Δυο συν ένας διαγωνισμοί για να έρθει το τρένο στην Πάτρα

Ξεκινά σύντομα ο πρώτος διαγωνισμός αφορά στο τμήμα Αίγιο-Ρίο. To έργο περιλαμβάνει την κατασκευή της επιδομής (σιδηροτροχιές) της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής, μήκους 32 χλμ. στο τμήμα Ροδοδάφνης – Πάτρας (περιοχή Μποζαϊτικα) της γραμμής Αθήνας – Πάτρας με Σηματοδότηση – Τηλεδιοίκηση και Ηλεκτροκίνηση, την κατασκευή σιδηροδρομικών Στάσεων, καθώς και φυτοτεχνικών εργασιών στο εν λόγω τμήμα.

Ο δεύτερος διαγωνισμός αφορά στην κατασκευή της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ρίο-Νέος Λιμένας Πάτρας, συνολικού κόστους 429 εκατ. ευρώ. Το έργο περιλαμβάνει νέα γραμμή 10,9 χιλιομέτρων εκ των οποίων τα τελευταία 1,5 χλμ θα είναι μονή.

Το έργο προβλέπει υπόγεια διέλευση των γραμμών από τον αστικό ιστό της πόλης της Πάτρας με την μέθοδο cut and cover συνολικού μήκους 5,16 χιλιομέτρων.

Στο τμήμα αυτό προβλέπεται η λειτουργία 8 σιδηροδρομικών στάσεων που λειτουργούν σήμερα (6 εκ των οποίων μετατρέπονται σε υπόγειες), με αντίστοιχη αναβάθμιση και εξασφάλιση της λειτουργίας του Προαστιακού Πατρών. Οι στάσεις θα έχουν ως εξής: Καστελλόκαμπος (επιφανειακή), Μποζαΐτικα (επιφανειακή), Κανελλοπούλου (υπόγεια), Αγυιά (υπόγεια), Παναχαϊκή (υπόγεια), Αγ. Διονύσιος (υπόγεια), Τριών Συμμάχων (Παλιό Λιμάνι – υπόγεια), Αγ. Ανδρέας (υπόγεια, με μετεπιβίβαση από/προς την υφιστάμενη μετρική ΣΓ προς Πύργο), Κατασκευή νέας Τερματικής Στάσης Νέου Λιμένα Πατρών (επιφανειακή).

Ο διαγωνισμός εκτιμάται από την ΕΡΓΟΣΕ ότι θα ξεκινήσει εντός του 2021 και θα πραγματοποιηθεί με το μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου. Η ολοκλήρωση του έργου θα μας οδηγήσει στα τέλη της τρέχουσας δεκαετίας καθώς το υπόγειο τμήμα του έργου χαρακτηρίζεται ως ιδιαίτερη τεχνική κατασκευαστική πρόκληση λόγω του υπεδάφους της περιοχής που γειτνιάζει με τη θάλασσα.

Πέρυσι με την επαναλειτουργία του τμήματος Κιάτο-Αίγιο, ύστερα από 9 χρόνια διακοπής της γραμμής για την εκτέλεση των έργων αναβάθμισης. Πλέον η νέα γραμμή είναι διπλή ενώ κατασκευάστηκαν και νέοι σταθμοί με τερματικό αυτόν του Αιγίου φέρνοντας το τρένο μόλις 35 χιλιόμετρα μακριά από την Πάτρα.

Ωστόσο, χρειάζεται τεπαναδημοπράτηση του έργου ηλεκτροκίνησης της γραμμής Κιάτο-Αίγιο μιας και ο τρέχων διαγωνισμός οδεύει προς ακύρωση. Το έργο κόστους 82 εκατ. ευρώ θα επαναπροκηρυχθεί μέσα στους επόμενους μήνες και αν δεν έχουμε περαιτέρω καθυστερήσεις θα ολοκληρωθεί μέχρι το 2025.

Στη γραμμή Κιάτο-Πάτρα τα τρένα θα δύναται να αναπτύξουν ταχύτητες που θα φτάνουν κατά τόπους μέχρι και τα 200χλμ/ώρα και η απόσταση Αθήνα-Πάτρα με ένα εξπρές δρομολόγιο θα μπορεί να καλύπτεται σε λιγότερο από δύο ώρες.