Πλήθος συγγραφέων πλέον στο ελληνικό σχολείο - Πως οι μαθητές θα αγαπήσουν και πάλι (και σωστά) την λογοτεχνία

"... Οι μαθητές δεν πάσχουν από λεξιπενία, έχουν πλούσιο λεξιλόγιο. Ωστόσο, αποστρέφονται την ανάγνωση και τη γραφή. Οι περισσότεροι δεν ψυχαγωγούνται από το βιβλίο, αποφοιτώντας από το λύκειο δεν αισθάνονται την ανάγκη να αναζητήσουν λογοτεχνικά κείμενα, βιβλία για να περάσουν τον χρόνο τους», λέει ο Γεώργιος Ι. Σπανός, ομότιμος καθηγητής Παιδαγωγικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και πρόεδρος της επιτροπής αξιολόγησης των νέων προγραμμάτων σπουδών στη Λογοτεχνία.

Μιλάει με ενθουσιασμό για το εγχείρημα το οποίο αλλάζει τον τρόπο διδασκαλίας του μαθήματος σε γυμνάσιο και λύκειο. Ενδεικτικά, με τα νέα προγράμματα οι μαθητές, επιδιώκεται να εκφράζουν τα συναισθήματα που τους προκαλούν τα λογοτεχνικά κείμενα, να βιώνουν τη λογοτεχνική ατμόσφαιρα, αποστασιοποιούμενοι ή ταυτιζόμενοι με πρόσωπα των κειμένων.

Ενισχύονται το θεατρικό παιχνίδι και η δραματοποίηση με αφετηρία τα κείμενα, ώστε οι μαθητές μέσα από ερεθίσματα που τους προκαλούν τα κείμενα να τροφοδοτήσουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους. Στα νέα προγράμματα σπουδών, βάσει των οποίων θα συγγραφούν τα βιβλία, προτείνονται συνολικά 63 λογοτεχνικά κείμενα: μυθιστορήματα, διηγήματα, νουβέλες, ποιήματα, θεατρικά κείμενα.

Ο κατάλογος των συγγραφέων και ποιητών περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τους Αντρέα Καμιλέρι, Πηνελόπη Δέλτα, Αμος Οζ, Οσκαρ Ουάιλντ, Aντώνη Σαμαράκη, Εριχ Σόερμαν, Ερνστ Χέμινγουεϊ, Ιάκωβο Καμπανέλλη, Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα, Ουίλιαμ Σαίξπηρ, Μανόλη Αναγνωστάκη, Οδυσσέα Ελύτη, Κωνσταντίνο Καβάφη, Πάμπλο Νερούδα, Τίτο Πατρίκιο, Γιάννη Ρίτσο, Γιώργο Σεφέρη, Μάτση Χατζηλαζάρου, Νίκο Θέμελη, Πάουλο Κοέλιο, Τενεσί Ουίλιαμς, Φραντς Κάφκα, Αντον Τσέχοφ, Νικολάι Γκόγκολ.

Ειδικότερα, επισημαίνει ο κ. Σπανός, έως τώρα οι μαθητές στη Λογοτεχνία προσέγγιζαν διάσπαρτα κείμενα. Μεταξύ των αλλαγών που φέρνουν τα νέα προγράμματα σπουδών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση όπου διδάσκεται το μάθημα, είναι ότι υιοθετείται η λογική των «συστάδων κειμένων». Δηλαδή, θα δίνεται στους μαθητές ένα «πυρηνικό κείμενο» και μαζί με αυτό ακόμη 4-5 άλλα για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης μέσα από τη σύγκριση κειμένων.

Για παράδειγμα, ο εκπαιδευτικός μπορεί να επιλέξει έναν θεματικό άξονα (π.χ. τα φύλα) και πάνω σε αυτόν να δώσει κείμενα στους μαθητές. Τα κείμενα αυτά θα διδάσκονται από την έναρξη του σχολικού έτους τον Σεπτέμβριο έως τον Νοέμβριο, και από τον Μάρτιο έως τον Απρίλιο.

 

Πηγή: 
http://molonoti.gr με πληροφορίες από την "Καθημερινή"

Δείτε επίσης