλά και προς την Αθήνα. Το πιο κακό από όλα, είναι ότι σχεδόν έχουμε πάψει να το διεκδικούμε. Παρά την παρέλευση δεκαετίας από την αποπεράτωση της Περιμετρικής.
γ. Η Μικρή Περιμετρική.
Επίσης δεν γνωρίζουμε πότε θα τελειώσει. Θα εξέτρεπε όλη την κίνηση, προς τις κατευθύνσεις που προαναφέραμε και θα αποφόρτιζε το ιστορικό κέντρο.
δ. Διάνοιξη της Κανακάρη.
Είναι το μόνο έργο που έχει ορατό ορίζοντα αποπεράτωσης. Θα διευκολύνει και την αποσυμφόρηση και τις αναπλάσεις και πεζοδρομήσεις.
Η ολοκλήρωση όλων των παραπάνω τεχνικών έργων, είναι προϋπόθεση κάθε σοβαρού σχεδιασμού.
Β. Χώροι Στάθμευσης
Συμφωνούμε με όσα καταρχήν προτείνει η Δημοτική Αρχή.
Θέλουμε ωστόσο να παρατηρήσουμε τα εξής:
Ο χώρος του παλιού Σταθμού στον Άγιο Διονύση, αφενός ακόμα δεν έχει παραχωρηθεί, αφετέρου με την κατασκευή του νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού, παύει να υπάρχει. Τα δύο Parking εντός της παλιάς Λιμενικής Ζώνης, το ένα στο Νότιο Πάρκο και το άλλο στον παλιό Σταθμό Υποδοχής, σχετίζονται άμεσα με την παραχώρηση του Θαλασσίου Μετώπου.
Είναι γνωστό, ότι το Θαλάσσιο Μέτωπο, το θεωρούμε το μέγιστο πρόβλημα της πόλης. Χωρίς να νικήσουμε στην διεκδίκηση αυτή και τα δύο αυτά Parking είναι απολύτως επισφαλή. Γνωρίζουμε άλλωστε, τα συνεχή εμπόδια που προβάλλει ο ΟΛΠΑ, όχι εν αγνοία των Κρατικών Αρχών. Επί πλέον, με επίγεια διέλευση της Σιδηροδρομικής Γραμμής, η οποία προβλέπεται μέσα από το Νότιο Πάρκο, το σχεδιαζόμενο Parking, αδυνατεί να λειτουργήσει.
Τονίζουμε δηλαδή, ότι για τις σχεδιαζόμενες λύσεις, υπάρχουν προϋποθέσεις που πρέπει να διασφαλιστούν.
Συμφωνούμε με την «Ελεγχόμενη Στάθμευση», αλλά και με αυτήν, οι θέσεις Στάθμευσης δεν επαρκούν. Πρέπει να υπάρξει ισχυρό κίνητρο αποτροπής της χρήσης του αυτοκινήτου.
Γ. Τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ).
Υπό προϋποθέσεις τα ΜΜΜ, μπορούν να συμβάλλουν αποφασιστικά στην αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακού προβλήματος. Να παρατηρήσουμε βεβαίως, ότι στην πόλη μας, δεν υπάρχει άλλο μέσον πλην του Αστικού ΚΤΕΛ, του «Προαστιακού» και των TAXI.
Θα αρχίσουμε από το σπουδαιότερο:
Ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος
Ζητάμε την επέκταση του και προς Βορράν και προς Νότον. Από Ψαθόπυργο μέχρι Καμίνια (τα όρια του Δήμου), και γιατί όχι στα όρια του Νομού. Ομόφωνο αίτημα! Η μικρή λύση, στα όρια του Δήμου, θα απάλλασσε το Κέντρο από 5000 αυτοκίνητα την ημέρα!
Γιατί δεν γίνεται; Γιατί ο ΟΣΕ δεν θέλει να το κάνει. Και όχι μόνο αυτό. Σχεδιάζει την νέα Σιδηροδρομική Γραμμή, επί της υπάρχουσας παλιάς χάραξης.
Η προοπτική αυτή, καταργεί και τον υπάρχοντα Προαστιακό Σιδηρόδρομο!
Πέραν αυτού, τεράστιο είναι το πρόβλημα με την όδευση του Σιδηροδρομικού δικτύου εντός του Ιστορικού Κέντρου. Αλλά για αυτό θα επανατοποθετηθούμε με άλλη ανακοίνωση μας.
Το Αστικό ΚΤΕΛ
Οι στατιστικές διαπιστώσεις είναι, ότι κάτω από το 40% του πληθυσμού έχει πρόσβαση στην Αστική Συγκοινωνία, και κάτω από το 10% την χρησιμοποιεί. Το φαινόμενο απαιτεί εξήγηση. Απαρχαιωμένος στόλος ως επί το πλείστον, κακή κατάσταση και ασυνέπεια των δρομολογίων, κακή σήμανση, έλλειψη πληροφοριών, βεβαίως κακή κατάσταση των δρόμων, ακριβό εισιτήριο, έλλειψη της θέσπισης της κάρτας πολλαπλών διαδρομών και εισιτηρίου μετεπιβίβασης για άλλο δρομολόγιο.
Εκτός όμως από αυτά, απαιτείται από το Αστικό ΚΤΕΛ, εκπόνηση συνολικής συγκοινωνιακής μελέτης, που θα αυξάνει και θα αναδιαρθρώνει δρομολόγια, αφετηρίες, διαδρομές, προορισμούς με στόχο πάντα την εξυπηρέτηση μεγαλύτερου αριθμού επιβατών. Το ΚΤΕΛ, μονοπωλεί την αστική συγκοινωνία και ο στόχος πρέπει να είναι η ανταπόκριση του στις κοινωνικές ανάγκες.
Θα αναφέρουμε, ότι είναι βάσιμο το αίτημα ενοποίησης, αλλά και επιδότησης των συγκοινωνιών, πράγμα που συμβαίνει στην Αθήνα και στην Θεσσαλονίκη.
Τα ΤΑΧΙ
Θα αναγνωρίσουμε, ότι είναι ένας κλάδος που έχει πληγεί θανάσιμα από την οικονομική κρίση. Με την συνεργασία τους, πρέπει να βρούμε τις ορθότερες λύσεις.
Μπορούμε να αναφέρουμε προτάσεις, για εκσυγχρονισμό των συγκοινωνιών με μέσα σταθερής τροχιάς, (ΤΡΑΜ), με επικαιροποίηση των μελετών τους, πιστεύουμε ωστόσο, ότι στην παρούσα οικονομική συγκυρία, είναι αδύνατη μια τέτοια διεκδίκηση.
Η επιτυχία της εφαρμογής των οποιονδήποτε μέτρων, εξαρτάται από τον έλεγχο τους. Από την αυστηρή τήρηση θεσπισμένων κανόνων. Από την εκπαίδευση των πολιτών στην εφαρμογή των κανόνων.
Επισημαίνουμε στην Δημοτική Αρχή, ότι στην αναποτελεσματικότητα του ελέγχου, οφείλεται η αποτυχία όλων των μέτρων του παρελθόντος."