Πεζόδρομοι 6,5 χιλιομέτρων στο ιστορικό κέντρο της Πάτρας - Η πόλη το είχε αποφασίσει πριν από 25 χρόνια !
Με αφορμή την πεζοδρόμηση της Μαιζώνος, ή την επικείμενη αντιδρόμηση της Κανακάρη με την Κορίνθου, γίνεται πολλή συζήτηση – κυρίως από πολιτικούς τυχοδιώκτες – ότι΄΄ η πόλη καταστρέφεται΄΄ και ακόμη πως ΄΄δυσκολεύεται η καθημερινότητα των κατοίκων΄΄.
Πιθανόν, ακούγοντας αυτούς, πολύς κόσμος να υιοθετεί τις απόψεις τους, ακριβώς γιατί έχει άγνοια κάποιων δεδομένων.
Οι ίδιοι που αντιδρούν και παρασύρουν πολίτες σε παραπληροφόρηση, όταν σχεδιάζονταν αυτές οι αλλαγές, είχαν ψηφίσει τα πάντα και, μέχρι τώρα, το ίδιο κάνουν και οι παρατάξεις τους.
Για το τι πόλη θέλουμε είχε αποτυπωθεί σε μελέτες, τις οποίες ανέλαβαν φημισμένα μελετητικά γραφεία (π.χ. Δοξιάδη) και όλες αυτές πληρώθηκαν αδρά από τους δημότες.
Κι επειδή μιλάμε για το ιστορικό κέντρο, καθώς και για την Άνω Πόλη με τα πολλά μνημεία, οι μελέτες των έργων πέρασαν από …κόσκινο μέχρι να εγκριθούν.
Τα ανώτερα όργανα του κράτους, όπως το ΚΑΣ , το Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων, το Αρχιτεκτονικό Συμβούλιο έκαναν τρία χρόνια να τις εγκρίνουν, ενώ στην Πάτρα για αυτοψία ήρθαν πάνω από τρεις φορές.
Αυτά για όσους ψευδώς αναφέρουν περί ΄΄σχεδιασμού στο πόδι΄΄, ΄΄πρόχειρου προγραμματισμού΄΄, ΄΄έργα χωρίς μελέτες΄΄ κ.ο.κ.
Άλλωστε, μέρος του σχεδιασμού εφάρμοσαν και προηγούμενες δημοτικές αρχές. Άλλη πεζοδρόμησε την Κανάρη, την Παντανάσσης, τη Γεροκωστοπούλου, την Ηφαίστου, άλλη την Αγ. Νικολάου, τη Ρήγα Φεραίου (σ.σ. αν και αυτή δεν υπήρχε στο σχεδιασμό, επειδή είχε χαρακτηριστεί λεωφορειόδρομος, αλλά ο δήμαρχος Α. Φούρας προχώρησε σε πεζοδρόμησή της).
Μικρό το έργο που άφησαν βέβαια σε σχέση με το σύνολο έργων που προβλεπόταν στο σχεδιασμό. Τα περισσότερα γίνονται τώρα επί Πελετίδη, ο οποίος εκμεταλλεύτηκε προγράμματα ΕΣΠΑ για αναπλάσεις πόλεων άνω των 100.000 κατοίκων και τα πήρε όλα !
Παρουσίασε καινούριες μελέτες που έκαναν οι υπηρεσίες του δήμου και κτύπησε ΄΄φλέβα χρυσού΄΄.
Η Πάτρα μεταμορφώνεται σε άλλη πόλη, γίνεται ανθρώπινη και ελκυστική.
ΠΕΖΟΙ ΚΑΙ ΠΟΔΗΛΑΤΑ
Η πεζοδρόμηση της Μαιζώνος, δεν είναι το τελευταίο έργο που εντάσσεται στην ανάπλαση της Κάτω Πόλης.
Ο σχεδιασμός προβλέπει πεζόδρομους συνολικού μήκους 6,5 χιλιομέτρων για το ιστορικό κέντρο.
Γίνεται αντιληπτό ότι σταδιακά το κέντρο θα κλείσει για παντός είδους οχήματα.
Ουσιαστικά αντιγράφουμε αυτό που έχουν κάνει όλες οι ευρωπαικές πόλεις πριν από πολλά χρόνια.
Θα μείνουν οι βασικές αρτηρίες κυκλοφορίας και το μεγαλύτερο μέρος του κέντρου θα είναι μόνο για πεζούς και ποδήλατα (σ.σ. ο σχεδιασμός προβλέπει και πυκνό δίκτυο ποδηλατοδρόμων , οι οποίοι θα διαχωρίζονται με απλή γραμμή) κυρίως κάθετων δρόμων προς τη θάλασσα όπου θα συναντούν τον παραλιακό).
Πριν ένα χρόνο, από τις στήλες του ΄΄Molonoti΄΄ είχαμε επισημάνει ότι οι Πατρινοί οδηγοί πρέπει ν΄αλλάξουν συνήθειες. Το λέγαμε γιατί ξέραμε τι ερχόταν…
Δε γίνεται να θέλουμε να διπλο-τριπλοπαρκάρουμε στην Κορίνθου ή την Κανακάρη για τα ψώνια μας ή για καφέ, μπλοκάροντας την πόλη.
Ωστόσο, το τελευταίο διάστημα , εντέχνως κάποιοι δήθεν ειδήμονες, έχουν αναγάγει ως κυρίαρχο ζήτημα αν τα έργα στη Μαιζώνος θα τελειώσουν το Νοέμβριο ή θα πάνε πίσω ένα με δύο μήνες.
Έργο που θα μείνει για τις επόμενες δεκαετίες, το θέλουν να ολοκληρώνεται πριν την ώρα του και όπως να΄ναι.
Έχει σημασία να καταλάβουν οι Πατρινοί που οφείλεται η μικρή καθυστέρηση σε σχέση με το αρχικό χρονοδιάγραμμα : όταν έσκαψαν το δρόμο διαπιστώθηκε πως το δίκτυο αποχέτευσης ήταν σε πολύ κακή κατάσταση.
Πήρε την απόφαση ο δήμος να περάσει νέο αγωγό, διαχωρίζοντας μάλιστα τα όμβρυα με τα λύματα και τα επιπλέον έξοδα να επιβαρύνουν τη ΔΕΥΑΠ ώστε το έργο να γίνει σωστά.
Αυτό επέφερε γκρίνια από διάφορους επιτήδειους, οι οποίοι παραδόξως είναι υπόλογοι για αντίστοιχα έργα πεζοδρομήσεων.
Θυμίζουμε ότι, όταν σκάφτηκε για ανακατασκευή η πλατεία Γεωργίου ή και η Ρήγα Φεραίου δεν τους… ΄΄έκοψε΄΄ να περάσουν ξεχωριστό αγωγό για λύματα και για όμβρυα γι αυτό και πιάνεις τη μύτη σου, αν καθίσεις εκεί για καφέ και δεν έχουν προλάβει καταστηματάρχες να καλύψουν με ταπέτα τους υπονόμους.
Αυτοί είναι που λοιδορούν τώρα τη δημοτική αρχή για τη Μαιζώνος, επειδή πεζοδρομείται σωστά η εμπορικότερη οδός της πόλης.
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ
Αναμφίβολα οι νέες ρυθμίσεις θα δυσκολέψουν κατά πολύ την κυκλοφορία των οχημάτων μες στο κέντρο.
Αυτή είναι άλλωστε και η φιλοσοφία των νέων μέτρων : να αποτραπεί η άσκοπη μετακίνηση με οχήματα κυρίως σε ώρες αιχμής όταν η αγορά είναι ανοικτή.
Διαφορετικά θα πρέπει να θυσιάσουμε το ιστορικό κέντρο και να το παραχωρήσουμε στα αυτοκίνητα, όπως συμβαίνει τώρα.
Ωστόσο, η πόλη έχει κάνει προ πολλού την επιλογή της : έχει αποφασίσει οι δημότες και οι επισκέπτες να περπατούν αμέριμνοι την πόλη δίχως να κινδυνεύουν να βρεθούν στις ρόδες κάποιου οχήματος.
Φυσικά, ως πόλη έχουμε ένα τρομερό μειονέκτημα : δεν έχουμε επαρκή συγκοινωνιακά μέσα.
Δεν μας ικανοποιεί καθόλου η αστική συγκοινωνία με τα λίγα , αργοπορημένα και ακατάλληλα λεωφορεία, ενώ ελάχιστες είναι και οι υπόλοιπες επιλογές.
Επομένως τίθεται το ερώτημα : μήπως θα έπρεπε πρώτα να αποκτήσουμε σοβαρά συγκοινωνιακά μέσα κι έπειτα να εφαρμόσουμε τις νέες ρυθμίσεις ;
Αυτό το ερώτημα βασανίζει τις αρχές της πόλης εδώ και πολλά χρόνια γι αυτό και δεν κουνιόταν φύλλο !
Η απάντηση είναι πως η πίεση που θα ασκήσουν ο δήμος προς την κυβέρνηση και οι δημότες προς αυτόν, θα οδηγήσει σε λύση.
Η Πάτρα δικαιούται να αποκτήσει σύγχρονα συγκοινωνιακά μέσα για την εξυπηρέτηση της τρίτης πόλης της χώρας. Δικαιούται τραμ (σ.σ. έχει ο δήμος έτοιμες μελέτες και βάζει το αίτημα αυτό πιεστικά πια στην κυβέρνηση).
Δικαιούται σωστό και γρήγορο προαστιακό, ενώ ζητάει να ενισχυθεί το Αστικό ΚΤΕΛ ακόμα και με ηλεκτρικά αυτοκίνητα που η κυβέρνηση έφερε και μοίρασε μόνο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Εντάξει, δε γίναμε και Αθήνα στο κυκλοφοριακό, δεν σηκώνονται κάθε πρωί ελικόπτερα για να πληροφορήσουν τους οδηγούς ποιους δρόμους να αποφεύγουν. Όμως, στην εποχή μας τα τεχνολογικά μέσα υπάρχουν για να κάνουν ευκολότερη την καθημερινότητά μας.
Άλλωστε, πως θα αποτρέψεις τον άλλον να κατέβει στο κέντρο με το αυτοκίνητό του ; Μόνο στην περίπτωση που του προσφέρεις εναλλακτικές λύσεις. Και αυτό θα γίνει.
ΣΤΑΘΗΣ ΚΕΡΑΜΙΔΑΣ