Μελέτη στα χέρια του Υπουργείου Μεταφορών δείχνει ότι τα φορτηγά πρέπει να χρησιμοποιούν και μέρος του παλαιού οδικού δικτύου

Ένα πλήθος παράπλευρων δρόμων του παλιού εθνικού δικτύου της χώρας θα πρέπει να επανενταχθεί στην κυκλοφορία των φορτηγών, που σήμερα απαγορεύεται και μάλιστα με βαριά πρόστιμα.

Ο λόγος; Στην πραγματικότητα ενώ δεν υπάρχει καμία επικινδυνότητα στη χρήση τους, "στραγγαλίζουν" τον κλάδο των Μεταφορών υποχρεώνοντας τον σε κοστοβόρες και μακρόχρονες "βόλτες" που δεν έχουν νόημα.

Παρά το γεγονός ότι η χώρα διαθέτει σήμερα 2.100 χιλιόμετρα σύγχρονων εθνικών δρόμων, η μΗ χρήση αναγκαίων οδικών αξόνων του παλιού εθνικού δικτύου υποβαθμίζει δραματικά το μεταφορικό έργο, είναι και κατάφωρα αντισυνταγματική.

Ο λάθος αποκλεισμός δρόμων για τα φορτηγά, προκύπτει από μεγάλη έρευνα που διεξήγαγε σχεδόν σε όλη την Ελλάδα (πλην των παράπλευρων της Εγνατίας Οδού), ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Χερσαίων Μεταφορών (ΠΣΧΕΜ) και παρέδωσε στο Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών.

Η μελέτη καταγράφει, αδικαιολόγητες δυσχέρειες στην πρόσβαση σε μεγάλα λιμάνια (Αλεξανδρούπολη, Καβάλα), σε Βιομηχανικές Περιοχές κ.α.

Η Τεχνική Μελέτη διαπιστώνει επίσης ότι ο νόμος του 2017 που απέκλεισε τις Μεταφορές από το σύνολο του παλαιού οδικού δικτύου, έγινε πρόχειρα και προσχηματικά: Δήθεν Οδική Ασφάλεια, δήθεν επιβάρυνση του περιβάλλοντος και... φθορά των οδοστρωμάτων (!). μάλιστα ακόμα να τοποθετηθούν πινακίδες που να ενημερώνουν αν είναι ή όχι νόμιμη η διέλευση ενός φορτηγού.

Ο κλάδος των Μεταφορών έχει καταγγείλει ότι ο εν λόγω νόμος ήταν απλά μια επινόηση ώστε να πληρώνουν οι Μεταφορές  τις εταιρείες των διοδίων όταν η κυκλοφορία μειώνεται πέραν των συμφωνηθέντων. (Το κράτος, με βάση τις συμβάσεις που έχει υπογράψει υποχρεώνεται να καταβάλλει διαφορές όταν η κίνηση πέσει κάτω από ένα όριο).

ΔΡΟΜΟΙ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΞΑΙΡΕΘΟΥΝ

Η εν λόγω μελέτη έχει καταλήξει στο ποιοι δρόμοι πρέπει άμεσα να εξαιρεθούν από την απαγόρευση διέλευσης οχημάτων. Για κάθε δρόμο δε έχει τεκμηριωμένη θέση. Εξηγεί πως δεν υπάρχουν λόγοι ασφαλείας, πως απελευθερώνεται η μεταφορά αγαθών, πως τερματίζεται η αδικαιολόγητη οικονομική και χρονική επιβάρυνση.

Μάλιστα οι εν λόγω δρόμοι, έχουν όλες τις προδιαγραφές ασφαλείας, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις με μικρές παρεμβάσεις βελτιώνονται κατά πολύ. Επισημαίνεται δε ότι η μη χρήση τους επέφερε "ανυπέρβλητα προβλήματα" στον κλάδο.

Υπάρχουν και δεκάδες παραδείγματα, ενδεικτικά όπως: 

- Η εθνική οδός Ηγουμενίτσα - Πρέβεζα υποχρεώνει να διανύσει ο μεταφορέας 155 χιλιόμετρα αντί 82.

- Η εθνική οδός Λειβαδιά - Λαμία, 150 χιλιόμετρα αντί 95.

ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΩΝ ΑΛΛΟΔΑΠΩΝ ΦΟΡΤΗΓΩΝ

Ένα ακόμη πρόβλημα που εντοπίζει η μελέτη είναι η πλήρης ασυδοσία στις μετακινήσεις των αλλοδαπών φορτηγών που χρησιμοποιούν και τα παλιό οδικό δίκτυο ελεύθερα, δεν φορολογούνται στην Ελλάδα, ούτε και πληρώνουν ασφάλιστρα. Αυτό οδηγεί σε αθέμιτο ανταγωνισμό δεδομένου ότι τα αλλοδαπά οχήματα κατεβάζουν υπερβολικά τις τιμές.

Εδώ προτείνεται η πλήρης έλεγχός τους και η είσπραξη κάθε υποχρέωσης τους κατά την είσοδό τους στη χώρα.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΞΥΓΙΑΝΣΗ

Η Τεχνική Έκθεση, καταθέτει και προτάσεις για τον εξορθολογισμό της κατάστασης όπως εκπτωτικά πακέτα στα διόδια (σε αντίθεα με τα ΙΧ δεν υπάρχουν καθόλου), κίνητρα για διέλευση από το νέο εθνικό δίκτυο, ηλεκτρονική παρακολούθηση της πορείας κάθε αλλοδαπού οχήματος (όπως στην Αυστρία) κ.α. 

ΕΛΑΧΙΣΤΑ ΤΑ ΘΥΜΑΤΑ ΣΕ ΤΡΟΧΑΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΛΑΔΟ

Ακόμη η μελέτη καταγράφει κάτι σοβαρό: Μόνο ένα 2% των θανατηφόρων τροχαίων οφείλεται σε φορτηγό και μάλιστα αυτά γίνονται στους μεγάλους εθνικούς δρόμους όχι στο παράπλευρο δίκτυο (προφανώς λόγω της ταχύτητας). Το ποσοστό αυτό είναι ίσο με το ευρωπαϊκό.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το Υπουργείο Μεταφορών έχει αναθέσει στην υψηλόβαθμη υπάλληλο του κυρία Κωνσταντίνα Χουλιάρα, να αξιολογήσει αυτή την πραγματικότητα και να προτείνει ποιο δρόμοι πρέπει να απελευθερωθούν.

Πηγή: 
http://molonoti.gr

Δείτε επίσης