Κόκκινα διώροφα λεωφορεία. Double-decker. Επισήμως Routemaster. Όπως και αν τα πει κανείς, παραμένουν ένα από τα σήματα κατατεθέντα της βρετανικής πρωτεύουσας παρά το γεγονός ότι αποσύρθηκαν το 2005. Ο λόγος ήταν το υψηλό κόστος λειτουργίας τους, αφού έβγαιναν στο δρόμο με δύο οδηγούς: έναν πίσω από το τιμόνι και άλλον ένα υπεύθυνο για τον έλεγχο των εισιτηρίων.
Τώρα, μετά από επτά χρόνια αισθητής απουσίας, τα αγαπημένα διώροφα λεωφορεία επιστρέφουν και μάλιστα σε βελτιωμένη, καθαρότερη έκδοση. Αυτή ήταν άλλωστε μια από τις προεκλογικές υποσχέσεις του δημάρχου του Λονδίνου Μπόρις Τζόνσον: να καταργήσει τα αρθρωτά ή «διπλά» λεωφορεία, που φαίνεται πως ποτέ δεν αγαπήθηκαν από τους Λονδρέζους, και να επαναφέρει τα Routemaster. Το πρώτο από αυτά αναμένεται να βγει στους δρόμους έως το Φεβρουάριο, ενώ οκτώ λεωφορεία θα έχουν ενταχθεί στο δίκτυο έως το Μάιο.
Ο διάδοχος του κλασικού Routemaster ωστόσο ξεχωρίζει κυρίως χάρη στα «πράσινα» χαρακτηριστικά του: θα είναι 15% αποδοτικότερο ενεργειακά σε σχέση με τα υβριδικά λεωφορεία που κυκλοφορούν σήμερα στους δρόμους και 40% αποδοτικότερο από τα συμβατικά διώροφα λεωφορεία.
Δεν έλειψαν πάντως και οι επικρίσεις, κυρίως σε ό,τι αφορά το κόστος του Routemaster: ο δήμος πλήρωσε 9,3 εκατομμύρια ευρώ για πέντε λεωφορεία όταν ένα κλασικό κόκκινο διώροφο λεωφορείο στοιχίζει περίπου 225.000 ευρώ.