Επιφανειακή διέλευση του τρένου από Ρίο έως Άγιο Διονύσιο στην Πάτρα
Επιφανειακή διέλευση του σύγχρονου τρένου από τον Ρίο έως τον Άγιο Διονύσιο, όπου δημιουργείται κεντρικός σταθμός και γίνεται συγκοινωνιακός κόμβος, προβλέπεται στο πόρισμα της διεθνούς επιστημονικής επιτροπής τριών Πολυτεχνείων για τη συγκοινωνιακή σύνδεση της Πάτρας.
Επιπροσθέτως, σύμφωνα με το επιστημονικό πόρισμα, στον Άγιο Διονύσιο δημιουργείται ένας σταθμός με δύο επίπεδα, όπου στο πάνω φθάνουν τα τραίνα από την Αθήνα, ενώ στο κάτω επίπεδο κινούνται τα τραίνα από και προς Νότο.
Eπίσης στην παρουσίασήτ ης, επισημάνθηκε η ανάγκη να μη διακοπεί η λειτουργία του προαστιακού κατά τη διάρκεια των εργασιών κατασκευής της νέας σιδηροδρομικής γραμμής.
Αναλυτικά:
Η ΠΑΤΡΑ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΤΟ ΤΡΑΙΝΟ-Η ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΤΡΙΩΝ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΩΝ
Η Πάτρα πρέπει να συνδεθεί πάλι με το εθνικό και διεθνές σιδηροδρομικό δίκτυο.
Μετά από συζητήσεις δεκαετιών είχε προταθεί η υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής, λύση η οποία απορρίφθηκε λόγω υψηλού προεκτιμώμενου κόστους(περίπου 800 εκατομμύρια ευρώ).Εκτοτε ανεζητούντο εναλλακτικές λύσεις.
Οι καθηγητές τριών Πολυτεχνείων, ο καθ.Βασίλης Παππάς από το Πανεπιστήμιο Πατρών, ο καθ. Κώστας Μωραίτης από το ΕΜΠ και ο καθ. Bernd Scholl από το Πολυτεχνείο ΕΤΗ της Ζυρίχης ανέλαβαν από κοινού την πρωτοβουλία να συμβάλλουν στην εξεύρεση λύσης, διοργανώνοντας τον Ιούνιο του 2013 ένα διαπολυτεχνειακό εργαστήριο παραγωγής ιδεών. Τα αποτελέσματα παρουσιάσθηκαν τον Ιούνιο του 2013 παρουσία των αρμόδιων φορέων στούς πολίτες της Πάτρας
2.ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΒΗΜΑ -ΤΡΡ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΤΡΑ
Η θερμή ανταπόκριση τόσο των πολιτών όσο και των φορέων έδωσε την ώθηση για να γίνει την άνοιξη του 2015 το επόμενο βήμα. Στα πλαίσια της εφαρμογής μίας πρωτοποριακής μεθόδου χωρικού σχεδιασμού, της επονομαζόμενης Test Planning Procedure (ΤΡΡ),τέσσερα κορυφαία μελετητικά γραφεία από την Ελλάδα, την Ελβετία και την Γερμανία κατέθεσαν στα τέλη Μαίου τις προτάσεις τους, οι οποίες αξιολογήθηκαν από μία διεθνή επιστημονική επιτροπή εμπειρογνωμόνων σε θέματα αστικού, χωρικού και συγκοινωνιακού σχεδιασμού και τον Ιούνιο του 2015 συντάχθηκε ένα κατευθυντήριο πόρισμα-πρόταση προς τους αρμόδιους φορείς. Oλη η διαδικασία χρηματοδοτήθηκε αποκλειστικά από το Πολυτεχνείο ΕΤΗ της Ζυρίχης και υπεύθυνη για τον συντονισμό ήταν η αρχιτέκτων-πολεοδόμος Ειρήνη Φρεζάδου
3.ΟΙ ΒΑΣΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ
H ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς, η ανάκτηση του θαλασσίου μετώπου της πόλης και η σιδηροδρομική σύνδεση του νέου λιμένα αποτελούν μερικά από τα βασικά στοιχεία της πρότασης.Να σημειωθεί ότι η σιδηροδρομική σύνδεση του νέου λιμένα αποτελεί προυπόθεση για την χρηματοδότηση του έργου από την Ε.Ε., εφ όσον η γραμμή Αθήνα -Πάτρα αποτελεί μέρος του διευρωπαικού σιδηροδρομικού άξονα ΤΕΝ-Τ(Orient- East-Med) Ανατολικής Μεσογείου.
4.Η ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΜΙΑΣ ΝΕΑΣ ΑΣΤΙΚΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΤΡΑ-Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΤΡΑΙΝΟΥ
Η ταυτότητα της πόλης της Πάτρας συνδέεται ιστορικά με το τραίνο.Η αναζήτηση μίας νέας αστικής ταυτότητας θα πρέπει να συμπεριλάβει και πάλι το τραίνο σαν βασικό δομικό στοιχείο στην διαμόρφωση και λειτουργία της σύγχρονης Πάτρας του 21ου αιώνα.
5.ΑΝΑΤΡΟΠΗ ΤΗΣ ΤΡΑΙΝΟΦΟΒΙΑΣ-ΠΡΟΣ ΜΙΑ ΝΕΑ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ ΤΩΝ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΩΝ
Η ανατροπή της υφιστάμενης <τραινοφοβίας>, η οποία κρατάει επί δεκαετίες όμηρο την πόλη της Πάτρας είναι το σύνθημα για την περαιτέρω εξέλιξη. Το τραίνο δεν πρέπει να εκδιωχθεί από τον αστικό ιστό της Πάτρας. Το αντίθετο!!Το σύγχρονο τραίνο και ο νέος σιδηροδρομικός σταθμός πρέπει να είναι τα βασικά δομικά στοιχεία στην διαμόρφωση μίας νέας κουλτούρας μετακίνησης και ορατά στο κέντρο της πόλης. Το σύγχρονο τραίνο και ο νέος κεντρικός σιδηροδρομικός σταθμός πρέπει να πρωταγωνιστούν στην διαμόρφωση της νέας αστικής ταυτότητας της Πάτρας. Μία καλή λύση, επιστημονικά τεκμηριωμένη, οικονομικά και περιβαλλοντικά βιώσιμη, στοχεύει στην ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς. Αυτό σημαίνει ότι η λειτουργία του προαστιακού δεν πρέπει να διακοπεί ούτε μία μέρα κατά την διάρκεια της κατασκευής του έργου.H ευαισθητοποίηση και κινητοποίηση των πολιτών προς αυτή την κατεύθυνση είναι ένα σημαντικό έργο.
6.Η ΠΡΟΤΑΣΗ:ΕΠΙΦΑΝΕΙΑΚΗ ΔΙΕΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΤΡΑΙΝΟΥ –ΚΕΝΤΡΙΚΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΔΙΟΝΥΣΙΟ
Κεντρικό στοιχείο της πρότασης είναι η επιφανειακή διέλευση του τραίνου από το Ρίο μέχρι τον νέο κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό του Αγίου Διονυσίου ο οποίος διαμορφώνεται σε συγκοινωνιακό κόμβο για όλα τα αστικά και υπεραστικά μέσα μαζικής μεταφοράς.Αξιοποιώντας την τοπογραφία δημιουργείται ένας σταθμός σε δύο επίπεδα.Στο επάνω επίπεδο, σε ένα θαυμάσιο μπαλκόνι με θέα στον Κορινθιακό κόλπο, φθάνουν τα τραίνα από την Αθήνα. Στο κάτω επίπεδο κινούνται τα τραίνα από και προς Νότο.
7.ΟΙ ΟΡΓΑΝΩΤΕΣ ΕΙΝΑΙ ΕΝΘΟΥΣΙΑΣΜΕΝΟΙ ΑΠΟ ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ
Ο καθηγητής Bernd Scholl από το Πολυτεχνείο ΕΤΗ της Ζυρίχης δηλώνει :< Χαίρομαι που μπορέσαμε να εφαρμόσουμε για πρώτη φορά στην Ελλάδα την πρωτοποριακή μέθοδο του ΤΡΡ σε ένα τόσο σημαντικό έργο. Οι μελετητικές ομάδες δούλεψαν φανταστικά. Τα αποτελέσματα αποδεικνύουν ότι η ιστορική σχέση της Πάτρας με το τραίνο μπορεί να αναβιώσει σήμερα με σύγχρονο τρόπο. Αυτό το έργο μπορεί να θέσει τα θεμέλια για την δημιουργία μίας νέας κουλτούρας των μετακινήσεων στην Ελλάδα>. Και ο συνάδελφός του καθηγητής Κώστας Μωραίτης από το ΕΜΠ συμπληρώνει:< Ο νέος σιδηροδρομικός σταθμός σε αυτή την στρατηγικής σημασίας θέση, μπορεί να είναι το «κλειδί» για την πολεοδομική εξέλιξη της πόλης. Το έργο πρέπει να υλοποιηθεί με μεγάλη προσοχή σε όλα τα στάδια. Τα αποτελέσματα του ΤΡΡ αποτελούν μία θαυμάσια βάση, αλλά είναι μόνο το πρώτο βήμα στην δημιουργία μίας νέας κουλτούρας ολοκληρωμένου σχεδιασμού, πρέπει να ακολουθήσουν πολλά ακόμη>.
O καθηγητής Βασίλης Παππάς από το Πανεπιστήμιο Πατρών κοιτάζει στο μέλλον:
Η τριήμερη έκθεση –παρουσίαση της πρότασης-πορίσματος και των αντίστοιχων μελετών θα γίνει στην Αγορά Αργύρη στην Πάτρα (Πέμπτη 12 Νοεμβρίου 19.00-22.00,την Παρασκευή 13 Νοεμβρίου 11.00-21.00 και το Σάββατο 14 Νοεμβρίου11.00-14.00).
Τα εγκαίνια της έκθεσης θα γίνουν την Πέμπτη 12 Νοεμβρίου στις 19.00. Μέλη της επιστημονικής επιτροπής θα ξεναγήσουν τους ενδιαφερόμενους πολίτες στην έκθεση.
Οι προγραμματισμένες ξεναγήσεις των πολιτών στην έκθεση είναι την Παρασκευή στις 11.00,12,30,18.00,20.00 και το Σάββατο στις 11.00 και 12.30