Για όλους και για όλα μίλησε ο Τσίπρας από την Πάτρα
Αποδίδεται το θαλάσσιο μέτωπο – "Ναι" στην υπογειοποίηση του τρένου
Σε όλα τα μεγάλα θέματα που απασχολούν την περιοχή και που έθεσαν οι φορείς της Δυτικής Ελλάδας κατά τις δύο μέρες του Αναπτυξιακού Συνεδρίου αναφέρθηκε στην καταληκτική του ομιλία από την Πάτρα ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας. Στις ειδήσεις που δεν είχαν ακουστεί μέχρι τώρα εντάσσεται η παράδοση τον προσεχή Ιούνιο του φράγματος Πείρου-Παραπείρου καθώς και η δέσμευση για την έλευση του Φυσικού Αερίου σε Πάτρας, Πύργο και Αγρίνιο με το 2020 ν’ αποτελεί το έτος έναρξης των έργων.
Αναλυτικά ΟΛΑ όσα είπε ο Πρωθυπουργός για τα ανοικτά θέματα της Δυτικής Ελλάδα και οι δεσμεύσεις που ανέλαβε, έχουν ως εξής:
Πρωτογενής Τομέας
Θα ξεκινήσω από τον πρωτογενή τομέα.
Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας είναι πυλώνας ανάπτυξης της πρωτογενούς παραγωγής στη χώρα μας.
Και υπάρχουν δυνατότητες ακόμα μεγαλύτερης συμμετοχής του, τόσο στο εθνικό προϊόν όσο και στις εξαγωγές .
Εργαλείο μας , για την υπηρέτηση αυτών των δυνατοτήτων είναι το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης (2014-2020).
Γι αυτό, και σε αντίθεση με ότι συνέβαινε στο παρελθόν, στην υλοποίησή του έχουμε επιλέξει τη συνεργασία με τις Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις της χώρας, εκχωρώντας τους το 37,4 % των πόρων του Προγράμματος .
Στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος, στο πλαίσιο του Προγράμματος έχουν εκχωρηθεί για έργα συνολικά 77 εκατ. ευρώ. Με την προσθήκη των 38 εκατ. του LEADER και της Αλιείας φτάνουν στα 115 εκατ. ευρώ.
Στο γενικό πλαίσιο του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020, έχουν ενταχθεί και υλοποιούνται έργα προϋπολογισμού 292 εκατ. ευρώ. Από αυτά έχουν ήδη πληρωθεί περίπου 143 εκατ. € .
Συνολικά λοιπόν στη περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, πέρα από τις άμεσες ενισχύσεις, ύψους 256 εκατ. που θα καταβάλλονται κάθε χρόνο, αυτή τη προγραμματική περίοδο θα κατευθυνθούν επιπλέον 407 εκατ. ευρώ .
Για το ποσό αυτό έχουν ήδη προκηρυχθεί πολλά μέτρα στη Περιφέρειά Δυτικής Ελλάδας. Παράλληλα έχουν δεσμευτεί και χρήματα από ανειλημμένες υποχρεώσεις για έργα που δεν ολοκληρώθηκαν από το προηγούμενο πρόγραμμα .
Νομίζω όμως ότι πρέπει να δούμε ακόμα πιο πέρα.
Το ζητούμενο είναι, ο πρωτογενής τομέας να συμβάλλει αποφασιστικά στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας μας.
Και αυτό σημαίνει: Ποιότητα προϊόντων. Εξελιγμένες μέθοδοι παραγωγής. Εξωστρέφεια. Και δημιουργία αλυσίδων αξίας, που θα κινούν προς τα εμπρός ολόκληρη την τοπική οικονομία.
Γι αυτόν ακριβώς τον λόγο, στηρίζεται κατά προτεραιότητα τόσο μέσω των ΕΣΠΑ, όσο και μέσω του Αναπτυξιακού Νόμου η εξωστρέφεια του πρωτογενούς τομέα.
Με μια ολοκληρωμένη στρατηγική για τις εξαγωγές στις υπάρχουσες και σε νέες διεθνείς αγορές και με πλήρη υποστήριξη της επιχειρηματικότητας προς την κατεύθυνση αυτή.
Η δυναμική αυτή επεκτείνεται και στον τομέα της μεταποίησης αγροτικών προϊόντων.
Θα αναφέρω χαρακτηριστικά ότι το 60% των αιτήσεων της Περιφέρειας που υποβλήθηκαν στον Αναπτυξιακό Νόμο αφορούν την αγροδιατροφή.
Συνολικά υποβλήθηκαν 25 προτάσεις με προϋπολογισμό ύψους 16 εκατ. €.
Είναι λοιπόν προφανές ότι με την κατάλληλη στήριξη και τον σωστό σχεδιασμό, οι δυνατότητες που μπορούν να απελευθερωθούν είναι πραγματικά μεγάλες.
Βιομηχανία
Η αναζωογόνηση της βιομηχανίας και η στήριξη της μεταποίησης είναι κλειδί για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας.
Για εμάς όμως, η βιωσιμότητα του δευτερογενούς τομέα στις νέες πιο απαιτητικές συνθήκες της παγκόσμιας οικονομίας, δεν μπορεί να σημαίνει χαμηλό εργασιακό κόστος.
Αλλά υψηλό βαθμό ενσωμάτωσης της έρευνας, της καινοτομίας και της υψηλής τεχνολογίας.
Με βάση αυτά τα δεδομένα, το σχέδιο μας για τη βιομηχανία στηρίζεται στο τρίπτυχο: Ολοκληρωμένες αλυσίδες αξίας. Εξωστρέφεια. Και περιβαλλοντική βιωσιμότητα.
Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται ο σχεδιασμός των βασικών χρηματοδοτικών εργαλείων, που είναι τα ΕΣΠΑ, ο Αναπτυξιακός Νόμος και το Ταμείο Υποδομών.
Ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος προσφέρει ουσιαστικές δυνατότητες για επενδύσεις στη βιομηχανία της Δυτικής Ελλάδας.
Για τον σκοπό αυτόν έχει αναβαθμιστεί ουσιαστικά η ποιότητα των αξιολογήσεων, καθώς και οι όροι παροχής ρευστότητας στους επενδυτές.
Οι συνολικές υποβολές στο Νέο Αναπτυξιακό Νόμο για τον τομέα της βιομηχανίας, ανέρχονται μέχρι σήμερα για την Δυτική Ελλάδα στις 5, με συνολικό ύψος 11 εκατομμύρια ευρώ.
Τα οριστικά αποτελέσματα θα ανακοινωθούν σύντομα, ενώ έχει ξεκινήσει ήδη νέος κύκλος υποβολών.
Παράλληλα, το νέο Ταμείο Υποδομών που έχει συσταθεί στο Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης και θα ξεκινήσει τη λειτουργία του τους επόμενους μήνες, θα χρηματοδοτήσει κρίσιμα έργα υποδομών στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, στον τομέα του περιβάλλοντος και στη βιομηχανία.
Στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, είναι χωροθετημένες 3 Βιομηχανικές και Επιχειρηματικές Περιοχές: η Βιομηχανική Περιοχή Πάτρας, το Βιοτεχνικό Πάρκο Γλαύκου Πάτρας και η Ναυτιλιακή Βιομηχανική Περιοχή Πλατυγιαλίου στον Αστακό της Αιτωλοακαρνανίας.
Η βελτίωση του θεσμικού πλαισίου και των χρηματοδοτήσεων επιδιώκει να διευκολύνει την εγκατάσταση νέων επιχειρήσεων σε αυτά.
Τουρισμός Πολισμός
Έρχομαι τώρα στον τουρισμό.
Η Δυτική Ελλάδα είναι μια Περιφέρεια όπου οι τουριστικές αφίξεις ακολουθούν μια ισχυρή ανοδική πορεία.
Το 2016, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας βραβεύθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως τουριστικός προορισμός ιδιαίτερης πολιτιστικής αξίας, που αναπτύσσεται σύμφωνα με τις αρχές της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης.
Η τάση αυτή πρέπει να στηριχθεί και να ενισχυθεί
Με την ανάδειξη των ιδιαίτερων περιβαλλοντικών και πολιτιστικών χαρακτηριστικών της Περιφέρειας, τόσο στην Αχαΐα και την Ηλεία, όσο και στην Αιτωλοακαρνανία.
Με την ανάδειξη και προστασία της τοπικής πολιτιστικής κληρονομιάς.
Με την ανάπτυξη του εναλλακτικού τουρισμού.
Για την στήριξη της τάσης αυτής, το Υπουργείο Πολιτισμού αναπτύσσει μια συστηματική δραστηριότητα ανάδειξης, προστασίας και συντήρησης των αρχαίων, ρωμαϊκών, βυζαντινών και μεσαιωνικών μνημείων της περιοχής, αξιοποιώντας επίσης ψηφιακές τεχνολογίες.
Για την στήριξη της επιχειρηματικότητας του τουρισμού, δημοσιεύθηκε την προηγούμενο μήνα η πρόσκληση των 120 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ για την ίδρυση νέων τουριστικών επιχειρήσεων.
Ενώ στον Αναπτυξιακό Νόμο, έχουν υποβληθεί από τουριστικές επιχειρήσεις της Δυτικής Ελλάδας 6 προτάσεις συνολικού προϋπολογισμού περίπου 21 εκατ. €.
Παράλληλα βρίσκονται σε εξέλιξη προγράμματα για την αναβάθμιση τουριστικών επιχειρήσεων, για την διευκόλυνση Ατόμων με Αναπηρία στην πρόσβασή τους στην θάλασσα, για δημόσια έργα που αναβαθμίζουν και αναδεικνύουν τους τόπους τουριστικού προορισμού.
Επιτρέψτε μου κάποιες ειδικές αναφορές.
Η πρώτη αφορά την στήριξη του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους. Ενός θεσμού που γνωρίζει εντυπωσιακή επιτυχία και διεθνή αναγνώριση.
Καλωσορίζουμε την απόφαση της Περιφέρειας να παραχωρήσει το σταφιδεργοστάσιο του Αυτόνομου Σταφιδικού Οργανισμού στον Πύργο, προκειμένου να μετατραπεί σε έδρα του Διεθνούς Φεστιβάλ.
Από την δική μας πλευρά, πέρα από την σταθερή επιχορήγηση που έχει διασφαλιστεί, ενισχύουμε τον θεσμό με επιπλέον 8 εκατ. ευρώ από εθνικούς πόρους.
Τα χρήματα θα δοθούν από το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης στο Υπουργείο Πολιτισμού για τη δημιουργία των απαραίτητων υποδομών και την προμήθεια του αναγκαίου εξοπλισμού στο κτίριο που παραχωρεί η Περιφέρεια.
Επιπλέον, το Υπουργείο Οικονομίας έχει εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την αποκατάσταση της ευρύτερης περιοχής της Λίμνης Καϊάφα.
Μίας περιοχής μοναδικού φυσικού κάλλους που υπέστη μεγάλες καταστροφές από τις πυρκαγιές του 2007 και έκτοτε είχε αφεθεί στην τύχη της.
Οι παρεμβάσεις έχουν ήδη ξεκινήσει. Σε πρώτη φάση διαθέτουμε 5 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ για τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων και των δικτύων υποδομών της Λίμνης, ώστε να διαμορφωθεί ένα πρότυπο οικοτουριστικό μοντέλο στην περιοχή, με αναβαθμισμένες υποδομές που θα στηρίξει την τοπική οικονομία.
Ο Επικούρειος Απόλλωνας, είναι ένα από τα πιο εμβληματικά κλασσικά μνημεία της Ηλείας, αλλά και ολόκληρης της χώρας, ενταγμένο στον Κατάλογο Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.
Από τα προγράμματα ΕΣΠΑ έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση εργασιών για την αποκατάσταση και την ανάδειξή του.
Πριν από λίγο καιρό είχα την χαρά να εγαικιανάσω την μόνιμη Έκθεση για τον Νίκο Μπελογιάννη, στην Αμαλιάδα. Μια συμβολική προσπάθεια να τιμήσουμε έναν άνθρωπο – σύμβολο, και να μιλήσουμε ξανά για την ιστορία, χωρίς διαιρέσεις και φανατισμούς.
Από αυτό το βήμα δεσμευόμαστε ότι θα στηρίξουμε τον Δήμο Αμαλιάδας και την Βουλή για τη μετατροπή της Μόνιμης Έκθεσης Μπελογιάννη σε Μουσείο.
Τέλος, μεγάλη επιτυχία για την Πάτρα είναι η οργάνωση, στην πόλη, των Παράκτιων Μεσογειακών Αγώνων στα τέλη Αυγούστου και αρχές Σεπτεμβρίου του 2019.
Οι αγώνες αυτοί θα επανατοποθετήσουν την Ελλάδα στον παγκόσμιο αθλητικό χάρτη και θα αποτελέσουν οικονομικό και αναπτυξιακό πόλο για την πόλη.
Στην κατεύθυνση αυτή θα συμβάλλει η δημιουργία, από σήμερα, ενός σχεδίου ορθολογικής αξιοποίησης των εγκαταστάσεων μετά το τέλος της διοργάνωσης.
Ενέργεια
Υδρογονάνθρακες
Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας παίζει σημαντικό ρόλο στο πεδίο ερευνών και αξιοποίησης υδρογονανθράκων.
Έχουν υπογραφεί ήδη δυο συμβάσεις παραχώρησης δικαιώματος έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων, στις χερσαίες περιοχές της ΒΔ Πελοποννήσου και της Αιτωλοακαρνανίας. Και άλλες δύο στις θαλάσσιες περιοχές στα Δυτικά του Πατραϊκού Κόλπου και του Δυτικού Κατάκολου.
Οι εξελίξεις αυτές αναμένεται να δώσουν μια νέα αναπτυξιακή ώθηση στην περιοχή, δεδομένου ότι προβλέπεται να αποδίδεται στις Περιφέρειες της χώρας όπου γίνονται έρευνες για υδρογονάνθρακες περιφερειακός φόρος 5% από τα έσοδα που θα προκύψουν στη φάση της παραγωγής.
Ανοίγουν, επιπλέον, δυνατότητες ενίσχυσης των τοπικών θέσεων απασχόλησης, λόγω των άμεσων ή έμμεσων θέσεων εργασίας που θα προκύψουν από τη δραστηριότητα.
Αδιαπραγμάτευτη πολιτική μας είναι να ισχύουν τα αυστηρότερα πρότυπα της διεθνούς πρακτικής ως προς την υγεία και προστασία του ανθρώπινου δυναμικού, τη δημόσια ασφάλεια και τη διαφύλαξη του περιβάλλοντος, σε διαρκή διάλογο με την τοπική κοινωνία.
LNG
Η Δημόσια Εταιρία Διανομής Αερίου Λοιπής Ελλάδος (ΔΕΔΑ) θα καταθέσει άμεσα σχέδιο για την ανάπτυξη των δικτύων διανομής σε μια σειρά από πόλεις, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται τρεις πόλεις της Δυτικής Ελλάδας:
Η Πάτρα, το Αγρίνιο και ο Πύργος.
Μέσα στην πενταετία 2019-2023 προβλέπεται η κατασκευή 468 χιλιομέτρων δικτύου φυσικού αερίου που θα καλύπτουν τον αστικό ιστό των τριών αυτών πόλεων.
Σχεδιάζεται να κατασκευαστούν 4.700 συνδέσεις έως το 2023 και 13.500 έως το 2029, που θα καλύπτουν όλες τις κατηγορίες καταναλωτών, αλλά στην συντριπτική τους πλειοψηφία θα εξυπηρετούν κατοικίες.
Προβλέπεται επίσης να συνδεθούν τα δίκτυα φυσικού αερίου με αρκετά δημόσια και δημοτικά κτήρια, όπως σχολεία, νοσοκομεία, το πανεπιστήμιο, δημοτικά γυμναστήρια, κολυμβητήρια.
Η χρηματοδότηση του σχεδίου αυτού στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, υπολογίζεται σε 51,8 εκατ. και θα καλυφθεί από ευρωπαϊκούς πόρους του ΕΣΠΑ (2014-2020), από πιστώσεις της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και από ίδια κεφάλαια της ΔΕΔΑ.
Ως έτος έναρξης των κατασκευών στην περιοχή έχει προσδιοριστεί το 2020.
Λόγω μεγάλης απόστασης από τα υφιστάμενα δίκτυα μεταφοράς φυσικού αερίου, η τροφοδοσία των τριών πόλεων της Περιφέρειας είναι εφικτή κυρίως με τη μεταφορά δια θαλάσσης σε υγρή μορφή (LNG).
Συνολικότερα, η παροχή φυσικού αερίου θα επιτρέψει τη σοβαρή μείωση του κόστους της ενέργειας για τα νοικοκυριά και τους επαγγελματίες, την ενίσχυση της αναπτυξιακής προοπτικής και την περιβαλλοντική αναβάθμιση των τριών πόλεων, καθώς και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων της ευρύτερης περιοχής του λιμανιού της Πάτρας και ολόκληρης της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.
Κλειδί για την επιτυχία είναι η στενή συνεργασία και υποστήριξη της τοπικής κοινωνίας και των φορέων της περιοχής (Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, Δήμος Πάτρας, κ.λ.π.), για την οποία είμαστε σίγουροι, στα πρότυπα της αντίστοιχης επιτυχημένης συνεργασίας στις υπόλοιπες Περιφέρειες.
Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας
Στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος εμφανίζει υψηλό δυναμικό, ειδικά στα φωτοβολταϊκά και αιολικά πάρκα.
Πρόσφατα ψηφίστηκε στην Βουλή το νομοσχέδιο - τομή για τις Ενεργειακές Κοινότητες, που ενθαρρύνει ακόμα περισσότερο την ανάπτυξη αυτή.
Για πρώτη φορά δίνεται η δυνατότητα σε πολίτες, ΟΤΑ και μικρές και μεσαίες τοπικές επιχειρήσεις να εμπλακούν στον ενεργειακό σχεδιασμό, μέσω της δυναμικής συμμετοχής τους σε ενεργειακά εγχειρήματα.
Ο θεσμός των Ενεργειακών Κοινοτήτων, έχει ως κεντρικό άξονα τη δημιουργία συνεργιών και συνεργασιών μεταξύ διαφόρων φορέων και συνεπώς τη δημιουργία ευρύτερων κοινωνικών συναινέσεων.
Τέλος ξεχωριστή θέση στο νέο ενεργειακό μείγμα που σχεδιάζουμε έχουν οι πρακτικές εξοικονόμησης ενέργειας.
Το νέο πρόγραμμα «Εξοικονομώ κατ’ Οίκον», το οποίο θα ξεκινήσει πολύ σύντομα, θα περιλαμβάνει σημαντικές καινοτομίες, με ιδιαίτερη μέριμνα στα μεσαία και χαμηλότερα εισοδήματα, για τη μείωση του ενεργειακού κόστους των νοικοκυριών.
Ενώ παράλληλα, τα 13 σχολικά κτήρια Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Πάτρας, θα ενταχθούν στο ειδικό πρόγραμμα για την λειτουργική αναβάθμιση των δημόσιων κτιρίων, σημαντικός τομέας της οποίας είναι η ενεργειακή τους απόδοση.
ΟΙ πόροι για το πρόγραμμα αυτό έχουν εξασφαλιστεί από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και η υλοποίησή του αναμένεται να έχει θετικά αποτελέσματα για την τόνωση του κατασκευαστικού κλάδου και της οικοδομής, αλλά και γενικότερα της τοπικής οικονομίας, με την δημιουργία πολλών νέων θέσεων εργασίας.
Υποδομές
Με την ολοκλήρωση των αυτοκινητόδρομων Κορίνθου – Πατρών και Αντιρρίου – Ιωαννίνων, υλοποιήσαμε σε δυόμισι χρόνια ότι δεν είχε γίνει σε μια δεκαετία.
Είναι, όμως, καθήκον μας να θεραπεύσουμε τον ελλιπή σχεδιασμό των έργων τόσο σε λειτουργικό όσο και σε τεχνικό επίπεδο.
Οι πολίτες της Ηλείας, έχουν δίκιο να αισθάνονται σχετικά αδικημένοι, μιας και ο αυτοκινητόδρομος (Πάτρα-Πύργος) αφαιρέθηκε από την Κυβέρνηση Σαμαρά από τη Σύμβαση Παραχώρησης.
Το έργο ξεκινά άμεσα στο σύνολό του, με την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Θα γίνει με 200 Εκατομμύρια € λιγότερα από τον προϋπολογισμό των έργων.
Σιδηρόδορομος
Στο θέμα της διέλευσης του σιδηρόδρομου από τον Κεντρικό Αστικό ιστό της Πάτρας:
Γνωρίζετε πως το προηγούμενο διάστημα έγινε εξαντλητική διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς.
Δημιουργήσαμε νέα δεδομένα που επηρεάζουν και τη σιδηροδρομική διέλευση μετά την παραχώρηση του Κεντρικού Παραλιακού μετώπου στην Αυτοδιοίκηση.
Διαδικασία που πολλοί υποσχέθηκαν αλλά μόνο εμείς υλοποιήσαμε.
Μέσα από την διαβούλευση αυτή καταλήξαμε στη βέλτιστη και για την πόλη και για τους πολίτες και για την τεχνική υλοποίησή της, λύση, την οποία και ανακοινώνουμε σήμερα.
Εντός του 2018 προκηρύσσεται διαγωνισμός Μελέτη Κατασκευή που περιλαμβάνει:
• Απο την οδό Κανελλοπούλου Βυθισμένη διέλευση του τρένου με τη μέθοδο cut and cover έως και τον Σταθμό του Αγίου Διονυσίου.
• Οριστικές μελέτες για την υπόγεια διέλευση του τρένου από τον Άγιο Διονύσιο έως τον Άγιο Ανδρέα και σύνδεση με το νέο Λιμάνι στο ύψος της Πειραϊκής Πατραϊκής αλλά και με τη γραμμή προς Πύργο.
• Στη μελέτες θα συμπεριλαμβάνονται και μελέτες για σύνδεση της γραμμής με Τράμ train στις Δυτικές Συνοικίες της Πάτρας.
Το έργο αναφέρεται σε διπλή ηλεκτροδοτούμενη και σηματοδοτούμενη Σιδηροδρομική γραμμή και προϋπολογίζεται στα 130 εκ. ευρώ.
Η χρηματοδότηση του έργου αυτού εντάσσεται στο ΕΣΠΑ.
Δίνουμε λύση με σεβασμό στην πόλη και στο ελεύθερο παραλιακό μέτωπο.
Λύση που μπορεί έως το 2023 να συνδέσει το σιδηρόδρομο με το Λιμάνι της Πάτρας γιατί αυτός είναι βασικός κινητήριος μοχλός της ανάπτυξης.
Και επιπλέον είναι και η αναγκαία προϋπόθεση για τη συνέχιση της ανακαίνισης της Γραμμής προς τον Πύργο.
Και βέβαια όλα τα νέα έργα θα εξυπηρετούν παράλληλα και τον προαστιακό προκειμένου να γίνονται περισσότερα και πιο σύντομα δρομολόγια.
Στο ίδιο έργο θα ενταχθεί η κατασκευή του εμπορικού τμήματος του λιμένα της Πάτρας και η σύνδεση του με το εμπορευματικό κέντρο.
Γνωρίζετε επίσης πως το 2016 ολοκληρώθηκαν οι οριστικές μελέτες για την κανονικοποίηση και ηλεκτροκίνηση της Γραμμής Πάτρα Πύργος Ολυμπία Κατάκολο.
Μελέτες που είχε διακοπεί η χρηματοδότησή τους το 2014 αλλά τις υλοποιήσαμε. Ήδη προχωράμε στην εκπόνηση της χρηματοοικονομικής ανάλυσης για την ανάπτυξη της Γραμμής προκειμένου να ευοδωθεί η προσπάθεια εξεύρεσης επενδυτών μέσω του Σχεδίου Junker στο οποίο έχει ενταχθεί .
Το λιμάνι της Πάτρας αποτελεί για εμάς βασική υποδομή της χώρας.
Σε αυτό το πλαίσιο τόσο η σιδηροδρομική σύνδεση, ο εφοδιασμός και οι υποδομές φυσικού αερίου και η σιδηροδρομική σύνδεση του, αποτελεί προτεραιότητα.
Να θυμίσω ότι το 2010 η τότε κυβέρνηση το αφαίρεσε από το έργο που μόλις χθες ολοκληρώσαμε, κατά την προσφιλή τακτική να κόβουν το φυσικό αντικείμενο των έργων, και δύο μήνες πριν τις εκλογές του 2015 δεν ενέταξαν καν το εμπορικό τμήμα στο Στρατηγικό πλαίσιο.
Το εμπορικό τμήμα του λιμανιού εντάσσεται τις επόμενες ημέρες στο Στρατηγικό Πλαίσιο Επενδύσεων Μεταφορών από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και το έργο θα ενταχθεί προς υλοποίηση σε ενιαίο έργο με την σιδηροδρομική υποδομή εντός του αστικού ιστού.
Επιτέλους τον Ιούνιο ολοκληρώνονται οι εργασίες κατασκευής του φράγματος ΠΕΙΡΟΥ – ΠΑΡΑΠΕΙΡΟΥ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ και οι εργασίες υδροδότησης οικισμών.
Αν οι φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης ή καλύτερα αν κάποιοι φορείς δεν θέλουν να αναλάβουν την διαχείριση, την λειτουργία και την συντήρηση του έργου, θα υπάρξει άμεσα η νομοθετική τροποποίηση για να αναλάβει τη λειτουργία του το Υπουργείο Υποδομών μαζί με τους φορείς που θέλουν να συμμετέχουν.
Έχουμε δεσμευτεί ότι το παραλιακό μέτωπο της Πάτρας θα αποδοθεί στον λαό της πόλης και στον Δήμο.
Έχει ήδη ολοκληρωθεί το πρώτο σημαντικό στάδιο: αποχαρακτηρίστηκε το τμήμα της χερσαίας ζώνης του λιμανιού, εκδόθηκε από τον υπουργό Ναυτιλίας η υπουργική απόφαση για τον αποχαρακτηρισμό και υπογράφτηκε από το Υπουργείο Οικονομικών η σύμβαση του Δημοσίου με τον Οργανισμό Λιμένα Πατρών, που απελευθερώνει αυτό το τμήμα.
Βρισκόμαστε τώρα στην τελική φάση.
Το υπουργείο Οικονομικών έχει ετοιμάσει σε συνεργασία με το Δήμο νομοθετική διάταξη για την ολοκλήρωση της οριστικής παραχώρησης.
Σε σύντομο χρονικό διάστημα, λοιπόν, θα αποδοθεί οριστικά το παραλιακό μέτωπο της Πάτρας στον πατραϊκό λαό, ικανοποιώντας αυτό το σημαντικό και δίκαιο αίτημα.
Τοπικές υποδομές
Τέλος, σε ότι αφορά τις τοπικές υποδομές, το σύνολο των χρηματοδοτικών εργαλείων που παρουσιάστηκαν σε αυτό το συνέδριο, στοχεύει στην στήριξη των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, για έργα τοπικής και περιφερειακής σημασίας.
Έργα σε βασικούς τομείς, όπως το περιβάλλον, οι υποδομές ύδρευσης και αποχέτευσης, η οδική ασφάλεια και οι μεταφορές, τα προγράμματα κοινωφελούς εργασίας, η διαχείριση υγρών και στερεών αποβλήτων, ο εκσυγχρονισμός των κτιριακών υποδομών.
Από το Περιφερειακό Πρόγραμμα στο πλαίσιο αυτό έχουν εγκριθεί δυο στρατηγικές βιώσιμης αστικής ανάπτυξης στις οποίες θέλω να αναφερθώ ειδικότερα:
Η μία αφορά τον Δήμο Πατρέων και έχει προϋπολογισμό 43,88 εκατ.
Στοχεύει στην καταπολέμηση της ανεργίας και της φτώχιας, τον εκσυγχρονισμό των υποδομών, την αποκατάσταση της ιστορικής φυσιογνωμίας της πόλης και την αξιοποίηση του τεχνικού και επιστημονικού της δυναμικού.
Η άλλη αφορά τον Δήμο Αγρινίου, με προϋπολογισμό 20,98 εκατ.
Και με στόχο την ανάδειξη του Αγρινίου ως «πράσινης», «έξυπνης» και «βιώσιμης» πόλη.
Ακόμα ανταποκρινόμενοι στις ανάγκες στέγασης των υπηρεσιών της Περιφέρειας, προχωρούμε στη χρηματοδότηση της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας για την ανέγερση νέου διοικητηρίου σε ιδιόκτητο οικόπεδο στην Πάτρα, Π/Υ 20εκ €.
Ενώ, σε συνεργασία με τον Δήμο Πατραίων και την Περιφέρεια, προχωρά η χρηματοδότηση για την ανακαίνιση και επανάχρηση του ιστορικού κτιρίου Λαδόπουλου στην Πάτρα.
Παιδεία
Στον τομέα της Παιδείας, η κυβέρνηση έχει αναλάβει το εγχείρημα της ακαδημαϊκής αναδιάταξης και της αναβάθμισης της Ανώτατης Εκπαίδευσής στην χώρα μας.
Το σχέδιο άρχισε να υλοποιείται με τις συνέργειες και συγχωνεύσεις του ΤΕΙ Ιονίων Νήσων με το Ιόνιο Πανεπιστήμιο, συνεχίστηκε με το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και το ΤΕΙ Ηπείρου.
Ενώ εντός των ημερών ψηφίζεται στη Βουλή η εμβληματική ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής.
Στην περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, βρίσκεται ένα από τα πιο σημαντικά πανεπιστήμια της χώρας.
Το Πανεπιστήμιο Πατρών.
Ένα ίδρυμα με παράδοση, κύρος, εμπειρία και δυναμική.
Εδώ βρίσκεται και ένα από τα καλύτερα ΤΕΙ που διαθέτουμε.
Ταυτόχρονα όμως, στα αστικά κέντρα της περιφέρειας, αλλά και στην παραγωγική ύπαιθρο και των τριών νομών, είχε δημιουργηθεί ένα ανορθολογικό εκπαιδευτικό κουβάρι.
Αποτέλεσμα των πελατειακών σχέσεων και της ανευθυνότητας του παρελθόντος.
Με καταργήσεις Τμημάτων και αδικίες τις οποίες ακόμη πληρώνουν οι διάφοροι Νομοί.
Είναι λοιπόν ανάγκη να προχωρήσουμε σε θαρραλέες κινήσεις, που θα εξυπηρετούν την αναβάθμιση της Ανώτατης Εκπαίδευσης, πάνω σε στέρεες και κυρίως, ακαδημαϊκές βάσεις.
Και σε σύνδεση με την τοπική κοινωνία και τις παραγωγικές δυνατότητες του τόπου.
Στο πλαίσιο αυτό, ιδρύονται νέες Πανεπιστημιακές Σχολές που ανταποκρίνονται στις περιφερειακές αναπτυξιακές κοινωνικές και οικονομικές ανάγκες.
Στην Αιτωλοακαρνανία, λοιπόν, ιδρύεται Σχολή Γεωπονικών και Θαλάσσιων Επιστημών.
Ενώ στην Ηλεία ιδρύεται Σχολή Πολιτισμικών Σπουδών και Διαχείρισης.
Αξιοποιείται έτσι το συγκριτικό πλεονέκτημα του κάθε τόπου.
Ο ατέλειωτος φυσικός πλούτος της Λιμνοθάλασσας, και το παραγωγικό δυναμικό του πρωτογενούς τομέα της Αιτωλοακαρνανίας.
Και το πολύτιμο πολιτιστικό κεφάλαιο που έχει τις ρίζες του στην περιοχή της Αρχαίας Ολυμπίας και της ευρύτερης περιοχής.
Κοινή ομάδα εργασίας του Πανεπιστημίου και του ΤΕΙ επεξεργάζεται την ορθολογική κατανομή Τμημάτων και διαμορφώνει προτάσεις για ίδρυση νέων Τμημάτων που θα ανήκουν στο Πανεπιστήμιο Πατρών, με έδρες στο Αγρίνιο, στο Μεσολόγγι, στον Πύργο και στην Αμαλιάδα.
Όλα αυτά όμως για πρώτη φορά δίκαια.
Μέσα από διαβούλευση και συναινέσεις, ανάμεσα στα Ανώτατα ιδρύματα της περιοχής και τους φορείς.
Χωρίς την εμφύτευση τεχνητών τοπικών ανταγωνισμών.
Και βεβαίως με διακριτά αντικείμενα και πλήρως κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα..
Κάτι ακόμα για το Πανεπιστήμιο της Πάτρας: Πρόθεση της κυβέρνησης είναι σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο να διερευνήσει τις δυνατότητες που υπάρχουν σήμερα και να προχωρήσει την δημιουργία μιας νέας Νομικής Σχολής στην Πάτρα.
Έχουν ωριμάσει πλέον οι συνθήκες για κάτι τέτοιο. Και πιστεύω ότι σε συνεργασία με τις πρυτανικές αρχές και την Περιφέρεια μπορούμε να σχεδιάσουμε όλα τα πρακτικά επόμενα βήματα"
Υγεία
Ο τομέα της Υγείας είναι καθοριστικός για την κυβερνητική πολιτική.
Η στήριξη της Δημοσίας Υγείας ήταν ένας από τους τομείς στους οποίους επικεντρώσαμε ακόμα και στις πιο δύσκολες από δημοσιονομική άποψη περιόδους.
Με αποτελέσματα, θα έλεγα, ιδιαίτερα ικανοποιητικά, παρά τον ανελέητο πόλεμο που δεχόμαστε από συγκεκριμένα συμφέροντα.
Γιατί μια τέτοια πολιτική είναι αναγκαία για την στήριξη των πιο ευάλωτων και των πιο αδύναμων κοινωνικών ομάδων.
Αλλά και γιατί η επάρκεια και η αξιοπιστία των κοινωνικών υποδομών και υπηρεσιών, είναι καθοριστικής σημασίας για να μπορέσει να αναπτυχθεί ένας τόπος.
Έτσι, στον τομέα της Υγείας συνεχίζεται και στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας η προσπάθεια για την αναβάθμιση των υπηρεσιών:
Στο Αγρίνιο στελεχώθηκε η καρδιολογική κλινική. Ξεκίνησε να λειτουργεί όλες τις ημέρες του χρόνου η Μονάδα Αυξημένης Φροντίδας.
Στελεχώθηκε η μονάδα τεχνητού νεφρού. Και εξασφαλίστηκε η 24ωρη εφημερία,
Το παλιό Νοσοκομείο Αγρινίου εντάχθηκε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για την εγκατάσταση των υπηρεσιών ΕΚΑΒ, ΕΟΠΥΥ, ενός Ξενώνα Ψυχικής Υγείας και μιας σχολής Αδελφών Νοσοκόμων,
Στο Άκτιο δημιουργήθηκε βάση αεροδιακομιδών με δωρεά του Ιδρύματος Νιάρχος.
Στο Μεσολόγγι εξασφαλίστηκε η 24ωρη λειτουργία της Καρδιολογικής Κλινικής, και στεγάζεται το Κέντρο Υγείας σε νέο σύγχρονο κτίριο.
Στην Πάτρα συστήθηκε και λειτουργεί το Κέντρο Υγείας του Νοτίου Τομέα.
Μεταφέρθηκαν λειτουργίες του Νοσοκομείων 409 και του Νοσοκομείου Νοσημάτων Θώρακος στο νέο κτίριο του Γενικού Νοσοκομείου Πατρών, και προχωράει η εγκατάσταση τομογράφου με υβριδικό σύστημα απεικόνισης.