Μια νέα εποχή ξεκινά για το Λιμάνι Πάτρας - MedEast, ΕΛΠΕ, θέλουν να εγκατασταθούν εδώ ενώ ήδη άλλα πέντε project είναι σε εξέλιξη

Δυο συν πέντε μεγάλες και σπουδαίες προκλήσεις θα μετατρέψουν σύντομα το Λιμάνι των Πατρών, σε οικονομικό εμπορευματικό, αναπτυξιακό κέντρο αντάξιο του μεγάλου παρελθόντος του.

Οι προκλήσεις είναι διεθνών διαστάσεων και αφορούν επενδυτικά project δισεκατομμυρίων όπως ο αγωγός Ισραήλ - Κύπρου - Ελλάδας MedEast που περνά και από την Αχαία και η εγκατάσταση των ΕΛΠΕ για υδρογονάθρακες στον Πατραϊκό. 

Ταυτόχρονα εξελίσσονται δυναμικά έργα ανάπτυξης και υποδομών όπως η έλευση του τρένου, το Υδατοδρόμιο, οι εγκαταστάσεις LNG με στόχο και την εξυπηρέτηση της πόλης, η αξιοποίηση της ΠΠ και η αναμενόμενη μεγάλη άνοδος της επιβατικής και μεταφορικής κίνησης με την λήξη της πανδημίας. 

ΟΙ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΑΠΑΙΤΟΥΝ ΝΕΕΣ ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ

Η πολλαπλή πρόκληση που έρχεται, απαιτεί μια νέα θεώρηση για το Λιμάνι που να περιγράφεται από συνθήκες ασφάλειας (το πρόβλημα των μεταναστών επείγει να διευθετηθεί), επέκταση υποδομών, εκσυγχρονισμό όλων των παρεχόμενων υπηρεσιών και μια υψηλού επιπέδου συνεργασία όλων των εμπλεκομένων κρατικών και ιδιωτικών φορέων του Λιμένα.

Αυτό το τελευταίο είναι ίσως το πιο κρίσιμο. Στο Λιμάνι θα φαίνεται να γίνεται κατανοητό ότι η εποχή της παρακμης του τελειώνει. Το Λιμάνι πρέπει να αντιμετωπίζεται πλέον ως μια μεγάλης κομβικής σημασίας μονάδα πλήθους υπηρεσιών και η καλύτερη οργάνωση του παντού είναι μονόδρομος.

Η επαρχιώτικη νοοτροπία που παρατηρήθηκε στο παρελθόν φαίνεται να εκλείπει. Η αλλαγή νοοτροπίας επιβάλλει να γίνει κατανοητό ότι το Λιμανι δεν είναι ένα μικρό περιφερειακό, αλλά μια υπερσύγχρονη μονάδα που επιλέγεται από μεγάλα project για συνεργασίες ετών.

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ

Θα πρέπει να θυμίσουμε ότι η Πάτρα είναι απόλυτα συνδεδεμένη με το Λιμάνι της. Ιστορικά, οικονομικά, κοινωνικά, πολτιστιμικά, ήταν το οξυγόνο που συντηρούσε σε πολλαπλά επίπεδα μια πόλη που είχε το βλέμμα προς την Δύση. 

Η μεγάλη του ιστορία ξεκινά από την περίοδο της Ελληνικής Επανάστασης όπου ιστορικοί το περιγράφουν ως το κυριότερο εμπορικό κέντρο της Πελοποννήσου. Η Πάτρα ήταν από τότε, συγκοινωνιακός κόμβος προς Τεργέστη, Αγκώνα, Λιβόρνο και Μασσαλία. Ήταν όχι μόνο το σπουδαιότερο λιμάνι της περιοχής αλλά και το σημαντικότερο αστικό κέντρο στη Δυτική Ελλάδα

Στα μέσα του 19ου αιώνα η Πάτρα είχε καθιερωθεί ως το πρώτο σταφιδοεξαγωγικό λιμάνι και γενικά ως κύριο εξαγωγικό και εισαγωγικό κέντρο με τη Δύση. 

Από την δεκαετία του 60 έγινε μεγάλο επιβατικό λιμάνι, ενώ τα τελευταία χρόνια η οικονομική κρίση και η πανδημία μείωσαν σημαντικά την επιβατική και εμπορευματική κίνηση. 

ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Η βελτίωση των υπηρεσιών έχει ήδη ξεκινήσει. Για παράδειγμα εξαιρετικές χαρακτηριζονται οι υπηρεσίες του Τελωνείου εδώ και καιρό, ενώ δεν πέρασε απαρατήρητη η σοβαρή παρέμβαση των Λιμενικών για την αντιμετώπιση της παραβατικότητας των μεταναστών. 

Ακόμη μόνο θετικά είναι τα σχόλια όλων για τη νέα διοίκηση του ΟΛΠΑ υπό τον κ. Π. Τσώνη, η οποία επιδεικνύει μεγάλη θέληση σε κάθε πρόκληση, δεν κρύβει προβλήματα κάτω από το χαλί και επεμβαίναι άμεσα για καθε ζήτημα που προκύπτει. Θετικό και το γεγονός ότι ο κ. Τσώνη προσωπικά δεν αγνοεί τους συνεργαζόμενους με το Λιμάνι αλλά αντιθέτως ακούει συστημαιτκά τις θέσεις τους. Η νέα διοίκηση ΟΛΠΑ φαίνεται να είναι η κατάλληλη για να διαχειριστεί το σπουδαίο μέλλον του Λιμλενα που έρχεται.

Μεγάλες προκλήσεις για την διοίκηση ΟΛΠΑ είναι η ασφάλεια του Λιμένα ακόμη και με την αγορά σκάνερ, η αξιοποίηση των ελεύθερων κτιρίων και φυσικά η βελτίωση όλων των παρεχόμενων υπηρεσιών.