Πιερρακάκης για μη κρατικά πανεπιστήμια: Μειωμένο κατά 50% το κόστος ίδρυσης εκτός Αττικής - Θεσσαλονίκης

Στην αποκάλυψη πως «το κόστος ίδρυσης ενός μη κρατικού, μη κερδοσκοπικού πανεπιστημίου στην Αττική (πλην νήσων) και στη Θεσσαλονίκη θα διαφέρει από την υπόλοιπη Ελλάδα» και πως «για ένα μη κρατικό, μη κερδοσκοπικό πανεπιστήμιο εκτός Αττικής-Θεσσαλονίκης το κόστος (εγγυητικές και παράβολα) θα είναι στο 50%, δηλαδή στο ένα εκατομμύριο ευρώ» προχώρησε ο υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Κυριάκος Πιερρακάκης μιλώντας στο ραδιόφωνο του "ΣΚΑΪ"  για το νομοσχέδιο που κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή.

«Μειώνεται στο ένα εκατομμύριο ευρώ το κόστος ίδρυσης για περιοχές εκτός Αττικής και Θεσσαλονίκης» ανέφερε ο κ. Πιερρακάκης, τονίζοντας πως «αυτό είναι ένα βασικό κίνητρο για να στηρίξουμε προσπάθειες ίδρυσης τέτοιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και σε άλλα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας».

Ο κ. Πιερρακάκης εξήγησε αναλυτικά τα κριτήρια και τις προϋποθέσεις εγγραφής σπουδαστών στα νέα πανεπιστήμια και διευκρίνισε, για πολλοστή φορά, ότι «ο συντελεστής της χαμηλότερης βάσης εισαγωγής είναι η απαραίτητη προϋπόθεση για να μπορεί, για να δικαιούται κάποιος να αιτηθεί την εγγραφή του σε αυτά τα πανεπιστήμια. Από εκεί και πέρα το κάθε πανεπιστήμιο ξεχωριστά θα διαμορφώνει, όπως έχει κάθε δικαίωμα, τα δικά του κριτήρια τα οποία θα είναι ανάλογα με αυτά του μητρικού ιδρύματος και τα οποία εγκρίνει η ΕΘΑΑΕ, συνεπώς κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι θα εισάγεται σε μια ιατρική σχολή με βαθμό 11, αυτό δεν μπορεί ποτέ να γίνει και επειδή αυτά τα απενπιστήμια δεν διακυβεύουν τη φήμη τους για κανένα λόγο».

Ο υπουργός Παιδείας εξέφρασε την απορία του για την στάση που επέλεξε τελικώς απέναντι στο νομοσχέδιο ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Νίκος Ανδρουλάκης, επισήμανε πως «στοιχεία της δήθεν διαφοροποίησης του, όπως η έγκριση των προγραμμάτων σπουδών δημόσιων και μη κρατικών ΑΕΙ να γίνεται από την ίδια αρχή, αυτό υπάρχει ήδη στο νομοσχέδιο, πρόκειται για την ΕΘΑΑΕ» και επανέλαβε ότι «η κατάθεση του νομοσχεδίου είναι ένα στέρεο βήμα, όπως προκύπτει από τις γνωμοδοτήσεις κορυφάιων συνταγματολόγων, μεταξύ των οποίων ο κύριος Βενιζέλος και ο κύριος Αλιβιζάτος».

Στην υπόδειξη της αντιπολίτευσης ότι η πιστοποίηση και η έγκριση των Δημοσίων πανεπιστημίων και των μη κρατικών θα πρέπει να γίνεται από τον ίδιο φορέα, ο υπουργός τόνισε πως υπάρχει η σχετική πρόβλεψη στο σχέδιο νόμου, οπότε του «κάνει εντύπωση», που υπάρχει τέτοια πρόταση. Άλλωστε, όπως εξήγησε ο ίδιος, «ακριβώς αυτός είναι ο πυρήνας του νομοσχεδίου ότι η ίδια η Ανεξάρτητη Αρχή (ΕΘΑΑΕ) -  η αρχή που αφορά την Ανώτατη Εκπαίδευση στη χώρα μας, που πιστοποιεί σήμερα τα Δημόσια Πανεπιστήμια - η ίδια ακριβώς θα κάνει την πιστοποίηση στα  παραρτήματα των ξένων Πανεπιστημίων». Όσο για τις προϋποθέσεις ίδρυσης των παραρτημάτων των μη κρατικών πανεπιστημίων, ο υπουργός υπενθύμισε ότι «τα κριτήρια είναι τα πιο αυστηρά κριτήρια για εγκατάσταση παραρτημάτων που υπάρχουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση. … Και το πλέον αυστηρό είναι ακριβώς αυτό: ότι η ίδια Ανεξάρτητη Αρχή θα πιστοποιεί τα πάντα».

Για την ενίσχυση των δημόσιων περιφερειακών Πανεπιστημίων, ο υπουργός σημείωσε πως έχουν ήδη γίνει πολλά, όπως «το επίδομα στέγης, το οποίο το λαμβάνουν πάνω από 50 χιλιάδες φοιτητές αυτή τη στιγμή και ο ίδιος ο νόμος που έχουμε στα χέρια μας. Αυτή τη στιγμή αυτός ο νόμος το 80% των άρθρων του αφορούν τη δημόσια Παιδεία, το 20% αφορά τα μη κρατικά παραρτήματα».

Μιλώντας γενικά για τα Δημόσια Πανεπιστήμια, ο υπουργός υπογράμμισε: «Τονίζουμε τον ρόλο του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου, το οποίο μεγαλώνει πολύ. Γίνεται με πολλές παραμέτρους το τρίτο Πανεπιστήμιο στη χώρα, απορροφά τμήματα στην Δράμα, στην Καβάλα. Αυτονομείται πλήρως το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, το οποίο μέχρι σήμερα ο Υπουργός Παιδείας διόριζε τον Πρόεδρο – πλέον εμπίπτει στον τρόπο που δουλεύουν όλα τα υπόλοιπα Πανεπιστήμια. Και βέβαια έχουμε μία σειρά από προτάσεις οι οποίες έχουν προκύψει από συζήτηση με τη Σύνοδο των Πρυτάνεων για ενίσχυση του αυτοδιοίκητου, ενίσχυση της εξωστρέφειας των Πανεπιστημίων, ενίσχυση των διορισμών. Είναι πράγματα τα οποία έχουμε συζητήσει με την ίδια τη Σύνοδο των Πρυτάνεων και έχουμε καταλήξει σε αυτή την πρόταση. Οπότε ειδικά αυτά τα άρθρα, αυτό το 80%, ακριβώς επειδή έχει προκύψει και με αυτόν τον τρόπο, προσωπικά αδυνατώ να δω ποιος θα τα καταψηφίσει και με ποιο επιχείρημα γιατί είναι προτάσεις των ίδιων των Δημοσίων Πανεπιστημίων».

Σε ό,τι αφορά την ‘ταυτότητα’ αλλά και το κύρος των ξένων Πανεπιστημίων, που θα επιδιώξουν να ιδρύσουν ένα παράρτημα στην Ελλάδα, ο υπουργός δήλωσε: «Πολλά μεγάλα Πανεπιστήμια από όλον τον πλανήτη δημιουργούν παραρτήματα σε όλον τον κόσμο, αυτό ισχύει και για κορυφαία αμερικανικά Πανεπιστήμια όπως το Yale, το Johns Hopkins, το Duke και άλλα και ευρωπαϊκά» ενώ όπως πρόσθεσε, «εμείς αυτή τη στιγμή οφείλουμε να ανοίξουμε το πλαίσιο, τις εκπαιδευτικές ευκαιρίες. Άλλες χώρες που αυτό το πράγμα το έκαναν κατά αντιστοιχία – συζητάμε για την Κύπρο...».

Δεν παρέλειψε δε να κάνει αναφορά και στους χιλιάδες Έλληνες φοιτητές, οι οποίοι αυτή τη στιγμή βρίσκονται ήδη στο εξωτερικό για σπουδές: «Η Ελλάδα έχει 40 χιλιάδες φοιτητές που αυτή τη στιγμή σπουδάζουν έξω και εάν βάλουμε τον αριθμό αυτό και τον συγκρίνουμε με άλλες χώρες οι Έλληνες που σπουδάζουν έξω είναι περισσότεροι από τους Ισπανούς, περισσότεροι από τους Άγγλους και η Πορτογαλία που έχει έναν αντίστοιχο πληθυσμό με τον δικό μας έχει δεκατρείς χιλιάδες. Αυτό από μόνο του δείχνει κάτι σε σχέση με το πρόβλημα». Μάλιστα, αναφέρθηκε και στα δεδομένα της γειτονικής Κύπρου: «η Κύπρος κατάφερε να γίνει περιφερειακό εκπαιδευτικό κέντρο μέσα σε είκοσι χρόνια, δεκαεννιά χρόνια αφού ψήφισαν τον νόμο εκεί με συναίνεση του πολιτικού τους συστήματος και μπράβο τους». Σε ό,τι αφορά τις ποιοτικές διαφορές, που μας χωρίζουν από την Κύπρο, το πρώτο στο οποίο αναφέρθηκε ο κ.Πιερρακάκης είναι η τεράστια ακαδημαϊκή διασπορά των Ελλήνων στο εξωτερικό, γεγονός που θα διευκολύνει την προσέλκυση ξένων πανεπιστημίων στη χώρα μας σε ένα βάθος χρόνου. Όπως εξήγησε: «σε οποιοδήποτε Πανεπιστήμιο του εξωτερικού όταν πηγαίνουμε… Σε κάθε τμήμα - σχεδόν- έχουμε έναν Έλληνα ο οποίος ασκεί ερευνητική δραστηριότητα και έχει σπουδαίο ακαδημαϊκό έργο. Το ενδιαφέρον το οποίο βλέπουμε - και επιτρέψτε μου να πω ότι το βλέπω κι εγώ προσωπικά - τους τελευταίους μήνες από πάρα πολλούς Έλληνες του εξωτερικού για να μπορέσουν να συμβάλουν σε αυτήν την προσπάθεια και να είναι αυτοί οι καταλύτες στο να μπορέσουν να έρθουν ιδρύματα στη χώρα μας, είναι τέτοιο που με κάνει να αισιοδοξώ ότι θα πετύχουμε πολύ καλύτερα αποτελέσματα από αυτά τα οποία κάποιος ο οποίος είναι σήμερα επιφυλακτικός θα περίμενε».

Σχετικά με τις στρατηγικές, που σκοπεύει η χώρα μας να υιοθετήσει προκειμένου να καταστεί δελεαστική για τα ίδια της τα παιδιά, τους Έλληνες φοιτητές του εξωτερικού, ο υπουργός διευκρίνισε ότι θα «πρέπει να βελτιώσουμε και να αυξήσουμε τις ακαδημαϊκές ευκαιρίες στη χώρα μας. Πρέπει το κομμάτι των Ελλήνων εκείνων που σπουδάζει στο εξωτερικό επειδή κρίνει ότι δεν έχει αντίστοιχες επιλογές στη χώρα μας, να έχει την ευκαιρία να μείνει εδώ και πρέπει ταυτόχρονα να αξιοποιήσουμε το δυναμικό της χώρας μας – σε πολλά επίπεδα – εγώ θα σας πω κυρίως μέσω του δημοσίου συστήματος αλλά και μέσω των παραρτημάτων». Ως ‘δέλεαρ’ προς αυτή την κατεύθυνση, θα μπορούσαν να λειτουργήσουν τα κοινά προγράμματα σπουδών των Δημοσίων Πανεπιστημίων με κορυφαία Πανεπιστήμια του εξωτερικού τα οποία λέμε ρητά ότι θα χρηματοδοτήσουμε τη δημιουργία τους μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης. Και, εδώ, οφείλω να σας πω ότι βλέπω τεράστιο ενδιαφέρον από κορυφαία Πανεπιστήμια του εξωτερικού να υλοποιηθούν μέσα στα ελληνικά Δημόσια Πανεπιστήμια τα προγράμματά τους».

Είτε πρόκειται για την ενίσχυση των δημοσίων Πανεπιστημίων, είτε για την προσέλκυση ξένων πανεπιστημίων και την ίδρυση παραρτημάτων στη χώρα μας, υπάρχει ένα κοινό πλαίσιο, μία κοινή στρατηγική, όπως τόνισε ο υπουργός: «Η στρατηγική είναι το άνοιγμα της χώρας, η διεθνοποίηση της, το να φέρουμε πολλούς ξένους φοιτητές στην Ελλάδα». Συνεχίζοντας, έφερε συγκεκριμένα παραδείγματα για το πως θα επιτευχθεί ο στόχος αυτός: «Να ανοίξουμε τα αγγλόφωνα προγράμματα, τα οποία ήδη παρέχουν τα 24 δημόσια Πανεπιστήμια μέσω του Erasmus και να μπορούν, αν θέλουν, τα ίδια τα Πανεπιστήμια να φέρουν και Αμερικανούς φοιτητές ή φοιτητές από άλλες χώρες να περάσουν ένα εξάμηνο εδώ, δύο εξάμηνα εδώ. Υπάρχει μία συνολική πολιτική εξωστρέφειας που υπηρετείται από τον νόμο και από τα παραρτήματα και κυρίως θα πω εγώ, από τα ελληνικά Δημόσια Πανεπιστήμια».

Σχετικά με το ενδεχόμενο αλλαγών στο νομοσχέδιο κατά την κοινοβουλευτική συζήτηση, προκειμένου να διευκολυνθεί η ψήφιση του νόμου, ο υπουργός δήλωσε: «… αυτό ισχύει παγίως από μεριάς μας», κάνοντας μάλιστα αναφορά στο προηγούμενο νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, το οποίο ψηφίστηκε και από την Πλεύση Ελευθερίας ενώ το ΠΑΣΟΚ, παρόλο που δεν το ψήφισε, κατέθεσε τροπολογία, η οποία σε μεγάλο βαθμό υιοθετήθηκε και ενσωματώθηκε στο νόμο. «Ανεξάρτητα κι από το αν ψηφίζει ή καταψηφίζει κανείς, …. για να μπορούμε να καθιστούμε τον κάθε νόμο κτήμα όσο δυνατόν, περισσοτέρων, αυτό είναι το καθήκον μας», είπε χαρακτηριστικά ενώ δεν παρέλειψε να κάνει μνεία στην κ. Διαμαντοπούλου, πρώην υπουργό Παιδείας, η οποία δήλωσε πως θα υπερψήφιζε το συγκεκριμένο νόμο. Σε κάθε περίπτωση, ο υπουργός τόνισε πως η ψήφιση του νόμου για την Παιδεία, αποτελεί ένα βήμα ‘προς τα εμπρός’.

Για την προοπτική μετατροπής των κολλεγίων σε Πανεπιστήμια, ο κ. Πιερρακάκης υπογράμμισε ότι δεν προβλέπεται κάτι τέτοιο από το νόμο. Σύμφωνα με τον ίδιο, «Ο νόμος μιλάει ξεκάθαρα για ίδρυση νέων δομών, ιδρύονται νέα Νομικά Πρόσωπα. Εκεί, αν θέλετε, είναι και η θεσμική καινοτομία του νόμου. Τα Νομικά Πρόσωπα Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης. Αυτά ιδρύονται αφού έχουν έγκριση από την Ανεξάρτητη Αρχή, την ΕΘΑΕΕ, και αφού έχουν έγκριση και από τον ΕΟΠΠΕΠ για το κτιριολογικό κομμάτι. Πρέπει να είναι μη κερδοσκοπικές αυτές οι δομές, αυτές οι δομές έχουν πολλά κοινά χαρακτηριστικά με τα σημερινά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου είναι, διφυείς, και όλα τα κριτήρια τα μη κερδοσκοπικά τα οποία μπαίνουν και τα ποιοτικά τα οποία μπαίνουν, αφορούν την ίδρυση νέων οντοτήτων, οι οποίες είναι ουσιαστικά παραρτήματα, είναι εγκατάσταση, είναι παραρτήματα νέων πανεπιστημίων. Άρα, μιλάμε για τελείως διαφορετικούς όρους, συν βέβαια τους όρους που έχουν μπει και σε σχέση με την ελάχιστη βάση εισαγωγής».

Όσο για το χρονοδιάγραμμα, βάσει του οποίου, θα μπορεί να λειτουργήσει ένα ΝΠΠΕ στην Ελλάδα, ο υπουργός αποσαφήνισε τα εξής: «Ο νόμος προβλέπει ότι θα ισχύσει η εγκατάσταση των νέων παραρτημάτων με τον τρόπο με τον οποίον περιγράφουμε από τον Σεπτέμβριο του ‘25».

Πηγή: 
http://molonoti.gr

Δείτε επίσης