Τραγωδία στα Τέμπη: Οι 4 «ασφαλιστικές δικλείδες» της Λάρισας που αγνοήθηκαν

Σε πολλά και διαφορετικά επίπεδα εξελίσσεται η διερεύνηση της σιδηροδρομικής τραγωδίας στα Τέμπη, καθώς συνέχεια δίνεται από αύριο τόσο στο σκέλος της δικαστικής έρευνας, όσο και αυτό της αποκατάστασης των συγγενών των θυμάτων της. Συγκεκριμένα, ενώπιον του ειδικού Εφέτη ανακριτή αναμένεται να βρεθούν αύριο, τόσο ο Επιθεωρητής του ΟΣΕ, Δημήτρης Νικολάου, όσο και οι δύο Σταθμάρχες της Λάρισας που βρισκόταν σε απογευματινή βάρδια στις 28 Φεβρουαρίου, καθώς τους έχει ασκηθεί ποινική δίωξη για βαριές κατηγορίες, αντίστοιχες με αυτές που αντιμετωπίζει και ο 59χρονος Σταθμάρχης, Βασίλης Σαμαράς.

 

Ταυτόχρονα, τα χρηματικά ποσά με τα οποία σκοπεύει να αποζημιώσει τόσο τις οικογένειες των θυμάτων τουσιδηροδρομικού δυστυχήματος, όσο και τους συγγενείς τους γνωστοποίησε χθες η ιταλικών συμφερόντων εταιρία Hellenic Trains, ανακοινώνοντας σχετικά πως θα καταβάλλει προκαταβολές για την κάλυψη των άμεσων οικονομικών αναγκών, τόσο των οικογενειών των θανόντων επιβατών, όσο και των τραυματιών. Ειδικότερα, η προκαταβολή (που αναμένεται να οριστικοποιηθεί ως αποζημίωση στα δικαστήρια) και θα καταβληθεί στις οικογένειες θανόντων επιβατών ανέρχεται σε 42.000 ευρώ.

Σύμφωνα με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, ο Σταθμός της Λάρισας «μας παρεδόθη το 2019 με διαλυμένη τηλεδιοίκηση γιατί είχε προηγηθεί φωτιά. Όταν αναλάβαμε δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση. Ανακτήθηκε σε πλήρη λειτουργία στη Λάρισα η τηλεδιοίκηση την 1.11.2022». «Καταθέτω και το πρωτόκολλο διοικητικής παραλαβής» ανέφερε ο κ. Γεραπετρίτης, ενώ σημείωσε πως «την κρίσιμη νύχτα που συνέβη το δυστήχημα πέραν ότι είχαν προβλεφθεί 2 επιπλέον σταθμάρχες που δεν βρίσκονταν στην θέση τους το κέντρο τηλεδιοίκησης Λάρισας λειτουργούσε απολύτως». «Πως αποδεικνύεται;» διερωτήθηκε, αφού «όλη εκείνη την ημέρα όλες οι δρομολογήσεις τρένων έγιναν μέσω του συστήματος τηλεδιοίκησης», όπως σημείωσε.

Χειροκίνητη επιλογή

Στον αντίποδα, κατά τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, «αυτό που συνέβη είναι ότι ο συγκεκριμένος σταθμάρχης αντί να κάνει την αυτόματη δρομολόγηση έκανε χειροκίνητη», με μοιραίο αποτέλεσμα, καθώς «αυτό δρομολόγησε σωρευτικά λάθη που οδήγησε στο δυστύχημα», υποστήριξε ο κ. Γεραπετρίτης.

«Δεν έγινε αυτόματη χάραξη»

Στην ίδια κατεύθυνση, εξήγησε ότι «ο σταθμάρχης θεώρησε ότι τα κλειδιά ήταν στη σωστή θέση και δεν έκανε επιτόπιο έλεγχο για να δει ότι ήταν στη λάθος. Έδωσε εντολή στο τρένο να περάσει με κόκκινο σηματοδότη και δεν ήταν πάνω από τον πίνακα ελέγχου, για να δει ότι το τρένο κινούταν σε λάθος γραμμή». «Άρα, δεν έγινε αυτόματη χάραξη, θεώρησε ότι τα κλειδιά ήταν στη γραμμή ανόδου, έδωσε εντολή να περάσει με κόκκινο, είδε τον πίνακα ενώ δεν υπήρξε καμία αντίδραση» τόνισε ο Υπουργός Υποδομών.

Στην περίπτωση που ο Σταθμάρχης Λάρισας προχωρούσε αυτόματη χάραξη μέσω του τοπικού συστήματος τηλεδιοίκησης που διέθετε ο σταθμός και ήταν εν λειτουργία, τότε «θεωρώ ότι θα γλίτωνε το κακό» εκτίμησε ο κ. Γεραπετρίτης, υπενθυμίζοντας ότι «ήταν υποχρέωση του σταθμάρχη από την στιγμή που υπήρχε τηλεδιοίκηση στην Λάρισα. Αυτό είναι σημαντικό».

Τέσσερις «Ασφαλιστικές δικλείδες»
Για τον Υπουργό, «έπρεπε να έχει γίνει αυτόματη χάραξη μέσω τηλεδιοίκησης. Αυτή είναι υποχρέωση που είχε επιβάλει ο ΟΣΕ στις 23.12.2022. Δεν έγινε. Προφανώς ήταν προσωπική επιλογή», όπως είπε, περιγράφοντας ως «ασφαλιστικές δικλείδες» για τη λειτουργία του Σταθμού της Λάρισας την μοιραία βραδιά:


· τους 2 επιπλέον σταθμάρχες που έπρεπε να είναι στις θέσεις τους και δεν ήταν,

· αυτόματη χάραξη που έπρεπε να γίνει και δεν έγινε,

· επιτόπιος έλεγχος κλειδιών και

· παρακολούθηση του πίνακα.

«Έπρεπε να είναι πάνω στον πίνακα. Αν ήταν θα είχε στη διάθεσή του 10 λεπτά, για να δει ότι το τρένο κατευθυνόταν σε λάθος γραμμή», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Υπουργός.


Πηγή: 
http://molonoti.gr

Δείτε επίσης