Καραμανλής: Υπόγειο το τρένο από Κανελλοπούλου έως Ακτή Δυμαίων

Ο Κ. Καραμανλής ξεκαθάρισε όλο το σχέδιο για το τρένο στην Πάτρα. Όπως είπε είναι ένα έργο ακριβώς όπως το χρειάζεται η Πάτρα. Που ικανοποιεί 7 βασικές αρχές:

Πρώτον. Είναι ρεαλιστικό και μπορεί να χρηματοδοτηθεί από την ΕΕ. Άρα, μπορεί να γίνει.

Δεύτερον. Απελευθερώνει το κέντρο της πόλης. Αποδίδει την Πάτρα ξανά στους Πατρινούς!

Τρίτον. Ανοίγει την πόλη με μέτωπο προς τη θάλασσα. Όπως είχαμε εξαρχής δεσμευτεί.

Τέταρτον. Είναι περιβαλλοντικά η βέλτιστη λύση. Με ουσιαστικές παρεμβάσεις αστικής ανάπλασης. Πολύ περισσότερο πράσινο. Και μηδενικούς ρύπους στην ατμόσφαιρα.

Πέμπτον. Διατηρεί σε λειτουργία τον Προαστιακό.

Έκτον. Ελαχιστοποιεί την οπτική και ηχητική όχληση.

Και έβδομον. Ενισχύει την ασφάλεια, πεζών και οδηγών και δεν κόβει την πόλη στη μέση.

Πάμε να δούμε, λοιπόν, πιο συγκεκριμένα τους βασικούς άξονες του σχεδίου μας:

Πρώτα απ' όλα, να ξεκαθαρίσουμε ότι δεν θα περάσει η σιδηροδρομική γραμμή από κάποιο σημείο που δεν περνάει ήδη. Πάνω στην ίδια ακριβώς χάραξη θα πατήσουμε. Στην γραμμή που λειτουργεί σήμερα κι από μονή θα γίνει διπλή. Αλλά ένα πολύ μεγάλο μέρος της, από υπέργειο σήμερα θα το κάνουμε υπόγειο.

Άρα κανείς να μην φοβάται ότι δήθεν «θα κοπεί στα δύο η πόλη με νέα σιδηροδρομική γραμμή»... Το αντίθετο. Θα απελευθερώσουμε πολύ μεγάλο μέρος της πόλης από τη σημερινή γραμμή. Και θα το αποκαταστήσουμε με αναπλάσεις σε περίπου 70 στρέμματα.

Ποιο μέρος, λοιπόν, θα γίνει υπόγειο; Η κάθοδος θα γίνει πριν την οδό Κανελλοπούλου και η άνοδος στην περιοχή της ακτής Δυμαίων. 5,16 χιλιόμετρα. Μιλάμε δηλαδή πρακτικά για το σύνολο του πυκνού αστικού ιστού της Πάτρας. Επιπλέον, άλλα 1,7 χιλιόμετρα περίπου είναι αθροιστικά οι ράμπες ανόδου και καθόδου. Ενώ τα επιφανειακά τμήματα, συνολικά θα αθροίζουν περίπου 3,8 χιλιόμετρα. Εκτός πυκνής αστικής δόμησης.

Επίσης: Όπως σας είπα, ο Προαστιακός συνεχίζει να λειτουργεί κανονικά. Διατηρούνται και οι 8 υφιστάμενες στάσεις στο μήκος του έργου και 6 από αυτές μετατρέπονται σε υπόγειες. Κάνουμε, λοιπόν, υπόγειες στάσεις κι όχι υπόγειους σταθμούς. Παράλληλα προστίθεται και μια επιπλέον στάση στο νέο Λιμάνι.

Ομοίως διατηρείται και η διασύνδεση με τον Πύργο.

Καταργούνται όλες οι επικίνδυνες υφιστάμενες ισόπεδες διαβάσεις και αντικαθίστανται από ανισόπεδες διαβάσεις οχημάτων και δέκα πεζογέφυρες, για απόλυτη ασφάλεια.

Και βέβαια, ένα τέτοιο σύγχρονο έργο, δεν θα μπορούσε παρά να έχει ηλεκτροκίνηση σε όλο το μήκος της διπλής γραμμής. Τέλος οι ρυπογόνες ντίζελ αμαξοστοιχίες.

Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός δημοπράτησης του έργου είναι περίπου 514 εκατομμύρια, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ. Την εκκίνηση του διαγωνισμού την προσδιορίζουμε στο β' εξάμηνο του 2021.

Για να καταλάβουμε στην πράξη τι σημαίνει αυτό το έργο, σημειώστε τα εξής νούμερα:

- Η υπερταχεία θα κάνει από την Αθήνα ως το νέο λιμάνι της Πάτρας, 1 ώρα και 40΄.

- Η υπεραστική επιβατική κίνηση, σε πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα είναι πάνω από 1.100.000 επιβάτες το χρόνο. Σε δεύτερη φάση, το 2040, σχεδόν 1,5εκ επιβάτες.

- Η επιβατική κίνηση στον προαστιακό, σε πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα είναι πάνω από 1.900.000 επιβάτες το χρόνο. Σε δεύτερη φάση, το 2040, πάνω από 2.600.000.

- Η υπεραστική εμπορευματική λειτουργία: Σε πρώτη φάση, θα εξυπηρετεί 3 εμπορικές αμαξοστοιχίες την ημέρα ανά κατεύθυνση στο τμήμα Κόρινθος-Πάτρα. Και το 2040 εκτιμάται ότι θα έχουμε 4 εμπορικές την ημέρα στο Θριάσιο-Πάτρα.