Οι θέσεις του Επιμελητηρίου Αχαΐας για τον Αναπτυξιακό Νόμο

Το Επιμελητήριο Αχαϊας απέστειλε σήμερα την ακόλουθη επιστολή προς την Γενική Γραμματεία Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων.

"Κύριοι,
Στα πλαίσια της σχετικής πρόσκλησης αποστολής προτάσεων για τον επικείμενο νέο Αναπτυξιακό Νόμο, σας αποστέλλουμε τις προτάσεις του Επιμελητηρίου Αχαΐας.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟΥ ΑΧΑΪΑΣ

Δεδομένου ότι τα περισσότερα σημεία του Αναπτυξιακού Νόμου θα εξειδικευτούν στο κανονιστικό πλαίσιο που θα ακολουθήσει, η παρέμβασή μας κινείται ως προς τους ακόλουθους δυο άξονες:
1ος ’ξονας που αφορά στο νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο που διέπει τον Επενδυτικό Νόμο (με ενδεικτική αναφορά):
Αρχικά θα πρέπει να τονίσουμε ότι ο νέος νόμος θα πρέπει να είναι κωδικοποιημένος και αυτό μπορεί να γίνει αξιοποιώντας την εμπειρία των προηγούμενων νόμων, καθώς και των τροποποιήσεων αυτών, προσαρμοσμένες στις σημερινές συνθήκες και ανάγκες της οικονομίας.
Να μην επιδέχεται τροποποιήσεων και ερμηνειών, εκτός αν παραστεί ανάγκη από την εξέλιξη των συνθηκών της οικονομίας.
Να έχει χρονική διάρκεια ισχύος, ώστε οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές να έχουν την δυνατότητα μεσομακροπρόθεσμου προγραμματισμού.
Α. Σχετικά με το είδος των επενδυτικών σχεδίων:
Να  προτάσσονται  και με ιδιαίτερη αντιμετώπιση όσον αφορά την βαθμολόγηση :
1.Επενδυτικά σχέδια δραστηριοτήτων που συνδέονται άμεσα με εξαγωγές με τη συγκρότηση και λειτουργία δικτύων διανομής ή με άλλες τρέχουσες δαπάνες που συνδέονται με την εξαγωγική δραστηριότητα, όπως και άυλες δαπάνες.
Καθώς οι εξαγωγές με τον τουρισμό διαμορφώνουν περίπου το 25% του ΑΕΠ, θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη μέριμνα στις εξαγωγικές αλλά και στην δημιουργία νέων εξαγωγικών επιχειρήσεων.
Σαν δείγμα επί της ανωτέρω προτάσεως, σημειώνουμε τα ακόλουθα :
«στο άρθρο 2 του Ν.2234/94 που τροποποίησε το άρθρο 23 του ν.1892/90 και προστέθηκε το άρθρο 23α, προβλεπόταν ένταξη για επιδότηση πολυετών επιχειρηματικών σχεδίων με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικής τους θέσης στην διεθνή αγορά».
Στα πλαίσια αυτά προτείνουμε να συμπεριληφθεί άρθρο, ως ακολούθως :
«Υφιστάμενες μεταποιητικές βιομηχανικές επιχειρήσεις, επιχειρήσεις μεταφορών-Logistics και επιχειρήσεις λογισμικού (software) που έχουν συνεχή λειτουργία για μία πενταετία μέχρι την ημερομηνία υποβολής της αίτησής τους να υπαχθούν στις διατάξεις του παρόντος άρθρου, μπορούν να υποβάλλουν ένα ολοκληρωμένο πολυετές (2-5) έτη επιχειρηματικό σχέδιο (business plan) που θα περιλαμβάνει, στο πλαίσιο της αναπτυξιακής τους στρατηγικής, τον τεχνολογικό, διοικητικό, οργανωτικό και επιχειρησιακό εκσυγχρονισμό και ανάπτυξη, με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικής τους θέσης στην διεθνή αγορά. Το επιχειρηματικό σχέδιο είναι ελαχίστου κόστους      . Εφόσον πρόκειται για μεταποιητικές βιομηχανικές επιχειρήσεις και επιχειρήσεις μεταφορών   logistics και        . εφόσον πρόκειται για επιχειρήσεις λογισμικού. Το επιχειρηματικό σχέδιο μπορεί να περιλαμβάνει και ενέργειες κατάρτισης των εργαζομένων που είναι απαραίτητες για την υλοποίηση του, όπως και λοιπές άυλες δαπάνες π.χ. προωθητικές ενέργειες σε αγορές του εξωτερικού, προμήθειες αντιπροσώπων εξωτερικού, μισθώματα αποθηκών Logistics εξωτερικού κ.α. στο πρόγραμμα αυτό θα τίθενται στόχοι που θα έχουν σχέση με την κύκλο εργασιών, των εξαγωγών και των κερδών και η επιδότηση θα καταβάλλεται σε ετήσια βάση αν επιτυγχάνονται δύο από τους τρείς στόχους.
2. Επενδυτικά σχέδια που ενσωματώνουν εγχώριες πρώτες ύλες και τοπική δικτύωση.
Στην ενότητα αυτή είναι δυνατόν να ενταχθούν επενδυτικά σχέδια που χρησιμοποιούν αποκλειστικά εγχώριες πρώτες ύλες ή που παράγουν προϊόντα που απευθύνονται στην εγχώρια αγορά τα οποία αντικαθιστούν αποδεδειγμένα εισαγόμενα προϊόντα.
Επίσης η πρόταση αυτή συνδέεται και με τη φιλοσοφία του Ν/Σ για ενίσχυση των δικτυώσεων: θα μπορούν, δηλαδή να αναπτυχθούν συνεργατικά συνεταιριστικά δίκτυα τοπικών παραγωγών σε κλαδικό επίπεδο, προκειμένου να διευκολυνθεί η είσοδος των ποιοτικά εξειδικευμένων προϊόντων μας και υπηρεσιών στη διεθνή αγορά, καθώς και ένα δίκτυο επίσης ήπιων μορφών μεταποίησης μικροκλίμακας και προώθησης αγροτικών εγχωρίων βιολογικών προϊόντων με ενσωματωμένη και διεθνώς αναγνωρισμένη υπεραξία.
3.Ενεργειακές επενδύσεις.
Π.χ.  φωτοβολταϊκά-αιολικά  βιομάζα  όταν εγκαθίστανται από τις ίδιες επιχειρήσεις και εξυπηρετούν ενεργειακές ανάγκες της ίδιας της επιχείρησης.
4.  Επιλέξιμη η αγορά παλαιού βιομηχανοστασίου.
Προϋπόθεση να  είναι σε αργία πάνω από τρία χρόνια (έπειτα από λύση ή πτώχευση της επιχείρησης) και αν έχει επιχορηγηθεί για την κατασκευή του μόνο μετά την παρέλευση ικανού χρονικού διαστήματος από την απόφαση ολοκλήρωσης. Στην κατηγορία αυτή μπορούν να ενταχθούν επενδυτικά σχέδια που είναι συμβατά με  την αναπτυξιακή προτεραιότητα της περιοχής.
(με την διάταξη αυτή αξιοποιούνται παλιά βιομηχανοστάσια για επαναλειτουργία τους).
5. Δημιουργικές Δραστηριότητες.
Επενδύσεις σε τέχνες και διασκέδαση και  Αθλητικές δραστηριότητες και δραστηριότητες διασκέδασης και ψυχαγωγίας. Θα μπορούσαν να ενισχύονται τέτοιου είδους αρχιτεκτονικές, δημιουργικές, αθλητικές και δραστηριότητες ψυχαγωγίας που θα έδιναν έμφαση στα ποιοτικά, λαογραφικά και πολιτιστικά στοιχεία της κάθε περιοχής, σε συνδυασμό με την αξιοποίηση του τουριστικού προϊόντος και των λοιπών προϊόντων και υπηρεσιών.


6. Στον τομέα των γεωργικών και κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων.
Να ενισχύονται επενδύσεις για εκσυγχρονισμό των κτιριακών και μηχανολογικών εγκαταστάσεων με στόχο την μείωση του κόστους παραγωγής αλλά και την μεταποίηση-τυποποίηση. Επίσης να προβλέπεται κατεύθυνση για συνεργατικά σχήματα, όπως π.χ. για κτηνοτροφικά πάρκα.
7. Χρήση αφορολόγητων αποθεματικών για επενδυτικούς σκοπούς
Διαπιστώνουμε ότι στο βασικό σχέδιο που έχει παρουσιασθεί για τον νέο αναπτυξιακό  Νόμο υπάρχει μια στόχευση προς τις κερδοφόρες επιχειρήσεις, δηλαδή οι ενισχύσεις μέσω αφορολογήτων αποθεματικών εις βάρος της επιχορήγησης.
Στα πλαίσια αυτά, τα αφορολόγητα αποθεματικά για επενδυτικούς σκοπούς, θα πρέπει να ισχύουν όπως προβλεπόταν στον Νόμο 3299/2004. Πιο συγκεκριμένα να έχει την δυνατότητα η επιχείρηση, εφόσον προβλέπεται στον σχεδιασμό της, να υλοποιεί το 100% της προγραμματισμένης επένδυσης, κάνοντας χρήση του συνόλου της φορολογικής απαλλαγής που προβλέπεται, μέσα στην επόμενη χρήση.
Πρότασή μας να προβλέπεται ένα ποσόν κάθε χρόνο που να αναφέρεται στον προϋπολογισμό και να δεσμεύεται σαν πλαφόν, για την χρήση αφορολόγητων αποθεματικών. Και σύμφωνα με τις αιτήσεις να γίνεται κατανομή (με κριτήρια περιοχής, κλάδου, εξωστρέφειας κ.λ.π.), ώστε να έχουν την δυνατότητα ένταξης και μικρομεσαίες επιχειρήσεις, προς τις οποίες θα πρέπει να υπάρχει ιδιαίτερη ενισχυτική κατεύθυνση.
Μετά το πέρας δε αυτής να μην προβλέπεται η υποχρέωση δημοσίευσης σε ΦΕΚ, της απόφασης ολοκλήρωσης, αλλά να ολοκληρώνεται η σχετική διαδικασία με την υποβολή της δήλωσης, σύμφωνα με όσα προβλέπονταν στον Νόμο 3299/2004. Με την διάταξη αυτή, θα δοθεί έμφαση σε επενδύσεις αμέσου αποτελέσματος, με ωφέλεια στο εθνικό εισόδημα και στην απασχόληση.
8. Αιτήσεις υπαγωγής συνεχώς κατά την διάρκεια τους έτους.
Όσον αφορά τον χρόνο υποβολής των αιτήσεων υπαγωγής, θα πρέπει να είναι συνεχώς σε όλη την διάρκεια του έτους, χωρίς χρονικούς περιορισμούς και η ένταξη ή απόρριψη να γίνεται εντός δύο μηνών από την αίτηση. Θα πρέπει να εξαλειφθούν φαινόμενα του παρελθόντος που ο χρόνος αξιολόγησης έφθανε ακόμη και τα δύο χρόνια.
9. Αξιοποίηση από ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού,  παλαιών βιομηχανοστάσιων.
Στον 2601/98 το άρθρο 3, παρ 9.(λ), όπως συμπληρώθηκε με τον Νόμο 3299/2004 άρθρο 3 παρ.δ (χ) εντάσσονταν εκτός των ιδιωτικών επιχειρήσεων και  «Επιχειρήσεις Ο.Τ.Α.  που πραγματοποιούν επενδύσεις για τη μετασκευή και διαμόρφωση παλαιών βιομηχανοστασίων και λοιπών εγκαταστάσεων ομοίως για χώρους κοινωνικών και πολιτιστικών λειτουργιών, εκθεσιακών κέντρων, κεντρικών αγορών και σφαγείων»
Το Επιμελητήριο Αχαΐας έχει ήδη υπογράψει προγραμματικές συμβάσεις με τους Δήμους Πατρέων και Αιγίου, για την υποστήριξη ένταξης σε χρηματοδοτικά προγράμματα, με στόχο την αξιοποίηση παλαιών βιομηχανοστασίων.

(Σήμερα αυτό δεν ισχύει και η πρότασή μας θα είναι ότι θα πρέπει να το επαναφέρουμε και ίσως πρέπει να το δικαιολογήσουμε λόγω των προγραμματικών συμβάσεων και διακρατικών προγραμμάτων, ως ενισχυτικό της προσπάθειας που καταβάλουμε  με τους Δήμους για τα εγκαταλειμμένα παλαιά βιομηχανοστάσια που έχουν στην ιδιοκτησία τους).

10. Ειδικά κίνητρα για νέους επιχειρηματίες.
Στην περιοχή μας έχουμε υψηλό ποσοστό ανεργίας και διαθέσιμο επιστημονικό δυναμικό. Μπορούμε να βάλουμε ειδική κατηγορία νέων επιχειρήσεων (με διασφάλιση όσον αφορά το νέο) με ειδικά κίνητρα αλλά και φορολογική απαλλαγή για τα πρώτα πέντε χρόνια λειτουργίας ή μέχρι να φθάσουν σε κάποιο κύκλο εργασιών.
Στην περίπτωση αυτή, θα πρέπει να ελαχιστοποιηθεί η ιδία συμμετοχή και να αντιμετωπισθούν κίνητρα, όσον αφορά την υποχρεωτικότητα της τραπεζικής συμμετοχής.

’λλα θέματα που σημειώνουμε.
        Σύνδεση επιδότησης με πρόσληψη επιστημονικού δυναμικού
        Σύνδεση επιδότησης με επιστημονική έρευνα σε εγχώρια ΑΕΙ ΤΕΙ ΙΝΣΤΙΤΟΎΤΑ, όπως επίσης και χρήση πατέντας.
        Ως προς τα κριτήρια αξιολόγησης των επενδυτικών προτάσεων: να μην είναι κοινά (όπως ίσχυε στον Ν.3908/2011) αλλά να επαναδιατυπωθούν και να διαφοροποιηθούν ανάλογα (α) με το αν είναι υφιστάμενος ή υπό σύσταση/ νεοσυσταθείς ο φορέας της επένδυσης, (β) τον παραγωγικό τομέα (πρωτογενής/ δευτερογενής/ τριτογενής) ή ακόμη και σε επίπεδο δραστηριότητας, προκειμένου να ανταποκρίνονται στην πραγματική κατάσταση.
        Περιορισμός του ισχύοντος πολύπλοκου κανονιστικού συστήματος του Επενδυτικού Νόμου. Ενοποίηση των κανονιστικών αποφάσεων, των εγκυκλίων, των ΠΔ που συνοδεύουν τον Νόμο και η κωδικοποίησή τους σε ένα ενιαίο κείμενο, με κατάρτιση και αναλυτικού οδηγού υλοποίησης. Επιπρόσθετα και πριν την ανακοίνωση του επόμενου κύκλου υποβολής, να έχουν καταρτιστεί και οριστικοποιηθεί όλες οι αποφάσεις που θα αφορούν στις επιλέξιμες επενδύσεις του Νόμου.
        Ενημέρωση και συνεργασία με τις Υπηρεσίες των συναρμόδιων Υπουργείων που εμπλέκονται στην εφαρμογή του Επενδυτικού Νόμου (π.χ. του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, του Υπουργείου Τουρισμού κ.λπ.), ώστε οι υποψήφιοι επενδυτές να γνωρίζουν που πρέπει να απευθυνθούν για την εξέταση της αρχικής επιλεξιμότητας του επενδυτικού τους σχεδίου (π.χ. επιδοτούμενες καλλιέργειες), τις απαιτούμενες αδειοδοτήσεις κ.λπ.
        Προσδιορισμός των επιλέξιμων δραστηριοτήτων ανά Περιφέρεια και λαμβάνοντας υπόψη τις μελλοντικές κατευθύνσεις αναπτυξιακού σχεδιασμού σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο καθώς και την ενίσχυση των δυναμικών κλάδων της οικονομίας της περιοχής σύμφωνα με την φυσιογνωμία της κάθε περιοχής.
        Το σύνολο των διαδικασιών του Αναπτυξιακού Νόμου, από την ένταξη έως και την ολοκλήρωση των επενδυτικών σχεδίων, να πραγματοποιείται μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Κρατικών Ενισχύσεων (ΠΣΚΕ).

2ος ’ξονας που αφορά στην ενίσχυση του Θεσμικού Ρόλου της
«Διαχειριστικής Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων Δυτικής Ελλάδος, Πελοποννήσου, Ηπείρου & Ιονίων Νήσων» μέλος του ΕΦΕΠΑΕ, στο πλαίσιο εφαρμογής του Αναπτυξιακού Νόμου και παρακολούθησης της υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων.
Αναφορικά με τη διαδικασία εφαρμογής των καθεστώτων και τις δομές υποστήριξης (σχετ. ’ρθρο 4 του προσχεδίου του νέου Αναπτυξιακού Νόμου), παράλληλα με τις δομές των Περιφερειών, η Διαχειριστική Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων Δυτικής Ελλάδος   Πελοποννήσου   Ηπείρου & Ιονίων Νήσων, ως ΕΦΔ δράσεων Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, θα πρέπει να αναλάβει ενεργό ρόλο σε όλες τις διεργασίες που περιλαμβάνονται στον κύκλο ζωής ενός έργου: υποδοχής των αιτήσεων υπαγωγής στον Νόμο, διαδικασίες αξιολόγησης των προτάσεων, συμβασιοποίησης, παρακολούθησης καθώς και πιστοποίησης και έλεγχου των εγκεκριμένων επενδυτικών σχεδίων.
Η πρότασή μας εστιάζεται στο γεγονός ότι :
-       Διασφαλίζεται η διαφάνεια του συστήματος σύμφωνα με τις δομές που λειτουργούν έως σήμερα.
-       Αξιοποιείται η εμπειρία των στελεχών που έχουν διαχειρισθεί έργα από το Β.ΚΠΣ έως και σήμερα.
-       Διαθέτει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην ενημέρωση, κινητοποίηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και μαζική συμμετοχή στις δράσεις που έχει σαν αποτέλεσμα την μεγάλη απορροφητικότητα των πόρων προς όφελος της περιφερειακής οικονομίας και της απασχόλησης.
Καταλυτική δύναται να είναι η συνδρομή της Διαχειριστικής στον έλεγχο των επενδυτικών σχεδίων που έχουν ενταχθεί στις διατάξεις των προηγούμενων Νόμων (π.χ. Ν.3299/2004, Ν.3908/2011) και δεν έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες ελέγχου και αποπληρωμής τους (ενδεικτικά αναφέρονται τα αιτήματα τελικής πιστοποίησης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου των μικρών Φ/Β)."