Ο προαστιακός έγινε 10 ετών - Το μέσο που κέρδισε τις καρδιές των πατρινών

Γίνεται δέκα ετών και το γιορτάζει. Ο λόγος για τον προαστιακό της Πάτρας, το πιο επιτυχημένο εγχείρημα στη μαζική μετακίνηση τις τελευταίες δεκαετίες. Προαναγγέλλονται θετικά νέα για την επανέναρξη των δρομολογίων προς το νότο με αρχή την 4η Ιουλίου.

Το ξεκίνημα έγινε δειλά πριν από μία δεκαετία επειδή κάποιοι πίστεψαν ότι οι συρμοί θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για αστικές μετακινήσεις, ενώνοντας την Πάτρα με το Ρίο. Δεν ήταν όλα ρόδινα.

Το νέο μέσο που ήλθε από… τα παλιά, αφού οι γραμμές είχαν διακοσμητικό ρόλο λόγω του σιδηροδρομικού αποκλεισμού της Αχαΐας, είχε συναντήσει αρκετούς εχθρούς. Οι υπέρμαχοί του προαστιακού επέμεναν στην προοπτική που ανοιγόταν στις αστικές μετακινήσεις και υποστήριζαν την ανάγκη να δημιουργηθούν νέες και περισσότερες στάσεις για να εξυπηρετούνται οι κάτοικοι στη βόρεια πλευρά της πόλης.

«Ξεκίνησε με δύο στάσεις και πέντε επιβάτες» θυμήθηκε το τοπικό στέλεχος του ΟΣΕ, Χρήστος Οικονόμου. Ηταν η εποχή (Κυριακή 4 Ιουλίου 2010) που το προσωπικό συρρικνωνόταν. Το πείραμα πέτυχε. Ο προαστιακός της Πάτρας έχει πραγματικά τα χαρακτηριστικά της ονομασίας του, αφού καταφέρνει να μεταφέρει χιλιάδες επιβάτες και να συνδέει σε περίπου μισή ώρα την αρκτική πλευρά της πόλης με το κέντρο της.

Αρκετές φορές χρησιμοποιήθηκε το πείραμα του προαστιακού της Πάτρας και σαν παράδειγμα για άλλες πόλεις.
Μια από αυτές είναι η Καλαμάτα. Οι φορείς της έχουν συζητήσει κατά καιρούς την εμπειρία της Πάτρας ως «καλό παράδειγμα» μιας περιφερειακής πόλης που χρησιμοποίησε την υπάρχουσα υποδομή για να δώσει λύσεις στην καθημερινή συγκοινωνία των πολιτών ενός μεγάλου αστικού κέντρου.

Ένα από τα στοιχεία που προκάλεσαν από νωρίς εντύπωση στη λειτουργία του προαστιακού ήταν πως κατάφερε σε σύντομο χρόνο να δημιουργήσει ένα δικό του κοινό, ξεκινώντας με επιβατική κίνηση 2.000 ατόμων / μήνα, και εκτοξεύτηκε χάρη στην υψηλή αξιοπιστία της γραμμής και στη λεωφορειακή σύνδεση με την Πανεπιστημιούπολη.

Πως έγινε αυτό; Η γραμμή υποστηρίχτηκε από τα σωστά σιδηροδρομικά οχήματα, επεκτάθηκε λίγο προς βορρά, κατασκευάστηκαν ενδιάμεσες στάσεις (από το Δήμο σε συνεργασία με τον ΟΣΕ) οπότε το μέσο λειτούργησε και λειτουργεί όντως ως προαστιακή εξυπηρέτηση.

Στα πρώτα 3-4 χρόνια του προαστιακού άρχισαν και οι πιέσεις για επέκταση, είτε προς Αραχωβίτικα και Ψαθόπυργο είτε προς τη Δυτική Αχαΐα. Η πρόοδος του έργου της νέας σιδηροδρομικής γραμμής οδήγησε σε αναστολή τα δρομολόγια προς βορρά. Στη Δυτική Αχαΐα η επέκταση έγινε σχεδόν ταυτόχρονα με την πανδημία και τα δρομολόγια ανεστάλησαν. Οι πληροφορίες θέλουν να ξεκινούν και πάλι στις 4 Ιουλίου (αναμένεται και επίσημη ανακοίνωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ).

Συνεπώς, θα είναι διπλή η γιορτή για τους φίλους του μέσου σταθερής τροχιάς το ερχόμενο Σάββατο (11:00 π.μ.), που θα βρεθούν στον κεντρικό σταθμό της Πάτρας για να κόψουν τούρτα για τα δεκάχρονα του προαστιακού (με ελεγχόμενη προσέλευση για να μην δημιουργηθεί συνωστισμός).

 

Πελοπόννησος