Οργή, αναβρασμός και τέλος κραυγή αγωνίας με μια πρωτοφανή πορεία εκατοντάδων φορτηγών στην Πάτρα, περιγράφουν την κατάσταση στον κλάδο των Μεταφορών. Αιτία ένα ανεξήγητο μπαράζ επιθετικών υπουργικών αποφάσεων που οδηγούν τον κλάδο σε αφανισμό. Δεν είναι τυχαίο ότι στην πορεία της Πάτρας που αφύπνισε τον κλάδο σε όλη την Ελλάδα, το κεντρικό σύνθημα ήταν: "Μας αφανίζουν αντί να μας στηρίζουν".
Οι άνθρωποι των Μεταφορών δεν μπορούν να εξηγήσουν γιατί ο αρμόδιος υπουργός κ. Σπίρτζης νομοθετεί κατά ριπάς χωρίς να ερωτά κανέναν. Και όπως φαίνεται το ποτήρι ξεχείλισε όταν νομοθέτησε απαγόρευση των ελληνικών φορτηγών από το 70% του ελληνικού δικτύου με τον ψευδέστατο ισχυρισμό ότι δήθεν γίνεται για την "οδική ασφάλεια".
Ο κλάδος φυσικά και αισθάνεται ανακούφιση από την ολοκλήρωση των μεγάλων οδικών αξόνων. Μέσω αυτών οι μεταφορές κερδίζουν σε χρόνο και ασφάλεια. Όμως καταφέραμε ακόμα και τα μεγάλα έργα υποδομών να τα μετατρέψουμε σε βρόγχο.
ΣΚΟΥΛΙΚΙΔΗΣ: ΤΑ ΔΙΟΔΙΑ ΈΧΟΥΝ ΞΕΦΥΓΕΙ ΕΝ ΜΕΣΩ ΚΡΙΣΗΣ
Ο κ. Πέτρος Σκουλικίδης, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδικάτου Χερσαίων - Εμπορευματικών Μεταφορών βάζει τα πράγματα στη θέση τους υπενθυμίζοντας ότι το 2007 επί Σουφλιά οι μελέτες υποστήριζαν ότι στη διαδρομή Αθήνα - Θεσσαλονίκη, αρκούσαν διόδια 42 ευρώ,για να αποπληρωθεί το έργο!
"Σήμερα, μέσα σε βαριά μακρόχρονη κρίση, τα διόδια στην ίδια διαδρομή είναι 220 ευρώ. Ποιος μπορεί να αντέξει αυτή τη χρέωση;" αναρωτιέται ο κ. Σκουλικίδης. Σε μια από τις συναντήσεις του με τον κ. Σπίρτζη όμως άκουσε τον υπουργό να ισχυρίζεται ότι "τα διόδια τα πληρώνει ο πελάτης και όχι ο μεταφορέας".
"Δυστυχώς δεν ισχύει" απαντά ο κ. Σκουλικίδης, υπενθυμίζοντας ότι υπάρχουν συμβόλαια προ διοδίων στα οποία έχουν "ακουμπήσει" οι πελάτες, ενώ και για τις νέες μεταφορές η εκτόξευση του κόστους μεταφοράς έχει διαρρήξει τις σχέσεις μεταφορικών εταιρειών και επιχειρήσεων που αρνούνται να αναλάβουν μόνοι όλη την αύξηση στο μεταφορικό έργο.
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ... ΒΡΑΧΙΟΛΙ
Δεν είναι όμως μόνο τα διόδια για τα οποία ο κλάδος των Μεταφορών είναι στα πρόθυρα της εξέγερσης. Προωθείται η υποχρεωτικά εγκατάσταση GPS ώστε να καταγράφονται οι πορείες όλων των φορτηγών, αναλυτικά οι πορείες τους, αν έχουν τα νόμιμα έγγραφα σε κάθε μεταφορά (!), αν ο οδηγός είναι νόμιμος κ.α. Μέσω του GPS θα εφαρμόζεται ένα point system που θα καταλήγει σε μη ανανέωση της άδειας μεταφοράς αν συγκεντρωθούν παραβάσεις.
"Πρόκειται για ηλεκτρονικό βραχιόλι. Θα είμαστε φυλακισμένοι μέσα στα ίδια τα αυτοκίνητά μας" σχολιάζει ο κ. Διονύσιος Πλέσσας πρόεδρος του Σωματείου "Ο Φάρος" που συμμετείχε στην κινητοποίηση της Πάτρας.
ΤΙ ΖΗΤΑ Ο ΚΛΑΔΟΣ
Έχει θέσεις το Πανελλήνιο Συνδικάτο Μεταφορών; Ο κ. Σκουλικίδης έχοντας γυρίσει όλη την Ελλάδα ώστε να συναντηθεί με συναδέλφους του και να τους ακούσει απαντά: "Φυσικά και έχουμε προτάσεις. Ζητάμε μείωση των διοδίων κατ 50% και ελεύθερη χρήση κάθε δρόμου στη χώρα. Ξέρετε τι θα συμβεί σε μια τέτοια περίπτωση; Όλα τα φορτηγά θα ανέβουν στους δρόμους των διοδίων".
Υπάρχει και μια άλλη πρόταση από τον κ. Σκουλικίδη. "Αν δεν χρησιμοποιούμε το 70% των δρόμων της χώρας ας μας μειώσουν κατ το ίδιο ποσοστό ΄τα τέλη κυκλοφορίας". Ωστόσο παρατηρεί ότι με την... κατάργηση του 70% των ελληνικών δρόμων τα φορτηγά δεν μπορούν να μεταβούν στα συνεργεία, σε πρατήρια βενζίνης, σε εργοστάσια. "Και αυτοί θα πληγούν" εξηγεί.
Έμπειρος συνδικαλιστής ο κ. Σκουλικίδης έχει ήδη ενημερώσει με προσωπικές επαφές όλα τα Επιμελητήρια της χώρας, το ΕΒΕΑ, ΕΣΕΕ και κάθε άλλον φορέα του επιχειρείν. Παράλληλα έχει καταθέσει προσφυγή στο ΣτΕ κατά της απαγόρευσης κυκλοφορίας σε ελληνικούς δρόμους που σημειωτέον δεν ισχύει πουθενά στην Ευρώπη.
Η ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΘΑ ΚΑΤΑΠΕΣΕΙ
"Η υπόθεση θα κερδηθεί γιατί η απαγόρευση είναι ξεκάθαρα αντισυνταγματική. Την έχουν ήδη αναβάλει πέντε φορές γιατί και αυτοί γνωρίζουν ότι θα την χάσουν. Έχει οριστεί για τις 6 Φεβρουαρίου του 2018. Δεν έχω ιδέα για΄τι επιμένουν σε κάτι που θα καταπέσει" λέγει ο κ. Σκουλικίδης.
Κατά τον κ. Σκουλικίδη η κατάσταση στον κλάδο που αριθμεί 33.000 φορτηγά και 70.000 εργαζόμενους και ιδιοκτήτες, έχει φτάσει στα όρια του. Γι αυτό και μετά την κινητοποίηση της Πάτρας στην οποία συμμετείχαν 12 σωματεία από Πελοπόννησο και Στερεά Ελλάδα συγκάλεσε ΔΣ όπου πάρθηκαν αποφάσεις. Εντός 15 ημερών ο κλάδος θα πρέπει να αποφασίσει πως θα αντιδράσει.
Η καταγραφή των μεγάλων θεμάτων του κλάδου πάντως έγινε στην Πάτρα: Ανανέωση του στόλου με κίνητρα (στην Ευρώπη αλλάζουν κάθε 5 χρόνια), περιορισμοί στην είσοδο εταιρειών από τρίτες χώρες (Κίνα, Τουρκία κ.α.), οι μετανάστες - πρόσφυγες στα λιμάνια εξόδου, οι μηδενικές εκπτώσεις στα διόδια.
ΤΟ ΘΕΜΑ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ
Ενδιαφέρον έχει ότι τα αιτήματα των Μεταφορών έφτασαν στη Βουλή με ερώτηση του βουλευτή κ. Ν. Νικολόπουλου. Σε αυτήν ερωτά τον κ. Σπίρτζη:
1ον. Επειδή ισχυρίζεστε ότι η απαγόρευση των φορτηγών ΔΧ από το εθνικό δίκτυο της χώρας γίνεται για την "οδική ασφάλεια", να καταθέσετε τις σχετικές έρευνες και τα στατιστικά στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι τα φορτηγά ΔΧ πρωταγωνιστούν στα τροχαία ατυχήματα στο παράπλευρο οδικό δίκτυο. Τι θα πείτε αν δεν υπάρχουν τέτοια στοιχεία; Επικαλείστε ανύπαρκτες αιτίες για να επιβάλλετε παράνομους - όπως θα αποδειχθεί - περιορισμούς ;
2ον Γιατί γίνεται αυτό; Μήπως όπως καταγγέλλουν οι μεταφορείς, για να προστεθούν έσοδα στους αυτοκινητοδρόμους έναντι των υποχρεώσεών τους στις Τράπεζες;
3ον Τέλος, γιατί ενώ ο κλάδος των Μεταφορών αριθμεί 33.000 φορτηγά και 60.000 περίπου ιδιοκτήτες και εργαζόμενους, ο υπουργός Μεταφορών Χρ. Σπίρτζης δεν έχει δεχθεί να παραλάβει επισήμως τις προτάσεις από τις ομοσπονδίες των μεταφορέων, περιοριζόμενος σε προσχηματικές ανεπίσημες και χωρίς καμία πραγματική ουσία ή δέσμευση επαφές; Θα τους δεχθεί επίσημα ώστε να τους ακούσει;