Τράπεζα θεμάτων: Επαγγελματίες οι χάκερ της κυβερνοεπίθεσης

Δεν πρόκειται για ερασιτέχνες, αλλά για «επαγγελματίες» χάκερς που είχαν ένα καλά οργανωμένο σχέδιο, με ακριβό κόστος και άγνωστα κίνητρα. Αυτό αναφέρουν ειδικοί για την πρωτοφανή επίθεση που δέχθηκε η Τράπεζα Θεμάτων του υπουργείου Παιδείας, τινάζοντας στον αέρα την εξέταση μαθητών την Δευτέρα αλλά και τη Τρίτη σε σχολεία της χώρας. Οι επιθέσεις έγιναν με διαφορά δύο 24ώρων, με την δεύτερη να είναι μεγαλύτερης κλίμακας. Μάλιστα, με όλα τα ενδεχόμενα να είναι ανοικτά, ακόμα και η περίπτωση να πρόκειται για κακόβουλη επίθεση από το εξωτερικό, οι ειδικοί αναζητούν τα ίχνη των δραστών.

Πρόκειται για επίθεση που είναι γνωστή ως «hacking καθυστερήσεων». Στόχος αυτών των επιθέσεων είναι να μην γίνει εφικτή η πρόσβαση στο σύστημα, αργοπορώντας την πλατφόρμα ή υπερφορτώνοντάς την. Σύμφωνα με την κοινή ανακοίνωση των υπουργείων Παιδείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης η πλατφόρμα δέχθηκε 165 εκατομμύρια χτυπήματα από 114 χώρες. Αυτό, ωστόσο, όπως επισημαίνουν τεχνικοί δεν σημαίνει ότι πρόκειται για παράλληλο χτύπημα από διαφορετικές χώρες, αλλά ότι ο χάκερ ή οι χάκερς, μπόρεσαν να αλλάξουν ταχύτατα την διεύθυνση ip τους, την ηλεκτρονική τους ταυτότητα δηλαδή, ώστε να είναι αδύνατον να εντοπιστούν.

Στις επιθέσεις DDoS o εισβολέας προσπαθεί με συντονισμένη επίθεση που εξαπολύεται από μεγάλο αριθμό υπολογιστών τους οποίους έχει με κάποιο, συνήθως παράνομο τρόπο, πάρει στον έλεγχο του να θέσει εκτός λειτουργίας το ηλεκτρονικό δίκτυο που έχει στοχεύσει. Το ηλεκτρονικό δίκτυο στόχος και πιο συγκεκριμένα οι διακομιστές που ελέγχουν τη λειτουργία του βομβαρδίζονται από χιλιάδες ή εκατομμύρια ταυτόχρονα αιτήματα εισόδου με αποτέλεσμα να μην μπορούν να αντέξουν αυτή την μαζική «επίσκεψη» και να τίθενται εκτός λειτουργίας.

Εταιρείες ασφαλείας διαδικτύου παραλληλίζουν την επίθεση αυτή με ένα απλό μποτιλιάρισμα στους δρόμους, ώστε να γίνεται απολύτως κατανοητό. Όταν όλα κινούνται ομαλά σε έναν μεγάλο δρόμο, όπως είναι η εθνική οδός, οδηγείται προς την έξοδο τότε ξαφνικά έρχονται πολλά αυτοκίνητα όπου σε κλάσματα δευτερολέπτων πολλαπλασιάζονται σε έναν ασύλληπτο αριθμό. Είναι επόμενο ότι ο δρόμος έχει μπλοκάρει και η κίνηση γίνεται με αργούς ρυθμούς. Το παράδειγμα αυτό, σημειώνουν οι ειδικοί, εξηγεί με τον καλύτερο τρόπο πώς οι κυβερνοεγκληματίες καταφέρουν να «γκρεμίσουν» μια ιστοσελίδα ή υπηρεσία, κατευθύνοντας στο σημείο τόσο μεγάλο όγκο κίνησης που το δίκτυο δεν μπορεί να επικοινωνήσει όπως θα έπρεπε.

Σε πολιτικό επίπεδο, χθες, ο πρωθυπουργός, Ιωάννης Σαρμάς, συγκάλεσε ευρεία σύσκεψη των συναρμόδιων υπουργείων και φορέων για την αποτίμηση της κατάστασης. Όπως τονίζεται από το Μέγαρο Μαξίμου, «οι επιθέσεις ήταν μεγάλης έντασης και παραπέμπουν σε ισχυρό κίνητρο και τεχνογνωσία ωστόσο αποκρούστηκαν αποτελεσματικά από τις υπηρεσίες των συναρμόδιων υπουργείων. Διαπιστώθηκε η οργανωτική και επιχειρησιακή επάρκεια των φορέων της Ελληνικής Δημοκρατίας να κινητοποιήσουν αν χρειαστεί ό,τι είναι αναγκαίο προς αντιμετώπιση κυβερνοεπιθέσεων που μπορεί να επιχειρηθούν στο αμέσως προσεχές μέλλον».

Οι επιθέσεις κινητοποιήσαν και τις δικαστικές αρχές. Ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Ισίδωρος Ντογιάκος,διαβίβασε την παραγγελία του στον προϊστάμενο της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών Αντώνη Ελευθεριάνο, ζητώντας τη συνδρομή του Τμήματος Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, αλλά και τη σε βάθος έρευνα.
Σύμφωνα με την παραγγελία του κ. Ντογιάκου, για τον εντοπισμό των δραστών οι αρμόδιες αρχές μπορούν να προχωρήσουν ακόμα και σε κατασχέσεις ευρημάτων και άλλων στοιχείων που μπορούν να οδηγήσουν στον εντοπισμό των υπαιτίων. Τα αρμόδια υπουργεία, Παιδείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ξεκαθαρίζουν ότι οι Πανελλαδικές Εξετάσεις θα διεξαχθούν κανονικά και με απόλυτη ασφάλεια. Προσθέτουν ότι κανένας μαθητής της Γ’ Λυκείου δεν θα αποκλειστεί από τη διαδικασία των Πανελλαδικών Εξετάσεων, εξαιτίας των κακόβουλων επιθέσεων. Υπογραμμίζεται εκ νέου, ότι η πλατφόρμα αυτή του ΕΔΥΤΕ είναι απολύτως διακριτή από το σύστημα μετάδοσης θεμάτων των Πανελλαδικών Εξετάσεων.

Τα θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων προκύπτουν και διανέμονται από άλλο, ανεξάρτητο δίκτυο, ξεκαθάρισε και ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Παιδείας, Αλέξανδρος Κόπτσης.

Τα κόμματα της αντιπολίτευσης άσκησαν κριτική για την «κατάρρευση» του συστήματος. Η εκπρόσωπος τύπου του ΣΥΡΙΖΑ, επιτέθηκε στον Άκη Σκέρτσο λέγοντας ότι σκωπτικά «κατά τον κ. Σκέρτσο ακόμη και για την κατάρρευση της Τράπεζας Θεμάτων, φταίει ο ΣΥΡΙΖΑ, η υπηρεσιακή κυβέρνηση τριών ημερών ή οι κυβερνοεπιθέσεις. Πάντα φταίνε οι άλλοι. Στο μεταξύ η αγωνία των μαθητών συνεχίζεται, όσο το πρόβλημα στις εξετάσεις δεν λύνεται». Επιπλέον, η κ. Τσαπανίδου ανέφερε ότι «το μόνο που μένει είναι η αλαζονική αποποίηση ευθυνών της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, που τέσσερα χρόνια τώρα δεν φρόντισε να θωρακίσει ψηφιακά την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων και να διασφαλίσει την ομαλή διεξαγωγή των ενδοσχολικών εξετάσεων».


Σε δήλωση του, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, ανέφερε ότι «το επιτελικό κράτος αποδείχθηκε για άλλη μια φορά επιτελικό χάος. Παίζουν με την αγωνία των μαθητών προσπαθώντας να ρίξουν μάλιστα τις ευθύνες στην υπηρεσιακή κυβέρνηση». Ο Νίκος Ανδρουλάκης, συνέχισε λέγοντας ότι «η απαράδεκτη αυτή κατάσταση βέβαια δεν είναι μόνο ευθύνη του υπουργείου Παιδείας, είναι και θέμα κυβερνοασφάλειας των εθνικών μας ψηφιακών υποδομών, ευθύνη που με απόφαση της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας πέρασε σε μετακλητό υπάλληλο του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης».
Το ΚΚΕ, ζήτησε να «επιτραπεί στους εκπαιδευτικούς να βάλουν οι ίδιοι τα θέματα των ενδοσχολικών εξετάσεων, αγνοώντας την τράπεζα θεμάτων, για να αποφευχθεί η ταλαιπωρία, ιδιαίτερα των μαθητών της Γ’ Λυκείου. Οι μαθητές δεν είναι πειραματόζωα. Έχουν ήδη την αγωνία τους για να τα βγάλουν πέρα σε αυτόν τον ατέλειωτο εξεταστικό μαραθώνιο, δε χρειάζονται και επιπλέον βαθμούς δυσκολίας».

 

Πηγή: 
http://molonoti.gr

Δείτε επίσης