Η ντροπή της Πατρών - Πύργου: Δεν μπορούν να φτιάξουν το δρόμο - καρμανιόλα από το 2013

Το έργο Πάτρα - Πύργος ήταν κομμάτι της παραχώρησης στην Ολυμπία Οδό και το 2013 με την αναθεώρηση των συμβάσεων παραχώρησης «κόπηκε», ενώ είχαν ήδη κατασκευαστεί έργα αξίας 100 εκατ. ευρώ (μεταξύ αυτών και το σημαντικότερο οδικό έργο του τμήματος, η γέφυρα του Πηνειού).

Το 2014, ο τότε υπουργός Υποδομών, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ανακοίνωσε ότι θα δημοπρατηθεί με προϋπολογισμό 443 εκατ. (έναντι 340 εκατ., που είχε αρχικά ανακοινωθεί, χωρίς επαρκείς εξηγήσεις). Ο διαγωνισμός πήρε μερικές παρατάσεις και, με την αλλαγή της κυβέρνησης, ο νέος υπουργός Χρήστος Σπίρτζης προχώρησε στην ακύρωση του διαγωνισμού.

Τον Απρίλιο του 2015 ο κ. Σπίρτζης ανακοίνωσε σε φορείς της Ηλείας και της Αχαΐας τη «σαλαμοποίηση» του έργου, μια πρακτική που είχε ήδη δείξει πόσο επικίνδυνη είναι στον (χωρισμένο σε 4 τμήματα) άξονα Ακτίου - Αμβρακίας. Κύριος λόγος: να μοιραστεί η «πίτα».

Το πρώτο από τα οκτώ τμήματα του άξονα (Αμαλιάδα - Δουναίικα) δημοπρατήθηκε τον Φεβρουάριο του 2016. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέβηκε (πάλι χωρίς πειστικές εξηγήσεις) στο μισό δισ. ευρώ. Ο υπουργός υποστήριζε ότι οι συμβάσεις θα είχαν υπογραφεί μέχρι το καλοκαίρι του 2017, όμως όλα κινούνταν με εξαιρετικά αργούς ρυθμούς, με αποτέλεσμα ο τελευταίος ανάδοχος να αναδειχθεί τον Μάρτιο του 2018.

Ολο αυτό το διάστημα το υπουργείο Υποδομών βρήκε «απέναντι» την Ευρωπαϊκή Ενωση, για δύο λόγους: τη χαμηλή κυκλοφορία του άξονα (μια δυσκολία που θα αντιμετώπιζε και ως ενιαίο έργο) και την τμηματική κατασκευή του.

Τελικώς, ο φάκελος μεγάλου έργου υποβλήθηκε 2,5 χρόνια μετά την προκήρυξη του πρώτου διαγωνισμού, τον Δεκέμβριο του 2017 (και εγκρίθηκε το 2018).

Παράλληλα, στο εσωτερικό το υπουργείο ήρθε αντιμέτωπο με ακόμα δύο ζητήματα: η κοινοπραξία Τοξότης - Ομάδα Κατασκευών (συμφερόντων ομίλου Καλογρίτσα) αναδείχθηκε ανάδοχος σε 4 από τα 8 έργα, χωρίς (όπως αποδείχθηκε) να είναι οικονομικά σε θέση να τα αναλάβει. Ενώ οι εκπτώσεις που δόθηκαν από τους μειοδότες σε όλα τα τμήματα ξεπερνούσαν το 50%...

Λίγο πριν από τις εκλογές, ο κ. Σπίρτζης επισκέφθηκε το έργο και κήρυξε την έναρξη των εργασιών στα πέντε από τα οκτώ τμήματα (οι τρεις από τις οκτώ συμβάσεις δεν έχουν ακόμα υπογραφεί).

Τώρα ο νέος υπουργός, Κώστας Καραμανλής, «βολιδοσκοπεί» την Ε.Ε. για να επαναπροκηρυχθεί το έργο ως ενιαίο, ζητώντας να μπορεί να συνεχιστεί ως γέφυρα στο επόμενο ΕΣΠΑ, κάτι που η Ε.Ε. αρνήθηκε για το «σαλαμοποιημένο» έργο.