Η πρώτη ναυτιλιακή δύναμη του κόσμου, η Ελλάδα, ναυπηγεί στην χώρα της μόνο ένα πλοίο ενώ έχει παραγγείλει εκατοντάδες πλοία εκτός Ελλάδος. Γιατί;
Σήμερα που τα ναυπηγεία του κόσμου κερδίζουν δισεκατομμύρια δολάρια από επενδύσεις Ελλήνων στις ναυπηγήσεις εκατοντάδων πλοίων χωρητικότητας δεκάδων εκατομμυρίων τόνων, η Ελλάδα έχει παραγγείλλει σε κάποιο ναυπηγείο στο Πέραμα, ένα μικρό δεξαμενόπλοιο χωρητικότητας κάτω των 2.000 τόνων που προορίζεται για τροφοδοσία καυσίμων στα νησιά. Τίποτε άλλο.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία πρώτη χώρα κατασκευής των ελληνικών πλοίων στη λίστα με το πρόγραμμα ναυπήγησης βρίσκεται η Ν. Κορέα με 163 εμπορικά πλοία χωρητικότητας 15,8 εκατ. τόνων και ακολουθούν από κοντά η Κίνα με 161 πλοία χωρητικότητας 15 εκατ. τόνων, η Ιαπωνία με 32 πλοία, χωρητικότητας 2,8 εκατ. τόνων, η Ρουμανία με 4 πλοία, οι Φιλιππίνες με 3 πλοία, η Ινδία με 2 πλοία και η Ελλάδα με 1 πλοίο μεταφοράς καυσίμων.
Γιατί λοιπόν δεν κατασκευάζουμε οι ίδιοι τα πλοία μας; Μα γιατί τα συνδικάτα των ελληνικών ναυπηγείων, "φροντίζουν", να μην παραδίδεται ποτέ ένα πλοίο στην ώρα του. Οι εφοπλιστές έχοντας συμβόλαια με ημερομηνίες και μεγάλες ρήτρες, δεν ρισκάρουν την καταστροφή τους με μια ελληνική παραγγελία, που θα καταλήξει να μην ολοκληρωθεί σχεδόν ποτέ! Αυτή βέβαια δεν είναι η μοναδική αιτία, αλλά η κυριότερη.
Παράδειγμα χώρας που εκμεταλλεύθηκε στο έπακρον τις ευκαιρίες που παρουσιάστηκαν τα τελευταία χρόνια είναι η Κίνα, που παρά την παντελή έλλειψη τεχνογνωσίας κατάφερε μέσα σε μια εξαετία να καταστεί παγκόσμια υπερδύναμη στη ναυπηγική βιομηχανία κλέβοντας τα σκήπτρα από τους Νοτιοκορεάτες και τους Ιάπωνες.
Σήμερα οι εργασίες των ελληνικών ναυπηγείων περιορίζονται σε επισκευαστικά και εξοπλιστικά έργα του Πολεμικού Ναυτικού, όπου επίσης καταγράφεται φθίνουσα πορεία. Σύμφωνα με τη μελέτη της Hellastat, οι μονάδες της χώρας υπολειτουργούν καταγράφοντας υψηλές δαπάνες συντήρησης για εγκαταστάσεις που δεν χρησιμοποιούνται.
Επιπρόσθετα, θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα Ελληνικά Ναυπηγεία αντιμετωπίζουν απαγόρευση των εμπορικών δραστηριοτήτων από την ΕΕ για περίοδο 15 ετών, για άρση προστίμου 230 εκ. ευρώ, ενώ οι Ναυπηγικές και Βιομηχανικές Επιχειρήσεις Ελευσίνας έχουν καταθέσει αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99 του πτωχευτικού κώδικα.